Jump to content
erwin

Leatherback

Recommended Posts

daar er verschillende mailtjes binnenkomen over onze leatherback,deze uiteenzetting van wat ik ervan begrijp

 

 

 

ER ZIJN DRIE VERSCHILLENDE GENENLIJNEN

 

1/de dominante lijn

deze is een overheersende lijn,waarvan een van de ouderdieren het gen doorgeefd voor ongeeer de helfd aan de nakweek

dus dominante leatherback x gewoon =50% leatherback

dominant x dominant = leatherback met hoopelijk enkele silkback's

 

2/recessive lijn

van deze lijn zijn er twee laetherback's van dezelfde lijn nodig om laetherback's te bekomen in de nakweek

deze jongen zijn dan co dominant,en hebben ook het overheersende gen in hun

dus recessief x recessief = 100% leatherback(silkback is hier zeer zeldzaam)

 

bij een kruising van de dominante lijn ,en de recisstive lijn neemd de dominante de overhandDominant betekent 'overheersend'; recessief betekent 'verdrongen'. Als een dominante erfelijke factor (van

Share this post


Link to post
Share on other sites

1/de dominante lijn

deze is een overheersende lijn,waarvan een van de ouderdieren het gen doorgeefd voor ongeeer de helfd aan de nakweek

dus dominante leatherback x gewoon =50% leatherback

dominant x dominant = leatherback met hoopelijk enkele silkback's

die ga ik als eerst verbeteren ;)

 

je spreekt bij deze leatherback over co-dominant de dominante lijn is wel hieruit te kweken.

 

bij co-dominant heb je inderdaad aan 1 ouder genoeg om ongeveer de helft leahterbacks te kweken.

 

dus co-dominant x normaal levert ongeveer 50% leatherbacks op.

 

een co-dominante morph heeft een supergen in zich in het geval van de leatherback is dit de silkback je zou dus ook kunnen zeggen dat een co-dominate leatherback het for silk is.

 

want wanneer je leatherback(co-dominant) x leatherback(co-dominant) doet zal de uitkomst ongeveer zo zijn25% normale dieren 50% leatherbacks en 25% silkback.

deze silks zijn dominant dit houd in dat wanneer je een silkback x normaal doet er 100% leatherbacks uit komen.

 

Dan de resecieve variant de overdragt van deze genen werkt het zelfde als hypomelanic en translucent want deze zijn ook resecief.

Je hebt dus 2 gendragers nodig dat kan zijn leather x leather of leather x het voor leather. bij dit gen is het wel heel moeilijk te zien of je leather genetic is je zal dus altijd eerst moeten kweken om erachter te komen of ze het gen echt inzich hebben.

 

als je leather x leather doet krijg je na mijn weten geen co-dominante leather eruit zoals erwin zei maar je krijgt gewoon resecieve leathers eruit. want anders zou je ook co-dominate hypos moeten kunnen kweken als het zo zou werken.

 

en met de resecieve lijn is dus geen silkback te kweken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Gisteren nog een discussie over gehad.

 

Recesief en co-dominant zijn volgens mij zoals ik het

heb begrepen toch hetzelde? :huh:

 

Zoniet; had de discussie van gisteren weinig zin.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc recensief en co-dominant zijn totaal verschillend.

 

bij resesief heb je 2 dieren nodig met genafwijking bij co-dominant maar 1om door te kunnen kweken.

 

als voorbeeld hypo is resesief om hypos te kweken heb je als voorbeeld nodig

 

hypo x hypo = 100%hypo

het voor hypo x hypo = 50%hypo

het voor hypo x het voor hypo = 25% hypo

 

zoals je ziet aan 2 kanten hypo gen.

 

bij co-dominantie heb je er maar 1 nodig

 

co dominant leather x normaal = 50% leather

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Eric,

 

Bedankt voor de duidelijke uitleg, dus er zit wel degelijk verschil in. ;)

 

Stel je voor; je kweekt met 2 leatherbacks co dominant.

Hieruit komen bijboorbeeld 50% laetherbacks, 25 % gewone dieren

en 25% silbacks.

 

Nu is mijn vraag de 25% gewone dieren die hier uit komen zijn die echt gewoon, of

zijn deze het voor leatherback?

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc de gewone dieren zijn echt gewoon er zit geen leatherback genetica in. en geen hetsen zoals bij resesieve genetica wel zou zijn.

 

 

 

er zijn al wel kwekers bezig extra genetica erin te kweken zo bestaan er al co-dominante leatherbackhypotransen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een co dominant is enkel te verkrijgen door te kweeken met twee leatherback's met recessieve genen of door twee met dominante genen

 

de nakweek van een dominante en een gewoone leverd recessieve genen op,waar twee ouderdieren voor nodig zijn om verder te kweeken

 

de nakweek van twee doninante genendragers,zijn co dominant,en daar kommen dan ook dominante dieren uit voort

 

de vergelijkig met de hypo blijkt niet voledig te kloppen,daar de leatherback een extra gen van dominantie heefd,wat de hypo niet heefd(overheersend gen bj de dominante en co dominante)

de recesstieve heefd dit gen niet

dit overheersend gen word enkel verkregen door twee dominente te koppelen

bij een dominante,en een gewoone kweek zit dit extra gen er ook niet in,daar deze recessief is

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

 

Gisteren nog een discussie over gehad.

 

Recesief en co-dominant zijn volgens mij zoals ik het

heb begrepen toch hetzelde? :huh:

 

Zoniet; had de discussie van gisteren weinig zin.

 

Groetjes Marc B)

de diskusie was overbodig,maar had ze voor geen geld ter wereld willen missen :rolleyes:

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
een co dominant is enkel te verkrijgen door te kweeken met twee leatherback's met recessieve genen of door twee met dominante genen

 

de nakweek van een dominante en een gewoone leverd recessieve genen op,waar twee ouderdieren voor nodig zijn om verder te kweeken

 

de nakweek van twee doninante genendragers,zijn co dominant,en daar kommen dan ook dominante dieren uit voort

 

de vergelijkig met de hypo blijkt niet voledig te kloppen,daar de leatherback een extra gen van dominantie heefd,wat de hypo niet heefd(overheersend gen bj de dominante en co dominante)

de recesstieve heefd dit gen niet

dit overheersend gen word enkel verkregen door twee  recessieve te koppelen

bij een dominante,en een gewoone kweek zit dit extra gen er ook niet in,daar deze recessief is

 

groetjes

erwin&sonja

Erwin,

 

co-dominant en recessief staan los van mekaar.

 

Wanneer je 2 leatherbacks kruist met het recessieve gen, zul je een leatherback krijgen met een recessief gen en niet met een co-dominant gen.

 

De nakweek van een leatherback met een co-dominant gen en een normale, leverd ongeveer 50% nakweek op met een co-dominant gen en van die nakweek (die het co-dominant gen hebben) heb je er weer maar 1 nodig om nakweek te verkrijgen met een co-dominant gen.

 

De vergelijking met een hypo klopt wel wanneer het gaat om de leatherback met het recessieve gen en die vergelijking werd dus ook gemaakt.

 

groetjes, Michel

 

Op mijn website staat het precies beschreven. Kijk maar eens op www.mbdragons.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

een co dominant is enkel te verkrijgen door te kweeken met twee leatherback's met recessieve genen of door twee met dominante genen

 

Dit is zeker niet zo voorbeeld als je 1 co-dominant man heb op een gewone vrouw

krijg je 50% leathers 50% normaal die 50% leathers zijn allemaal co-dominant

 

de nakweek van een dominante en een gewoone leverd recessieve genen op,waar twee ouderdieren voor nodig zijn om verder te kweeken

 

dit is ook niet zo dit omdat die genetica totaal verschillend is bij co-dominantie en dominatie is het heel simpel of ''ze hebben de genetica of ze hebben het niet ''

 

dat stukje over de hypo in vergelijk met de leathers klopt zoals michel ook heeft bevestigd. ik weet niet wie jullie heeft voorgelicht maar er klopt niet zo veel van.

ik had het in hamm simpeler aan je uitgelegt Erwin ;) daar zei ik 1 is genoeg om er heel veel van te kweken zonder een 2e te hebben :D

 

De genetica van co-dominantie en dominatie is nieuw in de baardagamen wereld maar bij slangen is dit al heel lang aanwezig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

ik wou ook nog even iets toevoegen.

er zijn resecieve leatherbacks daar is volgens mij ook nog niet zo veel over bekend want er zijn namelijk ook leatherbacks die lijken op de recesieve lijn maar er zit helemaal geen genetica achter en is dus ook niet resecief of co dominant.

er zijn ook duidelijke verschillen tussen de co dominante lijn en de recesieve lijn kwa uiterlijk.

de RESECIEVE lijn heeft grotere stekels en en de huid is groffer

de CO DOMINANTE lijn is heel glad en heeft een hele fijne huid veel fijner dan de resesieve lijn

 

groetjes william

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×