Jump to content
Sign in to follow this  
beezwax

Knobbel Op Rug

Recommended Posts

ik heb net op de forum gelezen dat een leguaan een hernia had :unsure:

kunnen baardagamen dat ook hebben, want mijn baardje heeft een rare knik/ bobbel in zijn rug!

wat kant dit voor n gevolgen hebben voor de activiteit van het beestje want ik vindt hem de laatste tijd erg rustig :(

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

een bobbel op de rug duid niet enkel op een hernia

kan ook duiden op rachitis

dit is te wijten aan calcium tekort in de groeifase

hoe oud is je baardje ?

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn baardje is bijna 5 maanden!

wat moet ik hem dan geven om meer calcium binnen te krijgen?

hij is erg kieskeurig wat eten betreft. maar ik geef hem wel vitaminen over de korrels, maar die eet hij bijna niet, ik doe vloeibare vitamienen in zijn water

en kalk over de sprinkhanen.

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

wat voor soort van calcium geef je hem?

en beschik je ook over een speciale UVB lamp?

want je moet ook tegemoet komen aan VIT. D3 door het toedienen ervan

in de vorm van een speciale lamp of via pure D3 in vloeibare vorm

maar dit is wat omslachtiger omdat hier een juiste dosering nodig is

want overdosering geeft ook nare gevolgen

deze D3 hebben ze echt nodig om het calcium om te zetten voor de bouw van een sterk skelet

dus kijk dit even na of je hier aan voldoet

anders kan er natuurlijk iets aan de hand zijn doordat je baardje wel heel rustig is

denk je eerder in de richting van een breuk neem dan zeker contact op met een dierenarts

 

grtzzzz :rolleyes: Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi jeroen

mischien verstandig even wat meer uitleg te geven over de voeding en dergelijke die je geeft

tevens zou je een foto ervan kunnen plaatsen zodat we eens kunnen kijken

een baardje van vijf maanden eet ernom veel eng roeit ook keihard

het beste zou zijn om het dier over alle voedseldieren kalk te geven

en over zn groente bijvoorbeeld gemalen sepia

voedseldieren en groente enf ruit zeer goed varieeren

dus niet alleen sprinkhanen maar ook krekels,redrunners,dubia,zijderupsen,wasmotlarve,enz enz enz

en wat groente en fruit betreft kun je dus ook zeer goed varieeren

aardbei,meloen,kiwi,madarijn,paprika,andijvie,paksoi,tauge,chinese kool

enz enz enz enz

elke dag geef je het dier kalk

zelf als je hem in bad doet kun je kalk aan het water toevoegen

mits je in water oplosbare kalk hebt

en eens per week of maximaal twee keer dagen per week

geef je geen kalk die dag of dagen geef je vitamine,s

wij geven dus elke dag kalk over de voedseldieren sepia over de groente en fruit

en eens per week geven we vloeibare vitamine,s rechtsreeks in het bekkie

mochten we een keer hier om wat voor reden dan ook geen tijd voor hebben

geven we een goed vitaminepreparaat over de voedseldieren zoals bijvoorbeeld mineral

afwisselen en varieeren is dus heel belangrijk

dit doen wij dus dan ook heel veel

helaas kun je rachitis niet genezen maar je kunt het wel stabiliseren

door nu de juiste calcium en vitamine,s te geven

heb je wel een uv lamp???

tevens is als je dat nog niet hebt gedaan mestonderzoek wel belangrijk

want door bijvoorbeeld inwendige parasieten word een baardje ook rustiger

tevens kunnen inwendige parasieten ook rachitis veroorzaken doordat zei de opname van de vitamine,s en kalk verstoren zeg maar

grtjsssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

de vitamienen d3 krijgt hij binnen en die speciale uv lampen heb ik ook gekocht op aanraden van de speciaalzaak, daar heb ik ook het kalkpoeder gekocht.

maar nu ik nadenk over die breuk, hij zit ook best vaak met een pootje of helemaal te trillen, kan dat daar ook door komen.

hij is me niet gevallen en de bak is zo ingericht dat hij niet van hoog kan springen of vallen.

moet dan maar eens contact opnemen met de dierenarts :(:(:(:(

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ;)

 

trillen kan ook komen door vitaminen en mineralen te kort

ook een overdosering geven deze sympthomen

wat voor lamp heb je dan <_< tl, spaarlamp, powersun...of dergelijke <_<

wat gbf zegt van inwendige parasieten klopt

hierdoor krijgen ze natuurlijk ook een tekort

en natuurlijk in alles goed varieeren qua voeding

een goede raad laat eens mestonderzoek doen of ga eens langs als je denkt in de richting van een breuk

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

@GBF

hm.... hier wordt ik niet zo vrolijk van.... :(:(

 

over zijn eetlust maak ik me ook wel wat zorgen, of het kieskeurig is weet ik niet maar als ik groenten en of fruit in het terrarium zet, eet hij der helemaal niets van!!! hij loopt der gewoon overheen.

ik geef hem wel vaker een papje van vitamienen en kalk, daar drinkt hij dan een beetje van!

verder eet hij alleen meelwormen, krekeltjes, sprinkhanen , en vaak is hij 10min bezig om een sprinkhaan naar binnen te krijgen, of hij spuugt ze weer uit, zijn ze dan te groot ( 3 tot 4 cm ). veldkrekels eet hij niet

die uv- lampen heb ik wel 2* 100w, temperatuur is goed!

vitamienen en kalk krijgt hij. maar die brokjes voor reptielen eet hij niet.

een mest onderzoek heb ik niet gedaan, ik kijk er wel altijd naar, en is best wel eens verschillend, waar moet ik speciaal op letten????

 

wat moet ik doen zodat hij beter gaat eten ( groente en fruit bedoel ik dan ) want de ene dag eet hij 2 sprinkhanen en een andere dag helemaal niets.

en ik zal eens met hem naar de dokter gaan of naar de speciaalzaak!

 

bedankt voor jullie hulp

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben nu niet thuis, maar zal straks als ik thuis ben alles opschrijven van lampen en voeding en dan maak ik een foto van zijn rug!

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

met het blote oog kan je niet zien dat er parasieten in de mest zitten

dit kan je enkel waarnemen onder de microscoop

dus dierenarts en niet de speciaalzaak kunnen jou hierbij helpen

als ik je verhaal zo hoor is het eigenlijk vanbij het begin al misgegaan

zeker wat het voederen betreft

meelwormen voor jonge baardjes zijn nu niet direkt aangewezen en sprinkhanen van 4 cm zijn denk ik wat groot voor jouw baardje

het voeder moet aangepast zijn aan de grote van het baardje zodat ze hier ook geen stress van oplopen

korrels voor reptielen zullen ze zeker niet eten allsinds mijn dieren toch niet

probeer wel iedere dag groenten of fruit voor te schotelen zodat ze hier van jongsafaan mee geconfronteerd worden anders laten ze dit links liggen eens ze volwassen zijn

UVB lampen 2x 100 watt <_< welke zijn dit <_<

ik hoop echt dat het nog goed komt met je diertje en dat je zeker langs gaat bij een dierenarts

want als je je beter op voorhand had geinformeerd hadden deze problemen zich waarschijnlijk niet voor gedaan

sorry hoor als dit grof klinkt maar dit moet er toch even uit

en hoop dat dit in de toekomst niet meer gebeurd in het welzijn van het dier

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb me bij de speciaalzaak laten informeren over hoe en wat en dat heb ik ook gedaan, maar ik kan der toch niets aan doen als hij de groenten en fruit niet eet!

ik zet straks meer info over lampen en voeding op het forum

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, mestonderzoek moet je echt door een DA laten doen, wij kunnen dat niet zo zien aan de poep of er iets mis is. Ik denk dat het sowieso handig is om naar de DA met je baardje te gaan, dan weet je zeker of en wat er aan de hand is.

 

Dat je beestje groente en fruit niet eet is op zich niet zo vreemd, die van mij aten dat eerst ook niet. En nu ook alleen uit de hand, en dan moet ik er ook nog mee heen en weer zwaaien.

 

Succes verder, en ga maar gauw naar de DA

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk niet dat jou lampen speciale uv lampen zijn hoor, omdat je het hebt over 2x 100 watt

misschien zijn het vloeds, dan kan het wel, maar volgens mij (iemand roept maar als ik het fout heb) bestaan er buitenom floods geen uv lampen van dat wattage.

 

Maar alsnog ik heb mijn uv spaarlampen en ik weet dat die werken, dus ik weet niet precies welke andere lampen er zijn, lees wel vaak mee op forum maar............

 

En ik zou zeker mest onderzoek laten doen, en beter nog met je diertje naar een reptielen arts gaan, die kan dan ggelijk kijken naar die bult

 

succes

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

de lampen die ik heb zijn, natural daylight basking spots L8-690 van 100w,

verder heb ik der nog een gewone tl-buis in voor wat meer licht omdat mijn bak 1,90m is.

de vloeibare vitaminen die ik heb zijn de, reptilin vitamines van Sera,

de poeder vitaminen zijn de, Reptivite vitamienen voor reptielen van Zoo med,

de korrels zijn de, juvenile bearded dragon food van Zoo med,

de kalkpoeder is de, beaphar gisto cal. en daar zitten ook vitamienen en mineralen in!

toen ik vandaag thuis kwam was hij wel weer aant vervellen, dat is dan wel wer n goed teken denk ik!

maar zijn lengte is 21 cm en hij is op 28-07-06 geboren.

 

hier komen ook de foto's van zijn rug.

ik vindt het vrij raar, want opeens viel hij me op, en omdat ik regelmatig foto's van hem maak, zag ik ook dat die bult iets van de laatste 2 of 3 weken moet zijn!

hoop dat iemand me wat meer kan vertellen, ga morge ook naar de speciaalzaak en maak een afspraak bij de DA.

 

http://img297.imageshack.us/slideshow/play...3619096uf0.smil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Beezwax,

 

Als ik het lijstje zo bekijk gebruik jij juist veel te veel vitaminen preparaten. :o

 

Heb je al eens een mestonderzoek laten doen? :huh:

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee heb ik nog niet laten doen, moreg afpraak voor maken!

de vloeibare vitamienen doe ik in het drinkwater en de poerder vitamienen over de korrels ( die hij niet eet ).

de kalk doe ik alleen over de sprinkhanen!

 

ik snap niet wat ik fout doe, heb alles voor dat beestje over, heb pas nog een grotere bak voor hem gebouwd :(

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

natural daylight basking spots L8-690

zijn dit geen gewone lampen dus daglicht lampen dus zonder uv???

tevens gebruik je inderdaad vitamine en mineralen volop maar kalk te weinig

ik zou eens overgaan op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Beezwax,

 

Je hebt inderdaad alles over voor je baardje, ik wil je alleen

maar raad geven.

 

Vitaminen in het drinkwater brengt niets op, baardjes drinken

niet vaak en krijgen deze dus niet binnen.

 

Verder is een mestonderzoek zeer belangrijk.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben vandaag met mijn baardje naar de speciaalzaak geweest, en ze zeiden dat hij gezond was en dat die knobbel een vergroeiing was wat waarschijnlijk het gevolg was van een te lage temperatuur in de bak, wat ik de eertse 2 weken gehad heb, doordat de lamp te hoog hing en te weinig watt.

het trillen zou komen door te weinig vitamienen, dus heb ik hem wat meer vloeibare vitamienen gegeven en rechtstreeks in zijn bekje.

ik voer hem nu krekels, mori wormen, sprinkhanen en ( weet niet meer hoe ze heten, hele kleine wormpjes ), verder probeer ik hem groenten en fruit te laten eten, maar dat weigerd hij nog steeds.

het gaat in iedergeval goed met hem, gelukkig :D:lol::D:lol::D:lol:

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

welke zaak is dit als ik vragen mag???

ik raad je toch echt aan een dierenarts te raadplegen

grtjsssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is Stelo dierenspeciaalzaak in Brunssum!

en heb een adres van een dierenarts in Maastricht gekregen en ga daar morge ff mee bellen!

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi jeroen

ik ben even heel eerlijk ik ken stelo alleen van verhalen

en kan je helaas mede delen dat die verhalen merendeels negatief zijn

wat info betreft als beginner moet je daar dus niet wezen

ze zijn alleen makkelijk voor goedkope voedseldieren (muizen ed)

ik adviseer je dus zsm een goede dierenarts met ervaring met reptielen op te zoeken

wat ze zeggen over te lage temp en dan ruggetje vergroeit

door twee weekjes te koud lijkt me sterk

mijn gevoel zegt dat je genaait word waar je bij staat

dus ik zou zeggen neem zsm contact op met een arts

grtjsssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de tip!

waar kan ik dan wel een betere dierenspeciaalzaak voor reptielen vinden? ( wel een beetje in de buurt ).

ik ga morgen met de dierenarts bellen.

gr jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey die jeroen

je bent nu 3 paginas verder,maar ben je wat opgeschoten?

het woord dieren speciaalzaak ,geef mij altijd een vreemde smaak in de mond hoor.het is een winkel,en in winkels zijn verkopers,en verkopers moetten verkopen,vooral de vit en preperaten zooi voor reptielen,waar slijten ze die aan voor de houdsbaaheid datum van verstreken is! nou duikdelijk een beginnende rept houder.dat zijn de beste kopers,je slijt er echt alles aan.

al die preperaten die je in huis hebt kan je na mijn menig wegsmijten.

je hebt een mooie bak,een leuk dier,en wat je nodig hebt is een goede lamp,een goed calcium preperaat,en goed voer.

je dier is niet in orde,en moet naar een dieren arts,laat de poep nakijken op eitjes,en op wormen enz.zelf een gewone da kan dat zien,als hij niet weet wat voor een kuurtje te geven kan hij altijd een collega bellen!

ik dacht dat je dier groter was,zo,n 25 cm toch?maar met 21 cm is het een achterblijvertje net als mijn piep achterblijvertje wat ik gehouden heb van mijn nestje,hij zou eigenlijk groter moetten zijn met ong nu 5 maanden.wat eet hij nu,en hoeveel!

de bult op z,n rug kan duiden op een breukje,ik vind hem eigenlijk ook wat te dik in de buik,dat kan duiden op wormen,als hij daar me vol zit.is dit dit diertje ontwormt voor je hem kocht?hoe vaak is hij nu vervelt in de tijd dat jij hem hebt?

zie wel eens een pootje trillen?

wacht niet meer,maak een afspraak,en laat hem nakijken,of teminste breng wat ontlasting weg om na te laten kijken.

als hij niet goed eet,wat trilt,ga dan langs de welkoop,die moet wel bij je in de buurt zitten denk ik.

koop een fles amoscal! je hebt maar een drupje nodig,doe dat in een insuline spuitje wat je koopt bij de apotheek,drup van boven op op z,n neusje,hij zal het oplikken, pas wel op dit is een infuus wat normaal gebruikt word bij drachtige schapen,dus een drup zal genoeg zijn op hem op te krikken.maar dit is niet genoeg,ga naar de da!

nou weer een verhaal dat nooit stopt,ik ratel wel door hoor,maar je hebt het beste voor met je baardje,dus onderneem wat.

groetjes,sterkte anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×