Jump to content
Sign in to follow this  
Lya Tigelaar

Het Ging Heel Slecht Met Ons Baardje

Recommended Posts

Gistermiddag dat ik uit m'n werk kwam begon Dommel opeens alle attributen in z'n terra aan te vallen. M'n dochter raakte in paniek en wilde hem geruststellen, maar die werd ook gebeten. En terwijl ik keek werd hij helemaal stijf en draaide z'n ogen weg. Hij had een epileptische aanval en ik dacht dat hij er niet meer uit zou komen. Maar na een aantal seconden verslapte hij, blies zich daarna helemaal op, zijn lijf werd spierwit, zijn baardje gitzwart en zijn ogen waren helemaal ingevallen.

Dus ik direct de DA bellen en wij daarheen. Ze heeft hem een calcium met mineralen spuitje gegeven, maar zei dat hij echt op z'n eindje was en de ochtend waarschijnlijk niet zou halen....

Dus vanmorgen, na een nacht van woelen, ik bij hem kijken en daar lag hij heel vredig. Dus ik huilen en hem aanhalen en het zand van z'n toetje afvegen. Staat hij opeens op :o nog een beetje trillerig gaat hij onder de Mega Ray liggen. Ik heb hem direct een spuitje met kattebrok, Nutribird en calciumlactaat opgevoerd. En dat ik wegging zat hij alweer bovenop z'n zonneplateau. Ik dacht echt dat we hem verloren hadden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

woow heftig verhaal ksnap dat je geschrokken bent :(

 

maar gelukkig is alles weer goed gekomen

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoop dat het van nu af aan alleen maar beter met hem gaat

 

sterkte

 

groetjes

d+n

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeetje lya

wat erg , dommel leek toch echt weer helemaal de oude.wat zei de da voordat hij een spuitje gaf?

maar heel veel sterkte,en hou ons op de hoogte,ik duimm voor en dommel natuurlijk ook!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De DA zei, dat hij op z'n eindje liep en waarschijnlijk de morgen niet zou halen. En Dommel zag er zo vreselijk uit dat het me verbaasde dat hij op dat moment nog leefde.

De DA gaf al aan dat ze autopsie zou plegen om de oorzaak te achterhalen. Ik zei zelf nog, omdat Dommel op dat moment wel vrij rustig was, van geef hem deze injectie nog maar, omdat je toch altijd een klein vonkje hoop houdt.

Ben ik even blij dat ik dat gedaan heb....

Echt hoor, z'n hele baard was gitzwart en z'n bek en tong zaten vol zand en hij had een wondje op z'n bek van alles aanvallen en dat bloede een beetje. En dan die diepliggende ogen en dat spierwitte lijf. Hij was vandaag wel slomer als normaal, maar hij heeft lekker in z'n buitenhok gezond en ik heb hem daarna nog even in een warm bad gedaan en hij heeft toch 5ml kattebrok/ nutribird/ calcium/ water mix naar binnen gewerk. Zelfstandig eten doet hij nu niet, maar hij moet eerst maar eens goed aansterken....

Vrijdag moet hij voor de 2e keer z'n Flagyl kuur afmaken en hopelijk zijn we daarna eens van al dat gedoe af. Het is zo'n lieverd, we willen hem echt niet kwijt.

Maar ja, zolang hij knokt, knokken wij met hem mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Wat een verhaal, en ik ben echt blij voor jullie dat hij er terug boven is.

Eigenlijk zou ik de oorzaak eens willen weten.

Heb dit indertijd ook eens meegemaakt en dan zou de oorzaak geweest zijn door een teveel aan vitaminen waardoor het zenuwgestel zou aangetast zijn.

Of dit nou echt de reden was <_<

Vrijdag moet je terug starten met flagyl zeg je, maar is dit aangewezen in deze toestand <_< flagyl is een zware medicatie.

Succes en hou ons zeker op de hoogte.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flagaten tasten de darmen aan waardoor er minder goed voedingstoffen in het bloed wordt opgenomen. Hierdoor krijg je een tekort aan bepaalde stoffen in de hersenen die dit soort epileptische aanvallen kan veroorzaken.

Tenminste zo is het mij uitgelegd. Dus als ik geen Flagyl geef verzwakt hij nog meer door de flagaten en als ik wel Flagyl geef kan hij daar aan bezwijken.

Maar met Flagyl geven maakt hij tenminste nog een kans..... Dus eigenlijk een keuze uit twee kwaden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Dit klopt, maar is er tussen de twee behandelingen al nieuwe stoelgang gecontroleerd ?

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor de duidelijkheid. Ongeveer 2 maanden geleden was Dommel positief bevonden op wormen en flagaten. Hier heeft hij medicatie voor gehad en daarna heb ik opnieuw zijn ontlasting laten checken. Negatief op wormen, maar nog positief op flagaten.

Nu heeft hij 1 kuur van 7 dagen gehad, maar hierna heb ik niet nog een keer zijn ontlasting laten nazien. Eigenlijk omdat de kuur bestond uit 1x 7 dagen en dan na 14 dagen herhalen.

Misschien wel slim om even de ontlasting te laten nazien. Hopelijk heeft hij de 2e kuur dan niet nodig..... Alleen poept hij momenteel niet, omdat hij ook niets gegeten heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pffft, had ik hem onder de middag 3ml Nutribird gegeven en vanavond 3ml kattebrok met calcium. Zat ik net naar hem te kijken en eigenlijk vond ik dat hij er, ondanks dat hij nog wel slomig is en zijn naam eer aan doet en veel dommelt, er toch wat levendiger en gevulder uit begon te zien. Zie ik hem echt een beetje onderzoekend naar zijn hout kijken. Ik dacht nog hij zal toch geen insecten zoeken....

Heb ik hem toch maar even een wasmotlarf voorgehouden en hap, die was in een keer weg. Na de 4e ben ik er maar mee gestopt :lol:

Maar mijn bikkeltje eet alwel weer zelf. Wat een enorme opluchting, ik ben er helemaal blij van :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een verhaal!

 

Goed dat hij toch al iets eet ook, ik kan geloven dat je super blij bent!

 

Veel succes verder nog!

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

toen je hem flagy gaf had hij toen tijdens die kuur niet gepoept?

dan kan het zijn dat hij een overdosis aan flagyl heeft opgebouwd omdat hij het niet kwijtraakte via zijn poep .

dat veroorzaakt namelijk hoofdtilt en rondtjes draasien en epileptiche aanvallen .

dus ik heb gevoel dat flagyl dat heeft gedaan.

klopt dat ,niet gepoept tijdens kuurtje?

ja he? :)

ik heb het namelijk ook gehad 7 jaar gelden helaas kwam ik te laat bij diernarts aan en was me baardgamen dood toen ik daar doos open maakte.

ik heb echt staan janken daar bij de dierenarts .

ze heete kwazimodo omdat ze een bult had toen ze 3 weken oud was.

had ik uv licht en veel kalk geven en toen was ze de bult kwijt in 4 weken tijd.

ze was zo gegroied dat de eigenaar in de winkel niet geloofde dat dat het beestje was met die bult .

had dat beestje gratis meegekregen om beter te maken ze kon niet lopen maar kruipen en springen kon ze ook niet meer.

maar naa 4 weken kon ze weer goed lopen bult was weg en springen deed ze ook goed.

 

en later kreeg ik dat flagyl verhaal ik was er echt kapot van.

om haar te eeren post ik een foto.

kon ook toen niet 4 maanden naar haar fotos kijken dat ging ik meteen weer janken.

ja sorry ben een gozer maar als er iets met beesten is of onrecht word aan gedaan word ik gek.

hier ligt ze te slapen op een tak met haar armen gespreid en droomde ben ik een volgel? ben ik een vliegtuig?

nee ik ben een superbeardie.

kwazimodo.jpg

je ziet arme gespreid en benen naar achter en ze ligt dus met haar dikke buik op die tak :)

ik denk ook dat die dingetjes op de schouders over blijfselen zijn wat heel vroeger vleugels zijn geweest .

nou veel geluk met je beestje ja doe nog een poep onderzoek.

en kijk uit met flagyl als hij niet poept geen flagyl geven voordat hij weer heeft gepoept anders krijg je over dosis.

hier nog foto van kwazimodo hier is ze ontploft :)

25.jpg

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, wat erg voor je. Ik kan me voorstellen dat je er heel veel verdriet van hebt (gehad).

Maar mijn baardje poepte tijdens de Fagyl kuur iedere dag. Het was geen mooie drol, eerder vieze smurrie, maar hij verontlaste zich wel elke dag.

Maar het is evengoed vreselijk als je dier zo kwakkelt. Maar zoals ik al zei, zolang ons baardje blijft vechten zal ik hem helpen waar en hoe ik kan.

Het is hoe dan ook een wonder dat hij nu onder de Mega Ray ligt te zonnen en dat hij zelf alweer gegeten heeft. En dat geeft hoop......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

als je nu medicijnen heb gegeven moet je zeker ff nutribird geven voor 1 week lang.

daar zitten goede bacterieen in die hij nodig heeft.

de medicijnen hebben de goede bacterieen gedood die hij nodig heeft om goed te verteren .

als het poepje naa 1 week al weer vaster is weet je dat hij weer kan verteren .

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben inderdaad weer met de Flagyl begonnen. Dit is zijn tweede dag en gelukkig zie ik nog steeds een stijgende lijn in zijn herstel. Hoewel hij door de Flagyl wel iets slomer is geworden. Hij poept iedere dag en ik geef hem na de Flagyl een spuitje met Nutribird en 's avonds een spuitje met kattebrok en calciumlactaat. Vanaf vandaag heb ik vakantie, dus kan ik hem goed in de gaten houden....

Het enige nadeel is dat hij alleen wasmotlarven wil eten. Voor de andere insecten draait hij z'n kop af. Maar ja, eerst maar aansterken dan zal hij daarna weer moeten eten wat de pot schaft. De verwende stinkerd :D:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gistermiddag viel me op dat z'n herstel begon in te zakken. Heb ik de Flagyl kuur toch maar afgebroken, ik durf het even niet meer aan. Wilde ik hem vanavond wasmotlarven geven, hij wil happen, begint hij te hoesten :o:shoot:

Morgen toch maar even antibiotica voor hem halen. Wat een beproeving voor onze arme lieveling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update over Dommel:

Omdat Dommel hoestte zou ik afgelopen maandag naar de DA voor antibiotica. Echter maandagmorgen kreeg Dommel weer een epileptische aanval. Snel weer naar de DA en zei gaf mij de keus: inlaten slapen of nog 1x een calcium injectie met een enrofloxoral kuur. Ik heb voor de laatste gekozen, maar maandag en dinsdag heb ik daar spijt van gehad, want thuisgekomen kreeg hij nog 2x een epileptische aanval en dinsdag lag hij als een dood vogeltje onder z'n slaaphout. En net toen ik dacht om hem toch maar te laten inslapen begon hij woensdag wat alerter te worden. Donderdag keek hij nog alerter en heeft hij 10 wasmotlarven naar binnen gewerkt en vandaag zat hij alweer te patseren en heeft hij 14 krekels maat 7 naar binnen gewerkt.

:D Nu pas durf ik te geloven dat hij er bovenop gaat komen, ik begin steeds meer de Dommel die hij was in hem terug te zien :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lya,

 

Dit is goed nieuws :rolleyes: , hopelijk blijft het zo.

 

Wij duimen in ieder geval mee.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig gaat het alweer beter! We duimen voor dommel hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

ja jammer dat ik die website niet meer heb .

ging over overdoseerings verschijneselelen van bepaalde medicijnen .

daar stond in flagyl kan epeliptische verschijnselelen geven as je teveel geeft of wat ik had dat hij niet poepte en zo ook teveel binnen kreeg omdat stof wisseling anders is van reptiel dan bij een warmbloedig dier.

hoop dat het beter gaat met je beestje .

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag heeft hij zelf gejaagd. Een aantal krekels die aan mijn pincet ontsnapte heeft hij zelf gevangen. Hij eet nog steeds goed :D En hij ziet er ook goed uit. We gaan nu een weekje op vakantie en een vriend verzorgd onze reptielen. Dus onze Dommel blijft in goede handen achter.

Hopelijk zet zijn herstel de komende week goed door....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pff wat een naar verhaal zeg!

Heb ongeveer hetzelfde mee gemaakt met Yanou, ik vond het echt vreselijk om hem er zo bij te zien liggen, de dieren arts heeft hem toen een spuitje gegeven met vitamen en zn ontlasting gecontroleerd waar niks aan te zien was,

Na een weekje was hij weer helemaal de oude, maar wat heb ik me rot gevoeld toen het slecht met hem ging!

Ik moest hem dwangvoeren en zn oogjes lagen diep in zn oogkassen, hij liep niet en at niet, echt vreselijk!

Ik wist niet dat ik zo gek kon zijn op een reptiel...

 

Heel veel sterkte nog met je dommel en hopelijk blijft ie gezond :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn een weekje weg geweest en een vriend heeft Dommel verzorgd. Ons baardje is in die week ruim 25 gram gegroeid en is weer super actief :D

Hij lijkt weer helemaal de oude en volgens mij moet hij zeer binnenkort weer vervellen.

H

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×