Jump to content
Sign in to follow this  
Bearded Johnie

Halogeen

Recommended Posts

HALLO

 

wij verlichten,en verwarmen met halogeen.

 

hebben bijde soorten,nl met transfo (omvormer) en gewoon op 220volt.

 

zelf verkiezen we de 220 volt,daar deze met een dimmer de juiste temperatuur die je zelf wil ,kan regelen,ongeacht het watage van de lamp.

de 220 lampjes zijn duurder in aankoop,maar gaan veel langer mee,dus op langere termijn goedkooper.(ook de dimmer is goedkooper)

 

 

de halogeen met transfo is ook te dimmen,maar dan gaan de lampjes niet zo lang mee,maar daar is de dimmer dan weer zeer duur voor.

(opgelet niet elke dimmer is gelijk,goed kijken op de verpakking of hij geschikt is voor halogeenlampjes.)

 

!!!!!!!!! vanuit stopcontact,eerst timmer,dan dimmer,dan lamp

 

de goekoopste oplossing,is een paket kopen van" masieve" deze zijn te koop in de doe het zelf zaken,en zijn verpakt per 2,3,of4.

neem wel deze met twee(2) lampjes(transfo is daar op berekend)(ongeveer 10euro)(zoner dimmer)

 

bij ons zijn de likse kant,en rechtse apart op een dimmer aangesloten.

links een lamp van 35 wat,rechts 50wat.

zo is de temperatuur perfect te regelen,warme kant ,en iets mindere warme kant.

 

met een derde galogeen,waar het glas is van verwijderd ,en dienst doet als uv zijn we mee gestopt.

deze geven te veel uv af in een terrarium van 50 hoog,en beginnen er maar terug aan na de testen waar ze in duitsland mee bezich zijn(unief hamburg).

baardagamen zouden met hun dikker vel daar wel moeten tegen kunnen,maar neem liever geen risico's met onze beestjes.

(geven liever iets meer uit aan een echte uv lamp)

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

het uv is nul

dit is doordat er een beschermende coating aangebracht is

het je een lage bak dan zou ik een uvb tl gebruiken bv reptisun 10.0

is je bak hoger dan zou ik een hoge druk kwiklamp gebruiken (type t-rex, zoomed 160 w-niet de 100 watt, uv heat)

Share this post


Link to post
Share on other sites

a-gaam

 

halogeenspotjes waar het glasje is van verwijderd geefd uv straling af.

in geval (u)je twijfeld,doe de volgende test.

 

verwijder een beschermglasje,en hou je arm geduurend 15 minuten eens eronder.

je huid zal roodgekleurd zijn(is niet zo gezond voor de mens,ons vel is te dun)(huidkanker)maar de meeste dagaktieve reptielen hebben het nodig

(uv stralingen kunnen niet door gewoon glas heen,dus er is geen gevaar in een terarium)

 

doe dezelfde test ook eens met een gekochte uv lamp,op je andere arm,deze zal wijnig of niet verkleuren,daar de straling meer gedozeerd is.(behalve als je roodharig bent zoals ik,dan ben je er wel zeer gevoelig voor)

 

ook zijn bepaald kleuren niet meer te zien onder uv licht(vb in gent,in de ondergrondse parkings,zijn alle tl verlichtingen vervangen door uv lampen,,,de reden is , omdat zo de drugsverslaafden hun aderen niet meer zien,en dus niet kunnen spuiten op deze plaats.)(duur grapje ,maar de zichtbaare overlast was weg met de verkiezingen :unsure: )

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zit een kern van waarheid in beide verhalen.

maar a-gaam ik zal je zeggen dat alle lampen uv bevatten.

maar bijna geen uv-b die we eigenlijk het hardst nodig hebben. uv a vinden we bijna overal in je huiskamer e.d normale uv-b lampen van 7.0% afgifte geven een gemiddelde 30% uv-a af dit is voor de algemene gesteldheid van het dier. je kan bij lage bakken kiezen voor een uv-b tl buis maar deze dienen om de 3 maanden vervangen te worden ik zou kiezen voor een uv-b tl Lamp deze kan je een jaar gegarandeert gebruiken en moet dan omgeruild worden omdat de uitput van uv niet zeker meer vast te stellen is! hij doet het nog wel maar het kan vermeerdert zijn of vermindert. bij alle *niet*- uv lampen komt wel wat af maar dat is of 3 x niets of net niet genoeg. je hebt een planten lamp van RADIUM (met zo'n paars gloedje over de lamp die geven als gemeten 7 % uv-b af en die uv-a zit toch al in je ter van je andere lampen dus maak je daar maar niet druk om die nemen de muizen en krekels ook weer mee.

 

je hebt uv-b nodig tegen rachitis uv-b word opgenomen in de huid daar omgezet naar vitamine D3 dit word vervoerd naar de lever waar het opgeslagen word en het mogelijk is calcium en kalk aan te maken en op te nemen. wat je dus over je muis en krekels gooit. word dit niet gegeven dan moet je dier het van de vit d3 die de prooien al bevatten gaan opnemen wat veeel minder is ook zit er in je preparaat een vit d3 maar uit onderzoek is gebleken dat orale opnamen van preparaten voor slechts 10% opgenomen worden de overige 90% word weer uitgescheten.

 

maarruh dat van die aderen klopt maar dan weer erg tegenstrijdig is dat je beestje onder uv verlichting weer mooiere en natuurlijkere kleuren heeft ;)

 

grzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant verhaal over die halogeenlampen. Ik krijg binnenkort mijn nieuwe bak en daar zitten ook halogeenlampen in. Met zo'n dimmer lijkt het me erg handig om de temp. te regelen. Ik ga het eerst eens afwachten, en dan zal ook ik mijn bevindingen hier laten horen. En wat is het verschil trouwens tussen een tl-balk en een tl-lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

een gewone gloeilamp geeft zo'n 10 tot 12 lumen aan licht per gebruikte Watt en halogeenlampen geven in ieder geval het dubbele

halogeenlampen voldoen dus prima voor warmte omdat ze een veel beter rendement geven en ook veel langer meegaan

ook zijn ze dimbaar en kun je gerichter een lichtbundel sturen op bv. een zonneplaats

afgifte van veel UV-licht is voor het dagelijks gebruik ongewenst daarom zijn haast alle lampen tegenwoordig gemaakt van glas dat de UV-straling grotendeels tegenhoudt en absorbeert

halogeenlampen zijn ook te leveren zonder UV-filter

dat filter is er gekomen omdat UV schadelijk zou zijn voor mensen

de zon heeft meer UV af dan een halogeenlamp en we lopen toch niet de ganse dag met een zonnebril op?

het gaat er natuurlijk om om een verlichting na te bootsen die zo veel mogelijk de natuurlijke omgeving van het dier benadert

en dan blijven de tl-lampen een goede oplossing ook de spaarlampen als de lichtbundel juist weerkaatst wordt maar deze zijn dan weer prijziger

licht en warmte is een discutie die al jaren gevoerd wordt en waar zeker het einde nog niet in zicht is

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

tl-lampen zijn die spaarlampen die uv afgeven

tl-buis is een tl buis :lol:

het is niet schadelijk/dodelijk hoor kantoormensen krijgen speciaal een uv lamp om onder te zitten als ze merken teweinig uv krijgen maar we kunnen er door te lang naar te kijken blind van worden daarom is uv licht in glazen bakken verandwoord en uit doen als je gaat schoonmaken en in een gazen kooi niet. ondaks dat wij het niet kunnen zien worden we er wel blind van ook je reptielen zelf kunnen blind raken maar dat even ter zijde.

 

grzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

halogeen lampen waar je de glaasjes eraf hebt gehaald

geven toch een teveel aan uv c af

die dus huidkanker ed kan veroorzaken

dit is in ieder geval wat ik altijd gehoord en gelezen heb

grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

uv-c doen we niets mee ook reptielen niet vogels wel

no niet eerder gehoord dat dat oorzaak is van huidkanker?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

UVC is een schadelijke straling.

 

In principe is trouwens elke UV straling bij te veel schadelijk.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

goede beslissing

ga zo door en veel plezier met je baardjes.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook als je een spaarlamp horizontaal monteert is het spreidingsgebied extreem beperkt, denk aan twintig cm links en rechts van de lamp, heb je een enkel dier en je lamp hangt onmiddelijk naast je baskinglamp, en je gebruikt een goede reflector dan is de uv opbrengst best redelijk

zelf vertrouw ik nog steeds op de reptisun 10.0 van zoomed

deze hangt bij mij een vol jaar en geeft in lage terraria nog voldoende uvb af

al mijn nakweek groeit op onder deze lamp, ook moeilijkere soorten, voor de 10. op de markt was gebruikte ik de dessert 7.0; start je met een 2.0 of 5.0 lamp is het logisch dat er van die 2.0 na drie maanden niet veel meer overschiet, met een 10.0 lamp is dat wel anders

het gehalte aan uvb dat je lamp nog heeft kan je laten controleren bij bv reptilia als je niemand kent die zelf een uvb meter heeft

ik begrijp niet waarom je zegt dat je lamp na drie maanden geen uvb meer geeft

wel is een spaarlamp en een tl uvb lamp enkel geschikt voor lage terra

vanaf zestig cm hoogte ga ik over naar een uv heat lamp 100 w

 

 

@ poema:

ik deel je mening niet helemaal,

natuurlijk heeft een reptiel uv-b nodig voor zijn calcium huishouding, met name opgroeiende dieren en dieren tijdens dracht hebben absoluut een goede uvb lamp nodig

maar uv-a is minimaal zo belangrijk,

dieren leven op onder een goede hoeveelheid uv-a, met name voor de voortplanting is uv-a van groot belang, maar jonge dieren starten beter onder uv-a en zieke dieren leven op onder een goede lamp

 

waar baseer je je op om te denken dat gewone spotjes of hallogeentje uv-a zouden hebben?

voor zover ik weet zijn de normen dermate dat lampen met uv aandeel (a of B) niet verkocht mogen worden zonder waarschuwing erop

ook als je het glasje wegdoet zou de coating het grootste gedeelte uv moeten wegfilteren

 

naast uv- en uv-b zijn het aantal lumen, het spectrum, en de opgewekte warmte belangrijke parameters, neem je dit alles in overweging is voor terra vanaf 60 cm hoogte een uv mercur vapourlamp (hoge druk uv -kwiklamp) de logische keuze

 

uv-c is een sterilisatie lamp en mag enkel gebruikt worden om bv aquarium, vijverwater en andere sterilisaties uit te voeren, de lamp zit dan steeds afgeschermd! de bedoeling van de lamp is dat het doden van algen en het laag houden van het kiemgetal

 

je begrijpt dan ook dat ook voor vogels uv-c zeer gevaarlijk is

 

 

 

een kantoor waar mensen uv lampen zouden krijgen ken ik ook al niet, verwar je misschien met de vol spectrum lampen, zoals true light?

Share this post


Link to post
Share on other sites
mijn conclusie is dat ik in mijn nieuwe terrarium

geen halogeen neem en gewoon doorgaat met

gloeilamp&uvlamp in ieder geval bedankt voor

de vele reakties tot nu toe

Hoi ;)

 

wat bedoel je met een gloeilamp?

ik mag hopen dat je een reflectorspot bedoeld?

want een gewone gloeilamp schijnt alle kanten op

 

goede beslissing

ga zo door en veel plezier met je baardjes.

anita

 

en waarom is dit een goede beslissing

halogeenspotsen (met beschermglas)zijn uitstekend voor de verwarming

zeker om zonneplekken te cree

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Wij gebruiken ook halogeenspots voor de warmte. Met glas erop. Ze warmen met een mindere wattage evengoed als een reflectorlamp van een hogere wattage en ze gaan inderdaad langer mee dan de gewone spotjes.

 

In mijn eerste terra gebruikte ik dan nog speciale namiba lampen die zogezegd ook uv zouden afgeven. Ze kosten 10 euro het stuk en ware elke week wel stuk. We gingen er terug mee naar de winkel en het kwam door de stroompiek. Wij vonden dat flauwe zever omdat onze andere lampen niet sprongen en zijn dus overgeschakeld naar halogeenspots. Ze zijn wel duurder maar gaan in mijn ogen langer mee.

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jo,

 

ben blij te lezen dat je zo tevreden bent over de halogeenspots, in mijn nieuwe bak die ik binnenkort krijg zitten ze ook, maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Ik lees ook dat je UV-tl gebruikt, hoelang scheidt deze lamp UV af, want bij mij komt er ook een UV-tl mee, en tot nu toe gebruik ik de UV-spaarlamp. Heb dus helemaal geen verstand van UV-tlbuizen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nia ;)

 

de lampen worden hier ongeveer om het jaar vervangen

dan hebben deze uv tl's wel hun beste tijd gehad

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, dank je voor je info. Ik hoor nl. ook vaak dat die uv-tl's maar 3 maanden uv afscheiden, maar dat is dus niet zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi nia ;)

 

de uv -tl's die ik gebruik zijn van het merk Zoo Med ReptiSun 5.0

deze geven tot max 1.5 jaar uvb/uva af

het best is ze iets vroeger te vervangen bv.jaarlijks

nog even vermelden als je deze gebruikt dat je wel moet oppassen met vitaminen strooien dit kan namelijk tot een overdosering lijden

als de dieren de vit D3 uit de lampen halen kunnen ze er zich zelf naar schikken zoals in de natuur

de uva is dan weer bevorderlijk voor de activiteit en hun eetlust ook komen de kleuren veel beter tot hun recht

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jo ;) ,

 

Als je UV lampen gebruikt, moet je ook voor genoeg schuilplekken

zorgen.

 

Anders kunnen de dieren die de D3 uit de Tl's halen ze niet schikken

zoals in de natuur.

 

Veel mensen gebruiken UV tls over de gehele lengte van het terrarium,

vandaar de schuilplekken.

 

Ik geloof dus echt niet dat tls 1,5 jaar UVB afgeven, maar dat is ieder zijn

mening. <_<

 

Dit is natuurlijk ook allemaal afhankelijk van hoeveel uren de tls per dag

branden.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tegen ons is altijd gezegd zo.n zes maanden daarna word het steeds minder

afhankelijk van welke merk ed

grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat heb ik ook altijd geweten over de uv- tl's. Ik dacht ook dat je ze o de 6 maanden moet vervangen omdat het uv percentage niet goed genoeg meer zou zijn. Maar ik hb er geen ervaring mee.

Wij hebben gewone uv spaarlampen en die moet je om het jaar vervangen., alhoewel er ook al wel eens gezegd wordt om de 2 jaar? Wat is hier het beste voor? Ik heb ze al elk jaar vervangen maar ja.

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, de bak is 1.50 lang en er komt een tl in van 60 cm lang, dan hoef ik dus niet voor schuilplekken te zorgen neem ik aan, want dan komt de straling niet overal.

Schuilplekken cre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×