Jump to content

Recommended Posts

Lijkt misschien een domme vraag maar wie kan me vertellen wat de exacte cyclus bij een baardagaam van paring tot en met eileg .Weet zijn waarschijnlijk verschillen maar we hebben het over een normale volgorde.Want mijn oudste koppeltje reeds meer dan wtee jaar heeft verschillende malen gepaard maar heb nu toch wel echt het gevoel dat de voorbije dagen het vrouwtje aankomt in volume en gewicht .nu heb daarom nog maar enkel gedurende de nacht en denk beter vanaf nu het mannetje er bij weg gehaald .Ze rust ook veel geniet van de lamp en drinkt meer dan gewoonlijk , geef ze nu om de twee dagen een badje en gaat direct aan het drinken .Nu ze eet ook niks meer had er gisteren een deel krekels bijgezet waar ze normaal zot op is want groen is te min voor haar maar ze liet ze zelfs over haar heen stappen .Nu als ze zo moest zijn binnen hoeveel tijd mag ik dan normaal eileg verwachten en wat te doen met haar voeding tot dan en erna ?

Groeten

Patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

De cyclus begint met de paring daarna kan je heel goed wegen dat je je vrouwtje zwaarder wordt meestal tussen de 2a5 weken stopt het vrouwtje met eten dit betekend dat ze bijna gaat leggen (jij moet zorgen voor een goede leg plek) na 1a2 dagen niet meer geeten te hebben begint de vrouw meestal met graven

graven en nog eens graven soms is ze uren bezig stampt het gat weer dicht en gaat uurtje later weer overnieuw graven. dit doet ze meestal een paar keer en dan legt ze echt haar eieren je zult dit direkt aan het vrouwtje zien meestal zien ze er uitgeput uit naar het leggen.

 

na de eileg zet ik de dieren even in een warm badje zodat ze waterr kunnen drinken en lekker even warm kunnen worden. dan zet ik haar terug en geef haar groente en wat sprinkhanen en moriowormen. ik geef de dag na de eileg een muisje. en 3 dagen later nog 1. de andere dagen voer ik haar weer gewoon omdat ze dan weer eten voor 2.

 

kweken is niet moeilijk de verzorging van de vrouw voor en na de eileg kost veel meer moeite om dat goed te doen , er zijn uiteraad veel methodes om de vrouwen te verzorgen naar de eileg en dit is dus de mijne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik dacht een dag of 30,het duurt immers toch ook een maand voordat je weer legt.

wat ik moest hebben met bonnie,is dat ze toch door bleef eten,ik dacht dat ze verstopt zat,een week elke dag een badje gegeven.tot ik het licht zag,en een bak met zand plaatste,ze begon na een uur te graven,en de volgende dag legde ze haar eitjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog weinig aan toe te voegen aan de bovenstaande commentaren.

 

Even op een rijtje;

1. Paring

2. Zwaarder worden en eitjes worden zichtbaar in de buik na een paar weken

3. Ongeveer 1 week voor de eileg zal het vrouwtje stoppen met eten

4. Onrustig gedrag en graven om tot de geschikte plaats te komen voor de eileg

5. Definitieve eileg.

7. De eileg is een hele ondernemeing en het vrouwtje maakt hier haar werk van en zal achteraf alles dichtgooien en platstampen met haar hoofd.

6. Hetzelfde herhaald zich tot een volgende eileg en dit 3 tot 4x (met een tussenpauze van 1 maand)

 

Wat wij doen is als we weten dat het vrouwtje zwanger is is extra vitaminen en calcium voederen, een (afgeschermde)plaats voorzien in het terra met +/- 15 cm vochtig zand, het vrouwtje steeds haar werk laten afmaken na de eileg d.w.z. haar alles laten dichtgooien, na de eileg verwennen wij haar met extra voer (pinky's, wasmotten, tebo's, dola's, zijderupsen....) om haar sneller op krachten te krijgen.

Ook verwijderen wij steeds het vrouwtje als we de eitjes uitgraven en leggen dan alles terug dicht zoals zij deze plaats achterliet en dit i.v.m. stress.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel bedankt voor de antwoorden is allemaal mooi uitgelegd nu zien dat alles volgens de normale cyclus is en dat alles verloopt zoals het normaal is .Nogmaals bedankt hou jullie wel op de hoogte .

mvg

patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×