Jump to content
Glen

Landschildpad

Recommended Posts

hey,

 

ik vroeg me af of er landschildpadden bestaan die in droge/woestijnachtige gebieden leefden.

 

Ik heb hier nog een leeg baardjes terra staan en het lijkt me leuk om daar een schildpad in te houden

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste soorten landschildpadden komen uit droge woestijnachtige gebieden. Dat betekent overigens niet dat je ze ook succesvol kunt combineren met baardagamen.

Ik heb nu enige jaren ervaring met de combinatie baardjes testudo graeca uit Noord afrika (ze kunnen ook uit azie komen en die leven in een heel ander klimaat).

De combi gaat goed maar deze testudo is beslist geen eenvoudige soort om te houden.

 

Gerrit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, ik had de vraag niet erg goed gelezen; het ging dus niet om combineren, maar om een leeg terrarium.

Vraag 1 is dan de grootte van het terrarium; een paar van de veel verkochte soorten (m.n. pardalis en sulcata worden zeer groot en hebben volwassen een ter nodig ter grootte van een slaapkamer)

De overige soorten die je in de winkel kunt vinden zijn;

Testudo hermanni (3 ondersoorten) moet zeker als jong dier redelijk vochtig gehouden worden.

T. marginata; wordt redelijk groot en als jong ook graag vochtig

T, horsfieldii Houdt net als de eerder genoemde soorten (hermanni en marginata) een winterslaap, kan wel redelijk droog gehouden worden en wordt niet erg groot (20 cm) wel erg actief en heeft redelijk wat ruimte nodig. zeg minimaal 1 m2

 

Gerrit

Share this post


Link to post
Share on other sites

roeger (sit ,al meer dan veertig jaar geleden)hadden we een schilpad in de tuin

 

deze deed een winterslaap in de kelder in een houten bakje met bladeren.

 

zijn er geen soorten die hier met ons klimaat buiten kunnen blijven?

 

dank bij voorbaat

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de reacties.

 

het terra is +- 120X60X60, dus volgens mij moet die testudo horsfieldii wel lukken?

 

Ik had ook nog een vraagje over dat combineren, hoe groot is je terra dan?

Want mijn baardagaam vreet volgens mij alles op wat in zijn terra komt. Zou hij die schildpad niet aanvallen of omgekeerd?

Ik ze natuurlijk niet combineren in het bovenstaan terra, maar ik was gewoon benieuwd hoe je dat voor elkaar kon krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bedankt voor de reacties.

 

het terra is +- 120X60X60, dus volgens mij moet die testudo horsfieldii wel lukken?

 

Ik had ook nog een vraagje over dat combineren, hoe groot is je terra dan?

Want mijn baardagaam vreet volgens mij alles op wat in zijn terra komt. Zou hij die schildpad niet aanvallen of omgekeerd?

Ik ze natuurlijk niet combineren in het bovenstaan terra, maar ik was gewoon benieuwd hoe je dat voor elkaar kon krijgen.

Hoi,

 

Ik ben het niet direct van plan. Eerst voldoende voor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×