Jump to content
Sign in to follow this  
Basenmanuela

Wat Is Er Toch Mis?

Recommended Posts

Goedendag mensen,

 

Ik heb is ff een vraagje.

Wat is er toch met de baardjes aan de hand.

Ik ben een week of vier terug naar de da geweest en daar constateerde dat het vrouwtje wormen en wormen eitjes had.

Ze at al erg weinig en dat zou dus door de wormen komen, ik heb ze alletwee het vrouwtje en mannetje van bijna twee met een wormenkuur behandeld.

Daar zou je enige vooruitgang door moeten gaan zien.

Dat gebeurde niet, ik weer naar de da en die controleerde ze op flagalaten en wormen.

Daar waren ze helemaal vrij van. Nu enige weken later zijn ze nog erg slaaperig maar als ze eenmaal in beweging komen dan kijken ze ook niet echt ziek uit hun ogen.

Ik verleden week aan de dierenarts gevraagd wat het kon zijn, hij wist het ook niet meer maar hij kon mij wel vertellen dat ik niet de enige met dit probleem was en dat er al meerdere met dit zelfde probleem bij dezelfde da waren geweest.

Ik voer ze wel bij met kattenvoer en kalk maar dat kan niet de bedoeling zijn.

Kan iemand mij misschien vertellen wat er aan de hand is?

 

Hartelijk dank.

Groetjes

Bas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bas,

 

Met wat voor medicijn zijn de baardjes behandeld?

 

Wat was de behandelingsduur, dus hoe is het medicijn toegediend?

 

Baardjes kunnen van een behandeling met medicijnen best wel een paar

weken afzien.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De baardjes zijn met Fenbendazole ( Daar lijkt het het meest op, het is moeilijk te lezen op een papieren stickertje.) Dit moest ik gedurende de drie dagen doen en dosering was 0,6 ml per kg per dier. En na twee weken herhalen.

Daarna moest ik ze behandelen met Baytil en dat was 3 druppeltjes voor het mannetje en twee druppels voor het vrouwtje. Dit deed ik in een spuit met 3 ml water en dan toedienen.

 

Bedankt trouwens voor de snelle reactie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bas,

 

Voor wat was de Baytril, want dit is zwaar spul? :huh:

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat Baytril was voor een bactirie wat de da nog na de wormenbehandeling aan trof in de ontlasting van het vrouwtje.

Ik heb ze er alletwee mee moeten behandelen tien dagen lang.

Sorry las even terug en zag dat ik dat niet vermeld had.

Maar ook na de behandeling nog geen verbetering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ,

 

Heb zelf na een wormenkuurtje ook eens baytril gegeven 10 dagen lang en toen heeft het maanden geduurd voordat ie er overheen was

Je moet er rekening mee houden dat elk medicijn een gifstof is met een specifieke werking en dus ook veel nadelen heeft

Bij mijn baardje was de verlichting ook niet goed mss verstandig om daar even naar te kijken (lees een beetje dezelfde symptomen)

Ik heb de fout gemaakt om medicatie preventief toe te gaan dienen zonder dat ik de oorzaak wist (Baytril en Flagyl) vandaar dat het herstel ook best lang duurde.

Wel heb ik alles op advies van de DA gedaan maar je kunt het beste eerst dit forum een beetje rondvragen voor je een behandeling start is mijn idee.

 

Groetjes Jetro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb rechts een Repti glo 10.0 uvb lamp hangen en rechts een Sun glo lamp, 50w van Exo terra hangen. Ze hebben alle ruimte om te schuilen dus warme en koele plekken in het terrarium.

Ik zal eens gaan experimenteren met de warmte en lampen, of hebben jullie een goede tip voor mij?

Mijn terrarium is 1.20 lang en 50 hoog en 50 breed.

Thnxs

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

je hoort het toch steeds vaker dat de baardjes niet top zijn,en dat dat te herlijden is aan de verilchting!

ik zit hier met het zelfde prob hoor! maar hoe krijg je meer verlichting,zonder dat de bak te heet word?

ik zit te overpeinzen om er van die kleine spotjes in te hangen,die geven veel licht,en worden niet warm.maar je blijft aan de gang!

sterkte ermee hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

 

ik heb dit zelf ook mee gemaak in afgelopen november ook de verkeerde medicatie wat niet verdunt was toen ze schoon waren was alles al aan getast door de medicatie en uit eindelijk 1 in moeten inslapen en de andere kwam ik een week later dood tegen in de terra.

 

wat ik heb geleerd is altijd de medicijnen verdunnen.

je kan beter iets te veel verdunnen als 1 keer te veel.

sterkte nog hoop dat het snel goed komt.

groetjes

ferry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Anita ik hoor het ook steeds vaker, de da dacht al dat het door het steeds veranderende klimaat in nederland kwam oke verleden jaar bijzonder warme zomer en nu een zeer vochtige zomer, dat zullen de diertjes ook wel merken denk ik.

Anita ook jij succes en mocht ik wat gevonden hebben dan laat ik je het zekers weten.

 

Ferry, ik het het laatste medicijn echt wel verdunt met water, drie druppels in een spuit dan moet je echt goed kunnen mikken in het bekkie van een bewegende baardagaam:) en je moet nog oppassen dat ze het tuutje van de spuit er niet afbijten.(zal niet de eerste keer zijn.)

 

Mensen nogmaals bedankt voor al jullie reacties.

 

Groetjes Bas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×