Jump to content
Sign in to follow this  
repti

Zonnenhemel

Recommended Posts

hallo

zoals de titel al zegt

is het goed om baardjes onder de zonnehemel te zetten ?

 

want mijn vriendin heeft een zonnehemel ene het leek me wel handig om ze daar af en toe onder te zetten . maar nu weet ik niet zeker of een zonnehemel nou alleen uva of ook uvb afgeeft .

 

en of het misschien niet te sterk is .

 

greets edwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi edwin

ik zou het niet doen ik weet zeker dat je beestjes dan een oogbeschadiging oplopen

 

ik kan er wel een heel verhaal van maken maar je kan beter zelf even kijken op www.reptielenlampen.nl

hier staat alles over welke lampen er geschikt zijn en welke niet

 

groet bas

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry dak het vraag maar wat is een zonnenhemel

Share this post


Link to post
Share on other sites

een kunstmatige zon waar je bruin van wordt

een zonnebank zo'n ding met van die blauwe TL-buizen

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

het is zelfde als een zonnebank maar dan alleen van boven licht .

Share this post


Link to post
Share on other sites

de lampen opzich geven wel genog uv af

anders zou je nl ook niet bruin worden haha

 

mar ze zijn wel iets te sterk

Share this post


Link to post
Share on other sites

oooh zoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de dieren oog problemen zullen krijgen valt wel iets mee denk ik, want de lampen zijn nog niet half zo sterk als de echte zon.

Persoonlijk zou ik ze er ook niet onderleggen, als het UV in je terra in orde is, hebben ze daar meer als voldoende aan.

 

En www.reptielenlampen.nl ..... ik zal wel weer de boeman zijn, maar ik heb nu een aantal malen een discussie met die man gehad, en de gehele insteek is COMMERCIE niks meer en niks minder.

Ik heb ooit een advies gelezen over een bepaalde lamp .... en als je die niet zou gebruiken zou je beestjes eigenlijk aan een gruwelijke dood sterven .... en op mijn reactie dat 95 % van alle reptielenhobbyisten die lamp niet gebruikt en toch de hobby zeer succesvol uitoeffent .... heb ik nooit een fataoendelijke reactie gehad.

Dus mijn advies .. neem die uitspraken van deze man met tenminste

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Zonnebanklampen bevatten hoofdzakelijk UV-A straling en in mindere mate UV-B, de oudere modellen bevatten zelfs enkel UV-A.

Dus in de zin dat dit goed zou zijn en je er bv. een goeie reptielenlamp zou kunnen mee vervangen moet ik je dus teleurstellen.

Want het is nu net De UV-B straling die ze hoognodig hebben en de UV- A in mindere mate (dus net andersom).

Ook is het zo dat geen enkele maar dan ook geen enkele lamp de zon kan nabootsen, het is dus wel zo dat er lampen worden gemaakt die zoveel mogelijk de natuurlijke behoeften van reptielen proberen te benaderen (UV-b reptielenlampen) en dat zijn zonnebanklampen dus niet, deze zijn er om de behoeften van de mens om een bruiner kleurtje te bekomen gemaakt.

UV-A dringt dieper in de huid en het is daarom dat je er niet te lang mag aan blootgesteld worden.

Een reptiel kan wel een langere blootstelling aan, maar veel baat heb je dus niet met deze lampen, enkel dat je dier misschien optimistischer door het leven gaat :P:D:P

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×