Jump to content
Sign in to follow this  
jochen jossaer

Neus Kapot...zenuwachtig Gedrag ....

Recommended Posts

hallo,

 

mijn hagedissen doen de laatste tijd heel vervelend, ze willen niet meer in hun terrarium zitten. De eigenaar van repielenwinkel zei dat ze gewoon verwend waren (door ze er te veel uit te laten) en dat ik ze gewoon in hun terrarium moest laten zitten. Maar ze blijven er ongeveer 10 minuten in, en dan springen ze continu tegen de ruiten. De neus van het mannetje begint zelfs al kapot te gaan.

 

hun terra is 150x120x70 (l,b,h) groot, dus normaal voor 2 dieren van 40cm is dit groot genoeg.

 

Weet iemand wat de oorzaak hiervan is ? en hoe ik dit kan laten stoppen..

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hiz, jochen.

 

ik kan al raden dat dit over je wateragamen gaat. dit doen ze vaak en ze zijn er om bekend. eerst geef ik je de tip om je terrarium zo proper mogenlijk te houden en het water zeker genoeg verversen! anders kunnen ze een infectie oplopen en sterven ze eraan!

 

de rede dat ze dit doen weet ik niet echt, maar er zal iets zijn dat ze strest. heb je luide muziek? veel beweging voor het terrarium? langs hoeveel kanten kan er langs hun ogen 'gevaar' aankomen?(hiermee bedoel ik of er ruiten zijn afgedekt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

neh,

 

het verwonderd me ook, het is niet bij de wateragamen maar bij de woestijn agamen (familie van baardagaam). wateragamen is echt een plezier om te hebben, zijn heel rusig bij me.

 

ja er is wel luide muziek by ons, mijn oudste broer speelt elektr. gitaar, maar nu zit hij op kot en speelt enkel nog een paar keer int weekend. Dus of het daarvan komt weet ik niet... Vroeger (toen mijn broer nog veel gitaar speelde) deden ze dit ook maar echt veel minder.

 

alle ruiten zijn afgedenkt, behalve de voorste glazen natuurlijk :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

mai, idd, dat het niet je wateragemes zijn verwonderd mij... ik zie maar 1 oplossing, is ze maar laten doen... mess kan je tijdelijk een doek voor je terra hangen en zien hoe ze dan reageren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien zou het helpen als je ook de soort vermeld <_<

Woestijnagamen zijn er in alle soorten.

Latijnse naam?

Eigenlijk zou je dit al moeten weten voor de aanschaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn baardagaam doet het de laatste tijd ook veel. Tegen de ruiten oplopen.

Soms heeft em honger en doet hij dat of als hij zijn behoefte moet doen, maar soms ook zonder reden. En de temp is bij mij goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad, volgens mij is de temperatuur en grootte van het tarrarium goed, en eten krijgen ze zeker genoeg.

Maar toch blijven ze tegen de ruiten springen. Kan dit niet gewoon zijn uit jaloezie ?! ik heb ze een weekje bij in het terrarium van de wateragamen gezet, en daar waren ze wel heel rustig, totdat ze hadden ontdekt dat er andere dieren in hun "oorspronkelijke terrarium" zitten. (ik had mijn baby-agamen in dat terrarium gezet, zo zaten ze wat groter).

 

Nu zit iedereen weer in hun eigen terrarium, maar de laudakia's (woestijnagamen) zijn weer onrustig.... ik weet echt niet meer aan wat het ligt. de agamen vervellen al een tijdje heel slecht ...hoe komt dit ?! (is enkel by deze dieren, mijn baby-agamen van dezelfde soort vervellen prima en de wateragamen ook.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misschien zou het helpen als je ook de soort vermeld <_<

Woestijnagamen zijn er in alle soorten.

Latijnse naam?

Eigenlijk zou je dit al moeten weten voor de aanschaf.

latijnse naam: laudakia nupta fusca.

temperatuur heb ik gelaten zoals de eigenaar van de reptielenwinkel (waar ik ze gekocht heb) gezegd heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook als ik ze probeer vast te nemen, beginnen ze met hun hele lijf en hun kop hard heen en weer te schudden.... waarom doen ze dit ?

 

 

 

EUH... nog iets raar... mijn laudakia vrouwtje heeft vorige week pas 8 eieren gelegd, en nu is ze weer al aan het graven ?! Kan het dat ze niet alle eieren in 1x heeft gelegd ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen ;)

 

Dus dit zijn de geelkopagamen of ook wel de Pakistaanse hardoen genoemd.

Dat de dieren het niet graag hebben dat je ze vastgrijpt komt omdat deze dieren die in de handel zijn allemaal wildvang zijn.

Nakweek zal je hier zelden van aantreffen.

Dus je kan ze zeker niet vergelijken met baardagamen en zijn dan ook dieren die je het best met rust laat om ze zo goed mogelijk te laten wennen aan hun gevangenschap.

Dit kan een hele tijd duren en heb hier zeker geduld mee om ze zo veel mogelijk stress te ontzeggen want meestal loopt dit verkeerd af.

Probeer nu zoveel mogelijk hun natuurlijke omgeving na te bootsen met de juiste temperaturen en lichtsterkte.

Dit zijn woestijndieren die hoge temperaturen vereisen met veel daglicht.

Wat het graafgedrag betreft weet ik zo niet meteen, ik zou zeggen ga zeker heel wat info zoeken op het net of in literatuur (maar bij deze soort is dit aan de schamele kant).

Als je de eitjes uitbroeid wens ik je veel succes.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi, ik ben er gistere nog mee naar de dierenarts geweest, en hij zei dat er waarschijnlijk geen eitjes meer in zitten. De eitjes die ze al gelegd heeft zijn al kapot :wacko: ( ze waren veel te klein, -> volgens de dierenarts omdat ze al te veel eieren gelegd heeft.) Vandaar ook de stres, heb het vrouwje nu apart gezet en ze moet z'on 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een vraagje, 7 maand geleden zijn de eitjes van deze dieren wel uitgekomen.

ik heb dus 2 kleintjes bijgehouden (1 van 7maand + 1 van 6 maand) maar mogen ze al bij hun moeder, of laat ik ze nog beter appart?

 

 

What te HELL !! wat een resultaat :P heb het koppeltje gescheiden, en het vrouwtje is al meteen rustig... benieuwd voor hoe lang ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

leek me leuk als jullie men nakweek is konden zien.

wel een beetje donker maar niet op letten, mijn ouders hebben een nieuwe camera gekocht, en ik kan er nog niet goed mee werken :P

 

hierop eet hij zijn allereerste sprinkhaan !! :D

hij mikt wel hoog, hij neemt meteen de grote sprinkhanen, hoewel er ook zeer kleintjes in het terra zitten :lol:

post-9-1202473438.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen ;)

 

Leuk dat je het al gelukt is om hier nakweek van te krijgen.

Uit hoeveel eitjes bestaat zo een legsel+/-?

Hoeveel nakweek had je dan?

En op hoeveel graden heb je ze uitgebroed?

Toch een teken dat de dieren al goed geclimatiseerd zijn ;)

Dus een dikke proficiat en hoe meer ervaringen je met ons deeld hoe liever we het hebben.

Altijd leuk om iets bij te leren over de eigen ervaringen van mensen.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi, dank je voor de complimentjes :cheer:

 

zowel dierenarts als eigenaar van de reptielenwinkel zeiden dat ik hier nooit eieren zou van hebben dus laat staan nakweek :D

1 legsel bestaat uit 8-11 eitjes, temperatuur was +/- 30 graden dag en nacht.

 

ik had 11 eitjes (allemaal uitgekomen) en heb er dan 2 van bijgehouden.

qua vochtigheid had ik niet veel moeite gedaan: gewoon de eitjes in vochige vermiculiet gelegd en een bekertje met water naast de warmtemat in de broedbak, zodat het water zou verdampen (zo blijft de lucht vochtig, maar zullen de eitjes niet snel vol schimmel staan.)

 

 

grttzz... jochen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jochen ;)

 

Was je vrouwtje al zwanger toen ze bij jou aankwam of ben je zeker dat het van je mannetje is ?

Veel wildvang dragen al eitjes in zich uit de natuur, vandaar mijn vraag.

Kan mij inbeelden dat de DA en de winkel raar opkeken toen je hier nakweek van had.

100% uitkomst is dan ook een groot succes, maar het uitbroeien is dan ook niet veel verschillend aan baardagamen, qua leefomgeving en temperatuur liggen deze dicht bij elkaar.

Zoals ik kan opmaken heb je gebruik gemaakt van een droge broedstoof.

Hoelang duurde het voor er uitkomst was? en hoe groot zijn de jongen bij uitkomst?

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

euh... waarschijnlijk was het vrouwtje al zwanger toen ik het gekocht heb, want 2 weken na de aankoop had ik al eitjes :blink: maar heb ondertussen (3 jaar tijd) al 6x eitjes gehad !!(vandaar dus ook de stres bij het vrouwtje, zie vorige post) Maar de diertjes die zijn uitgekomen zijn zeker van mijn mannetje :D

 

het uitbroeden is inderdaad identiek zoals bij baardagamen, en ik heb ook droge broedstoof gebruikt --> goed geraden :P

 

het duurt 3 maand voor aleer de eitjes uitkomen volgens de dierenarts, maar by mij zijn de eitjes al na 2 maand uitgekomen! vandaar dat ze ook wat onverwacht kwamen, en dat ik niet meteen alle spullen had om ze te verzorgen (appart terra, vliegen,...) De grootte van de beestjes .... mmmm nu vraag je wat :P ... wel ik zou zeggen 4-5 cm ofzo, met staart en al inbegrepen.

 

grtzz ..jochen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proficiat dat je deze dieren al langere tijd hebt kunnen houden en nakweken. Dit lukt niet veel mensen daar deze dieren bekend staan als enorme stresskippen en moeilijk acclimatiseren aan terrariumomstandigheden. Meestal leggen ze na enkele maanden het loodje door stress.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×