Jump to content
Sign in to follow this  
kim76

Mestonderzoek: Vol Cocciden!

Recommended Posts

Hai,

 

vanmorgen zag ik ze eindelijk allebei een lekkere drol draaien, dus ik dacht: die ga ik meteen wegbrengen voor mestonderzoek. Het was me nog niet gelukt om er eentje te onderscheppen zonder dat ik wist wie welke poep had gemaakt en dat ze ook nog vers waren..... heb Freek en eddy nu een maandje, ze zijn 3 mnd oud, en na alle ellende met de vorige baardagamen zit ik er natuurlijk bovenop dat er niets ernstigs kan gebeuren! Dus ik het poepje naar Dierenkliniek Rotterdam gebracht ( de enige in de buurt die op zaterdag open is) en ik kon wachten op de uitslag. Er specifiek bij gezegd dat ze het op wormeieren, flagelaten en cocciden moesten onderzoeken. Na een uur gewacht te hebben, werd ik naar de balie geroepen en vroeg de assistente met een ernsig gezicht aan me hoe het nou met de beestjes ging ( hoor die alarmbel! ) Nou...... eehhhhh..... wel goed.......HOEZO????? Bleek de poep dus vol met die ellendige cocciden te zitten! Heb het zelf onder de microscoop gezien. Volgens hun waren ze echt ernstig ziek! Freekie eet als een dijker en is inmiddels al 1x helemaal verveld, Eddy eet minder en is nog niet verveld en zit ook meer met oogjes dicht te zonnen, is wat rustiger als kleine Freek maar ze zien er niet ziek uit of gedragen zich verder niet zo. Dat was dus mega schrikken!!!!!!!!!! Heb nu Sulfatrim Drops gekregen: maar vanwege lage gewicht erg moeilijk te doseren: moet 1 druppel met 3 druppels Roosvicee mengen en daarvan ieder 1 druppel geven en dat een week lang.

Heeft iemand wel eens met dit medicijn te maken gehad, of er goede/slechte ervaringen mee? Of tips wat voor mn kleintjes in deze omstandigheden het beste is (temp omhoog ofzo) ????

 

Hoor het graag en duim met me mee, ze gaven het daar weinig kans....

 

Groetjes, kim :(:(:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik duim mee voor jullie

ik heb nog nooit dit medicijn gehad dus weet ook niet of het goed werkt

 

roosvicee??? daar heb ik nog nooit van gehoord

 

succes!!!

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi kim

wat er word gezegd datz e wienig kans maken is onzin in mijn ogen

een dier wat nog goed eet en actief is maakt nog alle kans

mits je er op tijd bent en de juiste behandeling volgt

het is een beetje vreemd dat ze zonder de dieren te zien

puur uit mestonderzoek opmaken dat ze weinig kans maken

laat je aub niet gek maken

bel maar een andere dierenarts maandag en vraag maar of ze kans maken met coocidiose als ze nog goed eten en actief zijn marja kik bijvoorbeeld dan krijg je echt wel wat anders te horen vermoed ik

wij gebruiken zelf baycox dit heeft een andere werkzamestof

ik weet dus niet of jou product goed werkt

mischien dat andere mensen er wel ervaring mee hebben

wil je het goed bestrijden

zou je eigenlijk je terra leeg moeten halen zand invriezen en/of uitkoken

kranten op de bodem van je terra en zo min mogelijk assecoires echt alleen het noodzakelijke wat je makkelijk dagelijks kan schoonmaken

dit advies kregen wij ooit

echter hebben wij het idee dat de dieren dan juist meer stress krijgen en dan dus zwakker zijn

dus ja het is maar wat je zelf wilt

in ieder geval heel veel sterkte

grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai,

 

Heb marja kik nog een mailtje gestuurd, die beantwoordde ze eigenlijk meteen terug, dat was wel fijn. Ze zei dat ze liever niet mijn druppels zou gebruiken maar

toltrazuril, dit ken ik nog van toen mijn Bart het had. Verder zou de hele bak leeg moeten en ontsmet worden, en krantepapier of keukenrol als bodembedekking moeten leggen. Is zo'n verandering van omgeving juist niet stressvol? Nu weten ze alle lekkere plekjes om te liggen en te schuilen en is dde omgeving vertrouwd.....

 

Bart was dus mijn mannetje die coccidiose had, en dat was 2 jaar geleden.

Dat zal dus wel niet nog in de bak zitten, Jane had geen coccidiose dus van haar kan het ook niet zijn. Na het overlijden van Jane heb ik de bak helemaal leeg gehaald, ontsmet met dettol, nieuwe bodembedekking en alle plantjes en boomtakken met kokend water schoongemaakt.

 

Jullie begrijpen zeker wel dat ik hier een beetje moedeloos van word,ik wilde zo graag een nieuwe start maken met mn beestjes en nu eens een paar jaar geen ellende hiermee te hebben. Dat kun je nooit van te voren weten natuurlijk, dat weet ik ook wel, maar het was een aardige domper.....

 

Ik behandel ze een week met die sulfatrim drops, breng dan nieuwe poep, als die coccen er nog steeds inzitten kan ik altijd nog tetrazuril gaan gebruiken, het lijkt me niet verstandig nu die toltrazuril te geven als ik al met dat andere medicijn ben gestart.

 

Hou jullie op de hoogte!

groetjes, kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oja,

 

Verder zeiden ze dat ze deze besmetting ook vaak door de voedseldieren kunnen krijgen: bij de kwekers van krekels letten ze niet zo op hygiene en die beesten zitten met zn allen in een grote bak, in elkaars poep enzo.

 

Ik moest mn krekels niet in de bakjes laten zitten zoals ik ze koop bij de dierenwinkel met die bambixvlokken erin ( ik doe er zelf groente bij ) maar in een aprte bak, krekels die ik nu koop eigenlijk pas over een week geven en dan alleen op groente en fruit zetten, als ze dan parasieten bij zich hebben hebben ze die al uitgepoept tegen de tijd dat ik ze voer en zitten ze wel vol met de vitaminen uit de groente en fruit waar ze van gegeten hebben.

 

Dus ik een "cricket container"gekocht, met die buisjes , en daar krekels in carantaine gezet met groente. Gooi ik dan mn poeder over voor ik ze voer.

 

Esma, roosvicee is een soort verdikt vruchtensapgoedje zonder toevoegingen, werkt als siroop zeg maar, je mengt het met water en er zitten veel vitamines in. Ook goed voor jezelf dus.

 

Ik dacht slim te zijn en een krekel door mn medicijn/roosvicee goedje te halen en dan te voeren, want een druppelte in zon klein bekkie krijgen is best moeilijk, maar die spuugde freek dus gelijk uit!

Ze hebben niet meer gegeten gisteren.......

 

groetjes, kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik weet wat roosvicee is :P (sorry ik had het beetje slecht geformuleerd)

Ik bedoelde dus dat je dat aan een baardagaam moest geven met medicijnen daar had ik nog nooit van gehoord :blink:

 

Nogmaals succes!!!

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanmorgen weer geprobeerd, eddy eet helemaal niet en freek wel een krekel maar de volgende zat medicijn aan die spuugde hij gelijk weer uit....

Bij eddy dan maar druppel aan haar bekkie gesmeerd zodat ze t af zou likken maar die werd gek: ging rennen en haar bek af vegen!

 

Moet misschien morgen injectie naald van mn werk meenemen en een wasmotje injecteren met dat spul, dan proeven ze't niet aan de buitenkant en krijgen ze 't toch binnen. Mogen ze al wasmotjes?

 

groetjes, kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kim,

 

Het is zelfs heel goed om aan verzwakte en zieke dieren wasmotlarven

te geven.

Dwangvoeren raad ik echter wel af.

 

Verder is het heel belangrijk als je medicijnen gebruikt, ervoor te

zorgen dat het baardje voldoende vocht binnen krijgt.

 

Dit kun je doen door het baardje dagelijks een bad te geven met

lauw water.

 

Verder geen calcium of vitaminen toedienen zolang je medicijnen gebruikt.

 

Succes hopelijk komt alles weer snel in orde.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai,

 

Ik dacht inderdaad al wel dat ze wasmotjes mogen ( niet te veel natuurlijk ),

shit heb er net eentje gegeven met calci-poeder, niet meer doen dus.

eddy taalt overigens ook niet naar de wasmotjes, freekie eet ze wel - als hij er eentje denkt te zien zie je m bijna kwijlen zo lekker vind hij ze! :lol:

 

Zal ze vandaag inderdaad weer badje geven, is het wel goed als ik daar vit D3 druppels in doe of ook liever niet?

 

groetjes, kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kim,

 

Nogmaals, bij een medicijnenkuur geen vitaminen gebruiken,

met uitzondering van vitaminen B.

 

Ook is het vrij normaal dat een dier van de medicijnen de eerste

dagen, week last heeft.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag je eender welk medicijn dat je via de mond moet inspuiten in een wasmotlarf injecteren? Of is dit echter in een noodgeval of kan het geen kwaad?

 

Wij hebben vorige keer tegen onze Misty moeten vechten bij manier van spreken omdat ze haar mond niet wou open doen, vandaar de vraag.

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Sara,

 

Ik ben geen voorstander om voedseldieren te injecteren

met medicijnen.

 

Wij hebben toch al duizende baardjes gehad, en bij ieder baardje

kregen wij de medicijnen vrij gemakkelijk via de monde toegediend.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai,

 

als ik het er via hun bek makkelijk en zonder veel gehannes en stress in zou krijgen zou ik dat doen natuurlijk!

 

Toen Bart en Jane ziek waren heb ik ook gedwangvoerd, maar die waren volwassen met een grote bek en iets makkelijker te hanteren dan zo'n klein wuppie van 3 mndjes met een klein bekkie.

 

Ik probeer alleen maar een manier te bedenken dat ze toch dat medicijn binnenkrijgen!

 

Bij kleine Freek is die truc aardig gelukt, hij heeft 2 wasmotten met dat spul op.

Eddy is echter hard aan het achteruit gaan, ik ben bang dat ze het niet gaat redden......

Ze wil niet eten, ook geen wasmotjes, doet haar ogen er voor dicht.

Ze ademt heel moeilijk en haar oogjes zijn ingevallen, ze is ook vermagerd.

 

Freekie is echt de sterkere van de twee, ik word hier echt zo verdrietig van....

Hoelang gaat Eddy dit nog vol houden, niet eten en zich zo ziek voelen, doet echt pijn in mn hart...............

 

Groetjes, kim

:(:(:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kim,

 

Bij baardjes van 3 maanden oud mag het zeker geen probleem zijn om

de medicijnen via de mond toe te dienen.

 

Je neemt het spuitje en beweegd dit langs de zijkant van de mond.

Geen injectie naald gebruiken.

 

Het baardje zal zelf zijn bek open doen, natuurlijk niets forceren.

 

Succes.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Marc,

 

Natuurlijk gebruik ik geen injectie naald, maar een plastic spuitje.

 

Als ze nou eens stil zouden zitten als ik ze vast heb of op schoot zet of in de bak zelf dan zou dat geen probleem zijn.

 

Maar ze proberen weg te komen en dan gaat het er nogal moeilijk in.

Ze gaan met hun kop schudden en hun bek af vegen.

Ze rennen gewoon weg! Ik kan ze ook niet fijnknijpen!

 

bedankt voor de adviezen, maar ik zou willen dat het zo makkelijk ging.

Erg frustrerend hoor................

 

groetjes, kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kim,

 

Neem een monojet (knip wel eerst ff een stukje af voor een grotere opening), of anders een 1.2ml spuitje uit de praktijk. (die zullen jullie ook vast wel hebben)

 

Vervolgens doe je de benodigde hoeveelheid in eht spuitje.

 

Je neem je linkerhand daar leg je het baardje in, met de voorpootjes geklemd tussen de ruimte tussen je duim en wijsvinger. Je hand sluit je nu en je duim leg je op het hoofdje van je baardagaam. KLAAR !!! de baardagaam is gefixeerd en kan nergens meer heen.

 

Het spuitje plaats je nu tegen de onderkaak aan en die kun je zachtjes op en neer bewegen door een lichte druk uit te oefenen. Denk maar aan je eigen kaak, hierdoor opent de mond en kun je heel gemakkelijk de vloeistof inspuiten. Piece of cake.... het hoofdje kan namelijk ook nergens heen aangezien je die onder je duim hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai,

 

Nou het is nog steeds een heel geworstel hoor.

Bij Freek gaat het redelijk, maar Eddy houdt haar kaken stijf op elkaar.

Gisteren had ik eindelijk dat spuitje goed ik haar keel, toen kwam er ineens heel veel uit, ik hoop dat het geen vervelende gevolgen heeft, ze spuugde gelukkig wel heel veel uit maar ik schrok me rot!

 

Diegenen die het een makkie vinden mogen het best bij mij thuis komen voordoen hoor! Voor Eddy is het zo'n uitputtingsslag dat ze zich zelfs als voor dood in mn hand houd! Ik bedoel dan dat ik haar gewoon op haar rug kan leggen en ze dan even niet ademd.

 

Ik heb Eddy net maar in carantaine gezet. Ik wil niet dat ze Freek verder besmet want met hem lijkt alles goed te gaan. Vervelende is nu dat ze steeds langs die bak gaat sruinen omdat ze eruit wil. De bak staat wel in het terra, dan kan Freek haar wel zien en is hij niet zo alleen. Maar normaal lag ze altijd te slapen van ziekheid, nu strompelt ze steeds langs die bak en is dat nu juist weer niet stress verhogend en dus niet goed voor haar? De bak staat in de terra zodat ze dan wel lekker onder de spot kan gaan zitten. Ik heb geen "reserve terra" met alles erop en eraan.

 

Misschien ben ik een zacht eitje maar dit vind ik ook weer zo zielig en weet echt ff niet meer waar ik goed aan doe, word er behoorlijk moedeloos van....

 

Groetjes, kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan me voorstellen dat je er een beetje moedeloos van wordt hoor en dat je het zxielig vind.

Ik heb mijn baardjes en andere reptielen vandaag ook behandeld met wormen middel

baardjes gaat goed die zijn gewend aan spuitje

Maar de rest was een gevecht hoor!!!

 

Ik denk niet dat je in de buurt van zeeland woont, anders zou ik langs komen om je te laten zien hoe je het beste een spuitje medicijnen kan geven

 

heel veel succes!!!!! ik duim voor je

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

:(:(:(

Hai Esma,

 

Ik woon in Spijkenisse, das denk ik beetje ver weg maar lief dat je het aanbied hoor! Eddy ligt alleen maar met haar oogjes dicht en is sterk vermagerd, ik kan nu haar werveltjes dbij haar staartje zien............

Misschien als ik morgen naar DA ga om poepje van Freek weg te brengen moet ik haar maar in laten slapen, hoe erg ik dat ook niet NIET wil........

Ze ademd nog steeds, ik had gedacht dat haar lichaampje het nu wel opgegeven zou hebben, dit is echt een klote beslissing! :unsure:

 

groetjes, kim

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi kim

wat een rotsituatie zeg

maar als je in spijkenisse woont

kun je mischien aan kelly en carola of duncan vragan of die je kunnen helpen

die wonen tenslotte ook in spijkenisse

ik wens je in ieder geval heel veel sterkte

zou willen dat ik je kon helpen

we denken aan je en natuurlijk aan je baardjes

grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai,

 

zo zit ze dus nu in carantaine.

oogjes dicht, geen beweging, mager........

heb haar vanavond beetje vloeibaar gemaakte kattenvooerpate gegeven.

heeft ze toch iets in haar buikje voor het poepje voor morgen als het lukt,

misschien kikkert ze er iets van op.

 

Van kleine Freek heb ik vanavond poepje in plaric boterhammenzakje gedaan met knoop erin, stel nou dat ie morgenochtend niet poept is dit dan vers genoeg om mee te nemen?

 

groetjes, kim

post-6-1161369216.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×