Jump to content
Sign in to follow this  
Safrena

Winterslaap Baardje

Recommended Posts

Hey Mensen

 

Ik ben nieuw hier maar heb meteen ook een vraagje voor jullie

 

Ik heb een baardje, ze word eind okt 2 jaar.

Mijn lieverdje is 37cm en weeg momenteel een 365 gram.

 

nu krijg ik de indruk dat zij al rustig in haar winterrust wil gaan.

 

Maar mijn vraag is nu, hoeveel mogen ze nog eten tijdens de winterrust?

Ik weet dat dit minder is dan in de zomer, maar is dat dan een keer per week of twee keer of...

 

Nou vraag ik dit meteen ook even omdat ik hier nogal een rot verwend baardje heb. zij wil namelijk absolut niet jagen, ze wil alles uit de hand eten, soms zelfs in haar mond krijgen

 

tja hoe komt het dat ze zo verwend is, hoor ik al denken

 

Wel, toen ze een aantal maanden bij ons was heeft ze haar poot behoorlijk erg pijn gedaan, haar elleboog (zal ik het zo noemen) is uit de kom geweest. zij is daar ook aan geopereerd geweest. In die periode wilde ze vrijwel niks eten, en was ik dus bang haar te verliezen waardoor ik haar met de hand eten gaf (krekel, wormpjes, groentjes , fruit, enz..) Haar pootje is weer helemaal hersteld, maar zelf jagen en eten doet ze sindsdien niet meer, heb al van alles geprobeerd.

Maar goed, vind het niet erg dat ze uit onze hand eet hoor

 

In de zomer eet ze namelijk ook heel goed, iedere dag.

De ene keer eet ze dan een vijftal grote krekels, met daarna nog wat groente of fruit, de andere dag eet ze meelwormen (kan ze wel twintig van op) af en toe eet ze eens een babymuisje, enz....

 

Ze is heel wat rustiger geworden dan deze zomer. Haar ontlastig is onderzocht en er zijn geen parasieten gevonden.

 

Alvast bedankt voor de antwoorden

 

Vele groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

welkom op het forum.

zo te lezen hebben jullie samen al heel wat meegemaakt!

wat goed dat je schat toch zo mooi is opgeknapt!

dat het dier strontverwent is komt me bekent voor hoor!

maar je bent niet de enigste met zulk een dier. het komt vaak voor dat een baardje niet jaagd hoor! eigenlijk is het zo erg nog niet! zolang je met de hand voert blijft er geen voedsel in de terra achter,en dat is zo gek nog geen eens!en je weet precies wat hij eet!! handig toch.tenzij je het zelf vervelend vind om te doen is het toch geen prob! je hebt wel 1op1 contact met je dier,dat is toch zeker heel veel waard!

als je het niet leuk vind zal hij een paar dagen honger moetten lijden,en dan pakt hij vanzelf wel wat,want de maag moet toch gevult worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Anita

 

Bedankt voor je antwoordje

 

Ik vind het niet erg hoor dat ze liever uit onze hand eet, vind het zelf heerlijk. Het is ook voor ons een teken dat ze ons goed vertrouwd en graag bij ons is

 

Het gekke is, zoals je aangeeft, haar een paar dagen niks te eten geven dat ze opnieuw zelf begint, wel dat hebben we geprobeerd. Drie dagen niks, de vierde dag zag je dat ze echt honger had en zelfs dan wilde ze niet jagen, en keek ze ons aan van he waneer krijg ik mijn eten

 

Ik heb het toen nooit meer geprobeerd en haar gewoon iedere dag haar eten gegeven, en nog steeds :D

 

We hebben hier al het nodige inderdaad met haar meegemaakt, naast haar pootje ging het met haar darmpje na haar eerste winterrust ook niet zo goed. Tijdens de winterrust heeft ze heel weining ontlasting gehad, en toen ze eruit kwam heeft ze super veel gegeten, en de volgende dag had ze ontlasting, waardoor een klein stukje darm mee naar buiten is gekomen.

Meteen de reptielenarts gebeld, hij heeft me stap voor stap verteld dat ik moest doen al zelf en kon die zelfde dag nog ('s avonds) bij hem.

Hij zei me dat ik het helemaal prima had gedaan, dat haar darmpje mooi terug op zijn plaats zaten, en hij heeft haar toen nog voor vijf dagen antibioticum meegegeven tegen infectie

 

Dit is ook alweer een aantal maanden geleden en ze heeft er totaal geen last meer van, ben alleen een beetje bang als ze weer uit winterust komt. Ik weet in ieder geval wel wat ik moet doen,mocht het dan opnieuw gebeuren en kan haar dus meteen helpen.

 

Maar goed ik dwaal af van mijn uiteidelijke vraag :blink:

 

Hoevaak per week eten ze tijdens hun winterrust.

Bij haar vorige winterrust wat dat zo ongeveer een twee(soms drie) keer per week.

 

Hoop dat dit zo goed is, en dat het dit met deze winterrust ook weer zo is. Zoniet hoor ik het graag, mocht ze toch meer of minder eten nodig hebben

 

Alvast nogmaals bedankt

 

Vele groetjes

 

Ps, zal zo snel mogelijk even een foto plaatsten van mijn lieverdje :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha

van afdwalingen weet ik alles af!!

maar dat je dier gewoon genezen is van een prolaps is toch wel heel bijzonder,de meeste dieren oveleven het echt niet hoor!! heel knap van je!

maar tja,die winter rust,ik vind het ,het enige nadelige aan een baardje moet ik zeggen.

iedereen doet het anders, en wat nu het beste is weet ik dus ook niet.

hier rusten de beide ook al,liggen met een lodderige blik een beetje te suffen.

zelf verander ik niks in het terra,maar in de koelere hoekken kunnen ze schuilen als ze willen.,al hebben ze besloten om gewoon onder de spot te gaan hangen!

ik blijf wel elke dag andyvie aanbieden,voor je weet maar nooit!!! van de week wat dubia gegeven(met de hand !!) en die gingen er ook toch nog gretig in,ik geef ook nog 1x in de 2 weekjes een badje.maar ze poepen zelf ook nog steeds.

enne een foto van je dieren,en je zelf zijn altijd welkom natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Baardjes die in rust gaan laat je dan ook het best zoveel mogelijk met rust.

Sommige baardjes eten soms twee tot drie maand niets of toch bijna niets.

Voorzie voor deze rust wel een plaats waar ze zich rustig kan in terugtrekken.

Dus als jouw baardje nu in rust gaat en ze is wakker (als ze op zichzelf uit haar schuilplaats komt) kun je iets aanbieden, maar als ze weigerd zou ik zeker niet aandringen, baardjes kunnen een ganse poos zonder voedsel, hun reserves slaan ze op voor ze in rust gaan.

Wel moet je dier in uitstekende conditie zijn om in rust te gaan d.w.z. dat ze dus genoeg reserves heeft of niet ziek is, in deze omstandigheden is een rust ten strengste af te raden.

Als ze een goede gevulde staart heeft zullen haar reserves wel ok zijn.

Als de winterrust voorbij is, probeer dan ook om bv. geen meelwormen te geven (ik dacht dit ergens gelezen te hebben) deze hebben een te hard pantser en ik denk door het te gulzig zijn dat dit wel eens de prolaps in de hand zou kunnen gewerkt hebben.

Zo ik hoop dat dit al een beetje een antwoord is op je vraag.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Antia en jo

 

Bedankt voor al jullie info

 

Ik wist niet eens dat baardjes echt zolang zonder eten konden :blink:

Ik wist wel dat ze het beste met lege darmpjes in winterrust gaan (althans is mij zo toch verteld).

 

Haar staart voelt echt goed en stevig aan ;)

 

Nou vandaag kwam ze uit haar slaapplaatsje op het raam krabben hihihi

Deed ze na haar vorige winterrust (de hele lente en zomer) ook iedere dag als ze honger had en in huis wilde rondlopen.

 

Heb haar lekker groentjes gegeven, en ze heeft ook nog wat actimel gedronken(met een spuitje 1ml).

 

zondag was ze ook even waker en heeft ze een baby muisje op.

 

Die meelwormen (snij ik wel de kopjes van af voor ze die eet) , die was ik zo al niet van plan om haar die tijdens de winter te geven, ze wil dan zelfs geen krekels meer, geen wasmotten (waar ze normaal zo gek van is), enz...

 

Ik krijg hierbij het gevoel dat ze dus haar winterrust zal doorbrengen op af en toe een klein baby muisje en haar groentjes en fruit (waar ze helemaal gek van is) samen met af en toe wat actimel( wat ze ook heerlijk vind)

 

Wat betreft haar darmpjes toen, ja prolaps zo noemde het inderdaad, was de naam effe vergeten.

 

Ze is er helemaal van hersteld, dat had ze ergens in april, en begin aug is haar ontlasting onderzocht en zijn er geen parasieten gevonden.

 

Behalve dat ze dus nu meer en meer gaat slapen, ga ik ervanuit dat ze lekker gezond is, en rustig aan in winterrust gaat. ;)

 

Mag er niet aan denken mocht ik haar verliezen, het is zo een schat, echt heel sociaal ( maar daar zal ik bij voorstellen wel wat meer over vertellen)

 

Nogmaals heel er bedankt voor alle antwoorden

nu ben ik weer gerust gesteld, maar blijf haar in het oog houden (zonder haar te storen) ;)

En als ze wakker is haar soms even wegen, en natuurlijk als ze wil even lekker eten :D

 

vele groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×