Jump to content
judge

Rotswanden

Recommended Posts

Zo de terrarium op bouw gaat even in de vriezer want heb weinig reacties bekomen en ga er nog eens deftig over rondhoren .Maar waar ik reeds aan bezig ben is een terrarium stelling van 5 stuks voor de dieren wat apart te houden .En is een 60x60x50 en voorzien voorlopig van

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Patrick ;)

 

Wat de ombouw betreft heb ik een nieuwe reactie geplaatst bij het topic.

Nu wat je vraag hier betreft heb ik eerst een vraag.

Deze bakken zijn dit voor je volwassen dieren of voor de opkweek?

Voor volwassen dieren zijn deze uiteraard te klein en voor de opkweek zijn deze perfect.

Wel heb je in dit soort bakken weinig mogelijkheid om temperatuursverschil te maken en zou je dus moeten werken met schuilplaatsen zoals een grot bv.

Zo krijgen de dieren toch enigsinds de gelegenheid om te schuilen als ze zich aan de straling willen onttrekken.

Dus oppassen in de zomer, zoals je zegt staan ze in de veranda en bij direct zonlicht kan de temperatuur heel hoog gaan oplopen hou hier rekening mee.

Met

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

wat stop je in een bak van 60 cm,toch geen baardje ?

je kan toch zelf wandjes maken,met piep schuim,tegelijm enz.

als je kant en klare wandjes wilt halen in houten zal je schrikken,duur hoor!!!

pas op met het mooie licht in de zomer! veel dieren sterven in de zomer omdat de zon op het terra schijnt en het veel te heet word! maar zo warm het er in de zomer zal zijn,zo koud is het er in de winter! nu kunnen ze wel ergens tegen,maar hoe is de temp er nu,snachts als ik vragen mag?

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey

wat stop je in een bak van 60 cm,toch geen baardje ?

je kan toch zelf wandjes maken,met piep schuim,tegelijm enz.

als je kant en klare wandjes wilt halen in houten zal je schrikken,duur hoor!!!

pas op met het mooie licht in de zomer! veel dieren sterven in de zomer omdat de zon op het terra schijnt en het veel te heet word! maar zo warm het er in de zomer zal zijn,zo koud is het er in de winter! nu kunnen ze wel ergens tegen,maar hoe is de temp er nu,snachts als ik vragen mag?

greoetn

Het was wel de bedoeling van de diertjes als het nodig is apart te zetten en zeker de nakweek een plaats te geven .Nu ik ga het terrarium zo bouwen dat het op wieltjes staat en als het nodig is enkel de stroomvoorziening even uit het stopcontact en verrollen naar een koeler plek in de veranda.Wat de temperatuur betreft hou zelfs gedurende de nacht zonder iets een 17 a 18 graden in mijn veranda (houtkachel).En denk toch dat een bak van 60X60 en een 50 hoog wel genoeg is of ben ik mis ?

post-2-1195806202.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe kan je een dier van bijna 50 cm op 60 cm zetten,zullen zich voellen zoals jij je voelt als je op de wc zit,dus voor een ziek dier,of een paar daagjes moet het kunnen,maar het is verre van acceptabel.de warmte regelen zal ook lastig zijn.

als je meer dan 2 flinke legsels krijgt zit je bak vol,want kleintjes van een week of 6 kunnen en miss 3 tegelijk in.

ik weet dit ,omdat ik een stelling heb overgenomen,van 80 cm. met 2 e 14 fittingen,en een maand na elkaar ruim 50 babys. zelfs op 80 cm krijg ik het op temp met 15 watt,gebruik dus een spotje van 25 watt ,maar idiaal is het niet. ik zou zeer zeker geen dikke wandjes nemen, smeer het in met tegel lijm,een verfje op water basis,zodat de babys kunnen klimmen,en klaar ben je.

maar ik snap niet dat als je zelf wat maakt,en de ruimte heb,dat je geen meter hebt genomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoe kan je een dier van bijna 50 cm op 60 cm zetten,zullen zich voellen zoals jij je voelt als je op de wc zit,dus voor een ziek dier,of een paar daagjes moet het kunnen,maar het is verre van acceptabel.de warmte regelen zal ook lastig zijn.

als je meer dan 2 flinke legsels krijgt zit je bak vol,want kleintjes van een week of 6 kunnen en miss 3 tegelijk in.

ik weet dit ,omdat ik een stelling heb overgenomen,van 80 cm. met 2 e 14 fittingen,en een maand na elkaar ruim 50 babys. zelfs op 80 cm krijg ik het op temp met 15 watt,gebruik dus een spotje van 25 watt ,maar idiaal is het niet. ik zou zeer zeker geen dikke wandjes nemen, smeer het in met tegel lijm,een verfje op water basis,zodat de babys kunnen klimmen,en klaar ben je.

maar ik snap niet dat als je zelf wat maakt,en de ruimte heb,dat je geen meter hebt genomen.

Anita,heb deze stelling kunnen overkopen van iemand die er aan begonnen was maar niet afgemaakt heeft omdat de koper zijn kat gestuurd heeft .Heb sowieso plannen om meerder terrariums te bouwen die boven op mijn komen en heb reeds een aantal terrariums in glas van 100x50x50 .Is echt bedoeld als hulp om apart te zetten en kweek ,en moet zeggen die van ons zijn nu een 2 jaar maar meten zeker geen 50 cm ?Nu ja heb er nog wel wat werk aan maar moet zeker te doen zijn denk ik .

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

hihi

de koper had z,n kat gestuurd! die ken ik niet!!

maar je hebt deze stelling dus hopelijk ook voor een prikkie gekocht.jammer dat je er nog kosten aan hebt,maar in elk geval heb je extra ruimte,altijd handig!!!

laat je straks nog even zien hoe het geworden is????????

Share this post


Link to post
Share on other sites
hihi

de koper had z,n kat gestuurd! die ken ik niet!!

maar je hebt deze stelling dus hopelijk ook voor een prikkie gekocht.jammer dat je er nog kosten aan hebt,maar in elk geval heb je extra ruimte,altijd handig!!!

laat je straks nog even zien hoe het geworden is????????

Hallo Anita wat is voor jullie een prikkie?Had het zelf uitgerekend en aan materiaal alleen al zonder lijm ,schroeven enz... was het een 200 euro materiaal heb het nu totaal voor 150 euro heb nog enkel een deel kosten aan wanden ,lampen en verf dus denk niet dat het een verloren zaak is .

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

oeps

mijn prikkie was wat beter!

ik heb 60 euro betaald!

maar zonder wandjes en kunst stof schuifruitjes.

,maar wat telt is als jij hier gelukkig mee bent is het goed toch!!

ik zal eens kijken of ik nog een fototje heb,prijzen wint het ding niet,maar ja,tis wel funtioneel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga vandaag proberen het bovenste gedeelte eraf te zagen want is boven de 2 meter en wordt anders toch niet gebruikt .Heb gisteren reeds twee stuks eens zelf geprobeerd met wat fantasie rotswanden in te bouwen .Vandaag naar de kliniek en als ik nog tijd heb ga ik het al eens wat insmeren met tegellijm .Nu 60 euro is wel heel laag moet ik zeggen dat vind je hier zekers niet .Nu moet ook wel zeggen zijn geslepen 5 mm vensters bij .Het duurste zal de verf zijn ben reeds gaan zien en goede acryl hier voor een klein potje is 16 euro dus heb nu reeds een 45 euro gespendeerd om materiaal voor de wanden te halen .Zal eens zien van wat fotos te enmen ,maar ga nu vertrekken .

Mvg

Patrick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Patrick ;)

 

Ik hoop dat het niet erg is omdat je naar de kliniek moet.

Verder nog veel succes met de bouw en laat je inspiratie maar de vrije loop.

Geslepen glas is inderdaad vrij prijzig.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hierbij een deel fotos van de veranderingen aan de terrariums het glas en lampen moet er nog in .Maar hoopdeze week eens bij Marc langs te gaan ivm aankoop aankopen en tips,en koop ineesn alles bij hem waarschijnlijk.

Groeten

eerst de isomo erin

dsc04789eb9.th.jpg

dsc04790mh3.th.jpg

Dan de tegellijm er tegen

 

dsc04795sr1.th.jpg

dsc04791cu7.th.jpg

image=dsc04793kf9.jpg]

dsc04791cu7.th.jpgimage=dsc04793kf9.jpg]dsc04793kf9.th.jpg[/url]

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan de verf moest eens een goede verf zijn dus ik naar de verfzaak en uitgelegd voor wat het nodig was ,heeft ze gebeld naar de verdeler .Nou ik kreeg me daar een potje mooie verf en goed waarschijnlijk maar duur !!!! voor een litertje was het 42 EUROs !!!!

Nu ja heb er drie van de vijf mee kunnen schilderen en ben dan een goede verf gaan halen in de gamma (acryl ) en een vrij mooie kleur heb er de ander mee gedaan en de volledige buitenzijde .Nu dus nog enkel wat afwerken met plintjes en lampen ,en natuurlijk de bodem bedekking .Voor de rest zien we wel .

groeten

De cavaon kleur

dsc04810iy5.th.jpg

speciale verf

dsc04811el4.th.jpg

dsc04812qt4.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer netjes gedaan,mooi resultaat

 

zou wel nog extra verluchting steken bovenaan(voor of zijkant)

zelf ben ik niet voor verluchting onderaan voor jonge dieren wegens tochten,en het veele zand dat erzo steets voor het terarium op de grond komt te liggen(daar lachen de dames des huizes niet mee hoor)

zou op de zijkant vooraan boven langs bijde zijden er nog eentje bijsteken

deze zal je zeker nodig hebben om de overtollige warmte kwijt te geraken

er zijn kleine ronde in de handel die geboord worden met een 32 vleugelboor,en er inkleven(zijn ook bij reptie-farm verkrijgbaar)

 

nog een kleine tip ;)

 

plaats ook langs de zijkanten schuifreals(daar pasl het glas perfect in,en zo kunnen de kerkels en andere voedseldieren (die zeker op de wand zullen kruipen) er niet uit(de vrouw des huizes zal u dankbaar zijn ;) )

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erwin bedankt voor de tips zal dit zeker onthouden als ik naar Marc ga en de rails is inderdaad geen slecht idee want het is toch de bedoeling voor nakweek en dan zijn de krekels heel wat kleiner.

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×