Jump to content
Sign in to follow this  
winnatou

Mislukt Helaas

Recommended Posts

hoi allemaal.

 

ff een update

helaas heb ik mijn eitjes weg moeten gooien op 2 na die zien er nog aardig uit..

net heeft luna haar 3e legsel gedaan ....

pffff het moet toch een keer goed gaan ??

ze heeft er dit keer 27 gelegd maar weer niet zoals ik op de meeste fotos zie op het internet ...toch vrij veel slap en ingedeukt

het lijkt wel als ik toch iets verkeerd doe ...

 

ik heb eerst mermiluciet een half uur in water laten trekken toen 5 min

uit laten lekken

en de eitjes verdeeld .

 

ze staan nu weer in de broedstoof op 29 graden...

met er schuin een dekseltje op....

 

maar de volhouder wint en natuurlijk zolang luna het trekt

want haar gezondheid vind ik belangerijker

 

 

groetjes winna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Winna,

 

Jammer dat er nog maar 2 eitjes over zijn, hopelijk komen

deze nog uit.

 

Het is heel voornaam om tijdens de zwangerschap veel calcium te geven.

 

Ook vitaminen D3 is zeer belangrijk tijdens de zwangerschap.

 

Ook na de eileg zeker extra vitaminen en calcium geven, net als hoogwaardige

voeding zoals bv wasmotlarven, tebo's en zijderupsen.

 

Dit is zeer voedzame voeding en zeer goed verteerbaar.

 

Succes, de aanhouder wint.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo

wat jammer nu weer.veel meer goede raad kan ik je niet geven,maar miss is ze niet geschikt voor een sucsesvolle leg.

maar een vraagje,als je de eitjes eenmaal in de stoof hebt liggen groeien ze dan?worden ze groter?of verkazen ze,en worden groen?of zitten er wat meer doozichtige plekjes op?moeilijk hoor.van de 2 legsels,elk 36 eitjes die nu bij mij in dr stoof liggen komen er miss hooguit 25 uit.nog zat natuurlijk,maar ik hoop dat ze gezond zijn,je weet het maar nooit!

haal het koppel anders eens een seizoen uit elkaar,en probeer het nog eens.maar zolas je zelf al zegd,haar gezonheid gaat boven alles.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi winna ;)

 

Wat jammer nu :(

Het is zoals Marc zegt dat het heel belangrijk is dat je het zwangervrouwtje van genoeg calcium en vitaminen moet voorzien (voor en tussen de legsels).

Dus een goede voorbereiding voor goede eitjes en achteraf voor sterke gezonde jongen.

Wat de vermiculiet betreft, deze weeg ik eerst en doe er dan voor hetzelfde gewicht water bij.

Ook is het belangrijk dat je het vermiculiet (met water) eerst op temperatuur laat komen in de broedstoof.

En er dan pas de eitjes in overbrengen.

Hopelijk heb je succes met de resterende eitjes of met misschien een vierde legsel.

Maar zoals je zegt zou ik de gezondheid van het vrouwtje laten primeren en volgend jaar haar zeker eens een jaar van rust geven.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo, allemaal...

ik ben het de vrouw van winna!

nou onze luna heeft wederom weer eitjes gelegt, als het goed is haar 4e legsel,

en allemaal mislukken ze :blink: ,wat doen we nu fout?

luna is nog steeds bezig met bevallen whahaha..zal wel een zware klus voor haar zijn, ze staat echt met de poten omhoog en de benen uit elkaar, wel een mooi gezicht.

wij hebben de vermiliciet in een pan met lauw water gedaan, we hebben geen weegschaal,dus hebben het op gevoel gedaan, vervolgens doen we de vermiliciet dan in bakken, en sander pakt altijd de eitjes zonder ze te draaien en legt ze dan in de bak.

maar hoeveel eitjes mogen er maximaal in een bak?

en hoe hoog moet de broed stoof staan?

hij staat bij ons op 28 graden, maar nog nooit is er een legsel uitgekomen, ze gaan naderhand allemaal verschimmelen, hij doet ook altijd dekseltjes over de bakjes leggen(schuin), van die plastice deksels die bij de bakjes horen,

en ik hoorde laatst een collega van hem zeggen, dat hij een doek over de broedstoof moet doen, ivm licht.

kan iemand stap voor stap uitleggen, hoe het daadwerkelijk moet?

ik vind het zo sneu, telkens komen de eitjes niet uit, het is echt een ramp.

p.s. hoelang duurt het voor de eitjes uitkomen?

groetjes, jannie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo jannie

je weekt de vermucillietes voor ong een half uur,laat het uitlekken,kijp overtollig water eruit,dat zet je dagen van te voren in de stoof,zodat het op de gewenste temp is.en idd zonder te keren leg je ze in de bakjes,bakjes van de chinees zijn idiaal.met je vinger of een lepeltje maak je op gepaste afstand deukjes.leg ze half in de vermucillite.ik weet niet wat voor een stoof je hebt,maar bij een droge stoof sluit je de deksel,bij een natte stoof zet het dekseltje zo schuin dat de gevormde druppels niet op de eitjes kunnen vallen.

met 29 graden duurt het ong 60 dagen voordat ze uitkomen!

hier was het laatste legsel 22 uit van de 36,in 27 en 28 dagen.

ik heb een droge stoof.

sucses,de aanhouder wint.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo winnatou en ben je er zeker van dat de eitjes bevrucht zijn want als deze niet bevrucht zijn mag je nog proberen wat je wilt dan zal er nooit iets van verder komen dus probeer dit even te controleren.

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

:( dat wist ik niet dat je vermuliciet een paar dagen in moest laten trekken

(ik heb een natte stoof)

huh dat zou verklaren waarom ik zoveel schimmel op de eitjes heb ,..

teveel water........

heb bij alle legsels het bakje met vermuliciet eerst in een bak met water gedaan

voor een half uur daarna een half uur laten uitlekken....

 

wat is nu verstandig nieuwe bakjes maken en een paar dagen inlaten trekken??

en dan de eitjes overzetten??

 

het probleem is ik heb de eitjes van gisteren op mijn oude wijze met vermuliciet gedaan...

 

nu moet ik ze dus misschien overzetten maar wanneer.....

 

PS: ik heb er met een felle zaklamp op geschenen en zie inderdaad adertjes lopen

dus ik neem aan dat ze wel bevrucht zijn..

 

groeten winna

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

als je adertjes ziet zijn ze bevrucht,gefeliciteert hoor :P .

vorig jaar heb ik de stoof wel van te voren aan gezet,en op de dag van de bevalling de vermulcillites pas gemaakt,en dat ging ook goed.

dit jaar bracht karin de eitjes pas na 24 uur,in het terra zand,dat was al aardig koud,maar ik had de stoof en de bakjes al wel dagen staan,en ze dus toen pas over gezet,en is dat is ook goed gekomen!

dus wat er nu steeds bij je mis is gegaan kan je naar raden.zelf denk ik dat je de kans vergroot om de stoof optimaal al te hebbeb staan!

dus ,fingers crossed!! aftellen maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×