Jump to content
Sign in to follow this  
nia

Grootte Terra Voor 2 Baardjes?

Recommended Posts

Hallo, ik heb een vraagje. Een vriendin van mij heeft een terrarium van 1.20x40x40 zonder achterwand. Ze heeft daar 2 baardagamen inzitten van bijna een half jaar. Ze zijn bijna 30 cm lang en wegen ongeveer 80 gr. Omdat het een mannetje en een vrouwtje is wil ze ze apart zetten, maar omdat ze geen 2de terra heeft wil ze een schot in dit terra zetten in het midden. Kan dat, want dan houdt ze natuurlijk 60x40x40 per baardagaam over.

Er zit geen achterwand in, alleen een grote tak op de grond waar ze op kunnen liggen om te zonnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat het tijdelijk misschien wel kan, maar het is wel erg klein. maar voor altijd waarschijnlijk niet. ik vind dat daarvoor iets t

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik weet het ook niet, maar als ik nu naar mijn baardjes kijk, die lopen nooit rond, alleen als ik ze eten geef gaan ze erachteraan. Maar normaal zitten ze alleen maar op een tak te zonnen en lekker te doezelen. Als baardjes altijd alleen maar op een tak zitten zou je zeggen dat het niet uitmaakt hoe groot het terra is, toch? Maar ik hoor graag meer reacties, vooral van de mensen die echt veel verstand van baardjes hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik heb ook nog niet zoveel ervaring met baardjes.

Maar persoonlijk vind ik het nogal klein, in het begin zal het misschien wel groot genoeg zijn maar als ze groter worden vind ik het toch te klein.

Mijn mannetje zit alleen in een terra van 1.20m-0.50m-0.50m

En mijn vrouwtjes zitten met ze'n tweetjes in een terra van 2.15m-0.50m-0.60m

Maar ik denk dat er nog wel mensen zijn die al langer met de baardjes bezig zijn en die hierover een mening hebben.

 

Groetjes,

 

John.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook ik vind het te klein worden

zelfs al lopen ze niet vaak rond.

als nood oplossing voor nu zou het misschien kunnen, of als quarantaine bak, maar straks zijn ze rond de 40 cm (volwassen, en dan heb ik nog niet de grootste maat genomen, want mijn baardjes zijn allebei 50 cm) en dan kan het echt niet hoor.

dus ik zou als ik haar was een bak van minimaal (en dat is ook minimaal) 85x50 of 60 x50 of 60 nemen maar beste is dan een bak van 1 meter

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nia ;)

 

als tijdelijke oplossing zou dit wel kunnen

zeker omdat je zegt dat ze nog geen 30 cm zijn

maar in de toekomst zie de maat 120*40*40 somber in

de lengte is geen probleem maar een diepte van 40 en hoogte van 40 is wel wat te krap

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook al zijn het baardjes die de hele dag niets anders doen dat liggen en genieten van de warmte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou ze niet in een hokje van 60 doen ik zou er dan een ander bij makuh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze gaan ook niet met z'n 2-en in een hokje van 60, maar het is een terra van 120 en dat wil ze delen in 2-en zodat ze ze apart kan zetten. Dus 1 baardje in een ruimte van 60x40x40.

Share this post


Link to post
Share on other sites

persoonlijk vind ik het wel wat klein

maar voor tijdelijk kan het wel

maar als ze apart moeten tot ze anderhalf jaar zijn dan is het echt te krap

tevens zou ikmn vraagtekens zetten bij dieren die eigenlijk alleen maar liggen

ik zou dan toch even checken of ze helemaal in orde zijn

tevens hebben de dieren behalve een tak ook een schuilplaats nodig

daar blijft denk ik te weinig ruimte voor over

voor nood kan het wel anders denk ik dat het te krap word

grtjsssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, mijn Godzilla en Reign zijn ook niet van die aktieve gevallen hoor, die liggen ook maar zo'n beetje de hele dag. Dat hebben ze vanaf het begin gedaan, ik heb pas nog een mestonderzoekje laten doen en alles is prima in orde.

 

Ze komen wel naar het raam toe als ik vlakbij sta, want dan willen ze er graag uit, maar dat doen die van haar ook.

 

Wandelen jouw baardjes dan veel heen en weer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

die van ons hebben momenten dat ze echt liggen te chillen om maar effe modern te zijn in mijn taal

maar ze zijn ook actief

dus rond lopen in terra klimmen enz enz

is je temperatuur wel in orde ??

want te warm of te koud zorgt ook voor inactieve dieren

mischien heb jij er die liever relaxen wie weet

grtjsssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

die van mij wandelen ook wel eens mijn terra door. af en toe, ze liggen niet de hele dag stil maar houden dus ook wel van een wandeling :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, ik heb het aan mijn vriendin doorgegeven dat het erg krap is, dat snapte ze zelf ook wel, maar ze had geen andere oplossing. Nu heeft ze een terra gekregen van iemand van 60x40x40, en haar vraag is, als ze de ene week het ene baardje in het terra van 120x40x40 doet en de andere in het kleine, en de andere week het omwisselt, zou dat een oplossing kunnen zijn. Of desnoods om de dag of paar dagen. Ik hoor het graag van jullie.

 

Trouwens, mijn baardjes zijn ook wel wat aktiever hoor, ik heb er speciaal opgelet. Ze wandelen wat heen en weer en ze klimmen ook regelmatig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi nia ;)

 

volgens mij gaat dit onnodig veel stress meebrengen

zoals je misschien al zelf hebt opgemerkt hebben baardjes ook hun geliefde plek in het terra en als je dit steeds gaat veranderen is dit nu echt niet ideaal voor het dier

voor wat nu betreft zou het wel gaan om er eentje in te houden in het terra 60*40*40

maar zoals je waarschijnlijk al snapt niet voor lang meer

ikzelf kweek mijn nakweek op in terra's van 60*40*40 en dit tot ze ongeveer 30 cm zijn daarna wordt het echt wat krap

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik zet mijn baardjes regelmatig in een ander terra, zeker van de zomer, ik heb een grote plexiglazen bak waarin ik ze buiten in het zonnetje zet, dan worden ze toch ook regelmatig gewisseld van plaats. Ik heb helemaal niks van stress gemerkt hoor.

Kijk, het is een noodoplossing, die tijdelijk is, totdat ze een andere bak heeft, maar op dit moment is dat niet mogelijk. Waar gaat dan de voorkeur naar uit. Eentje alleen in een bak van 60, en de ander in de bak van 1.20, en van tijd tot tijd omwisselen. Voor mijn part 1x per 2 weken. Of de kleinste van de 2 in de bak van 60 totdat ze voor die een 2de grotere bak heeft.

Ze wil niet dat ze te vroeg gaan paren, want dat is volgens mij nog meer stress en bovendien gevaarlijk voor de beesten, dus dan moet je kiezen voor de beste van 2 mindere oplossingen, mijn vraag aan jullie is dus, wat kan ze het beste doen. Dus liever geen antwoorden van, ik zou het niet doen, want daar kunnen we niks mee.

 

De kwestie is nu eenmaal dat ze pas tegen het eind van het jaar een 2de grote bak heeft, en ze tot die tijd het moet doen met een bak van 120 en een bak van 60. Stel je voor dat jullie met ditzelfde probleem zouden zitten, wat zou je dan doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×