Jump to content

Recommended Posts

hallo,

sinds kort hebben wij bij ons thuis 2 'nieuwe' baardagames. We hebben ze overgekocht van een mevrouw die ze niet langer kon houden. Deze 2 baardagames zijn broer en zus.

Omdat Hugo en Nicole, zo hebben we ze gedoopt, bij de vroegere eigenares al eens gevochten hebben, heeft Nicole haar staart verloren. Hugo is nu zo'n goeie 30 cm lang, maar Nicole is nog maar 10-15 cm groot.

Hugo domineert ook de hele tijd Nicole, hij bijt haar of gaat op haar gaan zitten. Daarom hebben we dan ook nu het terrarium in 2 gedeeld, met een kartonnen wand, zodat ze elkaar nog kunnen ruiken, maar niet bij elkaar kunnen.

Nu is mijn vraag: weet iemand hoe we dit dominant gedrag kunnen stoppen, zodat Nicole terug kan groeien, niet meer zo bang is (ze schrikt zeer snel) en we ze toch in hetzelfde terrarium kunnen houden?

Ook zoek ik een oplossing voor het 'staartprobleem'. Gisteren heb ik gemerkt dat er opnieuw een wond is bij de staart, er zijn verschillende schubben af. Hoe kan ik dit het beste verzorgen?

Op voorhand dank

Eef

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe oud zijn ze nu?

 

Wonde zou je kunnen verzorgen met iso-betadine.

 

Je kunt ze toch neit altijd bij elkaar houden. Man + vrouw = voortplanting.

Dus je man zal binnenkort wel willen paren.

 

Je vrouwtje moet appart en moet aansterken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey eef

ik kan je niet meer advies geven,maar wil toch even zeggen dat ik het bijzonder vindt dat je zulke baartjes overneemt.de meeste mensen zouden het niet doen(denk ik)ikzelf ook niet :( .petje af dat er nog mensen bestaan zoals jullie ;) .

 

dit is trouwens wel toevallig!!!!!!!ik had gister avond een vrouw aan de lijn die haar baardjes verkocht.1 met een halve staart en 1 zonder staart.(het lijkt wel een mop haha).ze verkocht de baardagamen omdat ze ging verhuizen en een nek-hernia had.en zijn het ze???ik denk het zelf niet.het zal wel heel toevallig zijn :D

 

groetjes en nogmaals sterkte ermee ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

die zou ik uit elkaar houden!! zowieso een flinke tijd!

ze hoeven elkaar heus niet te ruiken hoor misschien alleen maar stress vol voor het vrouwtje dat zo gedomineerd word!!

 

wel goed dat je ze over hebt genomen respect.

ik weet niet of je iets van Betadine zalf hebt? dit zou je goed kunnen gebruiken om de wond te behandelen, het prikt niet en houdt het wel enigzins schoon. ik heb weleens mijn dieren behandelt met oogzalf voor honden en katten. dit werkte ook goed. en dit bijt natuurlijk ook niet :)

 

geef ze rust en zo divers mogelijk voer groenvoer etc. goed bepoederen en houdt ze uit elkaar. liefst zelfs nog een nieuw terrarium erbij om ze geheel apart te huisvesten.

 

als het vrouwtje strax wat sterker is kun je proberen een paar poging te ondergaan. dus gewoon het ene dier bij het andere te zetten :) maar persoonlijk zou ik dat niet doen. maar dat is mijn mening.

 

veel sterkte ermee!

grtjss

Share this post


Link to post
Share on other sites

als er maar een terrarium is,en er geen tweede kan bijgekocht worden,een van de twee wegdoen .

 

twee dieren van hetzelfde nest die geen twee vrouwe zijn is om problemen vragen

jammergenoeg hebt u de problemen van iemand anders overgenomen

 

of u koopt er een terrarium bij

of u doet een van de twee weg

 

sterkte met de beslissing die er moet genomen worden

 

stel u even voor bij voorstellen,nog zo leuk dat we weten wie we erbij hebben op het forum

alvast welkom hier

 

groetjes

 

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel merci voor jullie advies. Ik denk dat mama zich al heeft voorgesteld op het forum (Desloovere) toen we jullie hulp nodig hadden voor Anubis. (Anubis stierf aan nierstenen). We gingen dus het terrarium verkopen, maar dan deed een mevrouw haar beestjes gratis weg, we moesten ze alleen ophalen.

We gaan dus een nieuwe thuis zoeken voor Nicoleke, want dat zal het beste zijn voor haar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

wijs dat je de beslissing genomen hebt.

het verschil in lengte is al veel te groot,en het gevecht zal door gaan tot de kleine bezwijkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop dat we een nieuwe thuis vinden voor Nicole op de VABI. Dit is een school met een richting dierenzorg. Want Nicole heeft wel extra zorg nodig, ze is klein en getraumatiseerd.

Bij die mevrouw kregen ze maar 1 keer per week of 1 keer per twee weken insecten. Dit is ook niet normaal, zeker? Onze Anubis at elke dag minstens acht krekels.

We weten natuurlijk niet of Nicole erdoor zal komen. We dringen haar nu voedsel op: als we haar de krekels voor de mond houden, eet ze er toch. Vandaag at ze er toch 12 en ze vervelt ook.

Ik krijg hier geen foto bij, omdat hij te groot is qua bestand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nicole haar staart met zalf behandeld , moet je ze wel op keukenpapier zetten

anders gaat het zand erin kleven en dat is niet zo goed

 

groetjes

d+n

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds gisteren is Nicole verhuist naar Ieper. De mensen die haar hebben meegenomen, hebben al verschillende baardagames, en hadden gelukkig ook een plaatsje voor haar. Het is natuurlijk wel triestig dat Nicole weg is, maar daar zal ze pas de verzorging krijgen die het best is voor haar en dat is wat telt!

groetjes

Eef

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen tijd gehad deze week om op het forum te zitten, maar Nicole heeft een goede thuis gevonden in Ieper bij een mevrouw die dol is op reptielen en er heel wat van af weet. Ze zal het wel goed doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer blij dat het u lukte een nieuwe thuis te vinden voor Nicole

 

dat het het beste is wat er kon gebeuren zal het afschijd zeker verlichten,want zo zat er enkel leed aan te komen.

 

geniet maar lekker van den hugo :D

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×