Jump to content

Recommended Posts

mijn baardje van ongeveer een half jaar, in topconditie na enkele dagen blootgesteld te zijn aan de reptisun Uv spaarlamp, vertoond verschijnselen van lasogen!

 

heel erg is het wss nog niet want jagen doet hij nog, en als hij iets hoord kijkt hij, maar zit vaak met de ogen gesloten op zn takje!

 

wanneer hij zijn ogen sluit zitten er op de onderste oogleden donkerdere zwellingen ( heel licht maar )

 

Heb nu de lamp eruit geflikkerd en ga met oogzalf proberen het op te lossen.

 

Daarna ga ik stilaan opbouwen met de reptiglo lamp!

 

Wie heeft ervaring met dit en kan hints/tips geven?

Moet ik me ernstige zorgen maken?

Hoelang voor hij weer normaal is?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Reptisun van Zoo Med 5 of 10%?

UV opgebouwd wat betreft lichturen?

 

Als je er op tijd bij bent zal de schade waarschijnlijk niet blijvend

zijn.

 

Een paar dagen oogzalf en de lasogen (als dit het is) zullen nagenoeg verdwenen zijn.

Nogmaals dit hangt af van hoe erg het is.

 

Succes.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

de uvb 5.0 lamp was het in een terrarium van 120x60x60

 

hij heeft er drie volledige dagen ingezeten!

 

niet opgebouwd van lichturen, maar de vorige eigenaar had hem ook de ganse dag onder uv licht zitten zonder gevolgen, deze had reptiglo!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet zo,n lamp altijd afschermen,wij kunnen er niet tegen om er in te kijken,en een dier al helemaal niet,voor uren!

nu heb ik een gered diertje gekregen van iljan,ze was er slecht aan toe,maar iljan was met haar al naar de dokter geweest.het gaat nu prima met haar,maar het heeft lang geduurt hoor!

wat voor een zalf ga je gebruiken? spoelen met mensen druppels gaat ook,maar koop wel de gene waar geen conserverings middel in zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Dit is dus een van de redenen waarom wij de spaarlampen van Zoo Med

niet meer verkopen.

 

In het begin waren dit goede lampen, maar de laatste jaren hebben wij

over deze lampen al veel klachten gehoord.

 

Wij zelf gebruiken de Repti Glo's en zijn hier heel tevreden over.

 

Ook de Mega Ray Floods zijn zeer en zeer goed.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb bij de apotheker oogzalf gekocht, heeft terramycine meegegeven nadak ik de situatie uigelegd had.

 

Vandaag leek het natuurlijk herstel al wat gevorderd, hij jaagde nog enthousiaster en toen hij mij zag kwam hij terug aan het raampje krabben :cheer:

 

Toch maar een veegje van die zalf aan zn oogjes gesmeerd! en uv lamp komt er in het terra niet in zolang hij zn oogjes dichtknijpt soms!

 

leuk vond hij de zalf denk ik niet want hij ging meteen met zn kop tegen de tak zitten duwen!

 

Ik hoop dat het nu vlug beterd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Gilles,

 

Goed om te horen dat het al een stuk beter gaat met het baardje. :rolleyes:

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij hebben ook een aantal reptisun 10.0 in de bakken hangen

en bij de kleine baardjes hebben we gezien dat ze met de oogjes knepen. We hebben de reptisun eruit gehaald en vervangen voor de reptiglo. We merken duidelijk verschil.

Bij de ouder dieren hebben we nog niet gemerkt dat ze last hebben van lasogen.

 

het is goed dat je er op tijd bij bent ze zullen er waarschijnlijk geen letsel aan overhouden. Ik heb zelf ook wel eens lassogen en ook ik genees volledig.

 

dus GEBRUIK GEEN REPTISUN SPAARLAMPEN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder een hele discussie op te starten over welke lamp je wel en niet moet gebruiken, deze klachten heb ik echt al zooooo vaak gehoord (oke er zijn mij inmiddels ook mensen bekend die wel goede ervaringen hebben met de spaarlampen).

Dit is dus de reden dat ik deze soort lampen absoluut niet gebruik en dus nog steeds "blijf hangen" bij de TL.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mijn baardje van ongeveer een half jaar, in topconditie na enkele dagen blootgesteld te zijn aan de reptisun Uv spaarlamp, vertoond verschijnselen van lasogen!

 

heel erg is het wss nog niet want jagen doet hij nog, en als hij iets hoord kijkt hij, maar zit vaak met de ogen gesloten op zn takje!

 

wanneer hij zijn ogen sluit zitten er op de onderste oogleden donkerdere zwellingen ( heel licht maar )

 

Heb nu de lamp eruit geflikkerd en ga met oogzalf proberen het op te lossen.

 

Daarna ga ik stilaan opbouwen met de reptiglo lamp!

 

Wie heeft ervaring met dit en kan hints/tips geven?

Moet ik me ernstige zorgen maken?

Hoelang voor hij weer normaal is?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

hoe had je de lamp bevestigd? en had je een reflector? en hoe dicht bij konden de dieren komen?

 

 

wel belangrijke factoren bij deze lampen........

Share this post


Link to post
Share on other sites

horizontaal bevestigd, met reflector erboven, dier kon tot 25-30 cm ervanaf komen

 

Gewoon slechte lampen, veel te fel, heb na klein minuutje zoeken al meerdere gelijke gevallen gevonden.

 

Gebruik ze beter niet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diertje is na de verwijdering van de(***) reptisun lamp EN met de behandeling van de oogzalf wonderbaarlijk genoeg 99% hersteld vandaag!

 

Meer enthousiasme, allertheid, speelsheid en activiteit dan ooit!

Bovendien is zijn kleur serieus lichter geworden met het herstel.

 

Bedankt allemaal voor de goede raad!

 

Nu ga ik de reptiglo 5.0 13W van exoterra een kans geven ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Gilles,

 

De 5% 13 watt gaat veels te lucht zijn voor in jou terrarium.

 

Ikzelf zou gaan voor de 10% 26 watt, wel enkele dagen opbouwen.

Deze is voor woestijndieren.

Vertrouw je het niet kun je ook de 10% 13 watt nemen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

had gehoord van erwin dat hij de beste ondervindingen had met de 5.0 13W reptiglow.

 

En aangezien mijn diertje bij hem geen last had, ga ik deze toch eens proberen

 

Of mss heb ik ernaast gelezen, bij deze Erwin als ik ernaast zit verbeter me danmaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

In hoe groot terrarium zat het baardje bij Erwin?

 

Ik wil me echt niet opdringen of zo, geef alleen mijn eigen ervaring

door.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij ons zat hij in een 80 X 50 X 50 met een 5.0 13 WATT repti glo

 

deze word gebruikt bij al onze jonge dieren,en zonder problemen,in tegendeel zelfs vervellen goed ,gezond,en zeer levendig

 

de sterkere(lees heldere) zomed van 5.0 UV die hier vergruisd word zit bij de volwasene manelijke dieren in een 100 X60 X 50 ZONDER PROBLEMEN

 

de baardjes kunnen tot op ongeveer 20A 30 cm van de warmtelamp + uv lamp komen

 

de zomed van 10.0 zat voorgeen ook in de grote 160 bakken zonder problemen(bij volwassen dieren)

daar zit nu repti glo 10% 26wat in bij deze die aan vervanging toewaren

(door de problemen bij anderen heb ik ze vervangen door de zomet's,daar voorkomen beter is dan genezen)

 

harstallig blijven volhouden aan lampen die reedts voor problemen hebben gezorgd bij anderen zou dom zijn,daarom ben ook ik maar veranderd

 

de dieren lijken wel beter te vervellen onder de repti glo(de lampen verblinden mij minder als ik erin kijk,dus zeker ook de baardjes zullen er minder last van hebben denk ik maar)

 

zekerheid zal er pas zijn eens de uv meters er zijn ;) dan kan er geexperimenteerd worden zonder de beestjes in gevaar te brengen

 

 

 

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin,

 

De genoemde UV meters vind ik zelf geen optie, aangezien deze alleen

de UVB straling meten.

 

Lasogen kunnen ook ontstaan door bijvoorbeeld teveel UVA en UVC straling.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is dus de reptiglo 10.0 13W geworden, uit veiligheidsmaatregelen!

 

Ga deze vandaag 1 uurtje laten banden, morgen 1 uurtje en 10 minuten,....

 

Of zijn er betere situaties voor het opbouwen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Gilles,

 

Elke dag 10 minuteren erbij; dan ga je wel lang bezig zijn om op

12 uur licht te komen. :lol:

 

Ik zou er een half tot een uur per dag bij doen.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij hebben nu een "oudere" uv lamp van reptisun(denk 8%)

we hebben ons laten vertellen dat die lamp onv een jaar meedraait als je 12u laat branden.nu hebben wij die lamp van rond nieuwjaar en die brande bij ons luipaardgekko's daar onze DA zei dat onze luipaardgekko's uv tekort hadden...

MAAR ons gekko's zonnen niet(zijn nachtdieren)en hebben we de lamp er weer uitgedraait

nu zit ze bij de baardagaame in een bak van 120*60*60(wel zonder afschermkap)

nu kunnen we al in de lamp kijken wat we tot over een paar maanden niet konden(ons baardjes hebben we nu 4dagen)

zou het beter zijn voor de baardjes en voor ons om toch een afschermkapje te plaatsen en overtestappen naar een reptiglow of niet???

 

groetjes

 

Tim en Jessie B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo jessie

zitten je gekkos bij de baardjes in? je durft hoor,al zijn gekkos nacht dieren je baardjes kunnen ze gaan zien als voedsel.

een spaarlamp gaat maat zo,n 6 maanden mee,en dan is het gedaan met ze.

hoe heeft de da vastgesteld dat ze uv tekort hebben,daar ben ik wel beniewed naar!

ik heb er 3 zitten,en ze liggen wel eens ergens overdag,maar worden pas echt actief als de lampen uitgaan.veel nut voor een uv lamp zie ik dus ook niet!

maar schakel over ,de reptieglow is door marc hier uit de handel gehaald,dood de slechte ervaringen.

maar doe er een kapje overheen,en brand de buiten het terra eerst een paar dagen in,dan is het meeste scherpte er van af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee,ons gekko's zitten in een apparte bak(mss mijn fout voor de onduidelijke uitleg)

wel,1van ons gekko's begon buikzame botjes te hebben,klinkt raar,maar was dus wel zo(zo erg dat hij eigelijk op zijn ellebogen liep.

wij naar onze DA en die zei van geef je calcium en mineralen(ja dat geven wij)en branden jullie een uv lamp vroeg hij ook(dat hadden we nu niet,enkel een rode lamp die ook warmte gaf)hij beveelde ons reptisun 8%uv aan)

wij dat halen en al mat rare gedachten naar de dierenwinkel om een uv lamp(in ons binnenste denken van waarom een uv lamp als dit nacht/schemer dieren zijn???die zonnen toch niet :huh: )

om een lang verhaal kort te maken waren we op zoek naar baardegame en zijn we bij erwin beland.

nu hebben we zo een 4tal dagen baardjes van hem(echt mooie en super lieve :D )

erwin vertelde ons ook dat gekko's geen uv nodig hebben(zijn dus luipaard gekko's waarover ik bezig ben ter verduidelijking)

en wij ons uv lamp bij de gekko's eruit gedaan en bij ons baardjes gestoken.

nu zien we dat deze ook randen onder hun ogen beginnen te verkrijgen :unsure:

ondertussen zijn we al om een repiglow geweest wat ten eerste al korter is dan de reptisun en wat minder neig in ons ogen schijnt(in deze lamp kan ik makkelijk kijken,in die reptisun deden mijn ogen meteen pijn en kreeg ik hoofdpijn ook)

ik heb gelezen dat oogzalf daarvoer goed is,maar dit is nu mijn vraag(mss wel een domme maarja :rolleyes: )

moet die zalf ook wat OP de oogjes,of enkel ONDER het ooglid,dus enkel op de rand)

 

mvg

 

Jessie :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

uitleg is zeer duidelijk,als je belgisch bent,hihi.

maar je hebt dus de lamp bij de luipjes weggehaald,en bij de baardjes gestoken(ik spreek ietswat be)

weet je wat,doe het ding maar even uit!

dit gaat niet goed!

hier heb ik een verkregen diertje,ze had ook las oogjes,en heeft zalf gekregen ,wat ook in het oogje gedaan werd,maar ik ben de naam echt kwijt!met dit dier is het goed gekomen,maar ze kunnen echt blind worden,zijn je diertjes van erwin nog piep,of ouder? nou,zowiezo moet je gaan zorgen dat ze niet regelrecht in de lamp kunnen kijken. is funest hoor.echt een goed passend kapje erover heen. de zere randen is het gevolg van de beschadigde oogjes.

mijn luipjes,en skinken krijgen geen uv door middel van een lamp,en ik heb ,gelukkig nog geen problemen.bij de gekkos brand een tl, 2 spotjes en een rode lamp voor savonds.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×