Jump to content
Sign in to follow this  
Carlo & Marion

Terrarium Anolissen

Recommended Posts

Even een paar vraagjes

Wij hebben een terrarium met anolissen en een paar gekko's

Wij zijn op de beurs in Tilburg geweest en zagen daar bij terrarium op maat een mooi terrarium met een watervalletje en echte planten staan.

Wij hebben daar inlichtingen gevraagd en die verkoper zij dat die bak uitermate geschikt was voor anolissen omdat zij toch een zekere vochtigheid moeten hebben.

Wij zelf hebben een 8 hoekig terrarium staan van 130x55x55cm met een achterwand van kurk , voor de rest stronken en kunstplanten die wij ook regelmatig besproeien.

Nu willen wij die bak graag aanpassen zoals op de beurs dus met een watervalletje en echte planten enz.

Nu heb ik dat in een topic al eens aangegeven van die waterval maar dat werd eigenlijk afgeraden.

Wie heeft verder informatie voor ons wat mogelijk is omdat een terrarium met echte planten er natuurlijk een stuk mooier uitziet.

We horen het graag want het moet natuurlijk wel goed zijn voor onze beestjes

 

Groetjes Marion

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Een waterval zou ik bij anolissen (ik veronderstel roodkelen of bruine) niet nemen.

De bak kan zo te vochtig worden en het is totaal niet nodig.

Anolissen hebben niet zo een heel hoge luchtvochtigheid nodig gedurende de dag, het zijn geen amfibie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb zelf in mijn terra (van kameleon) een gatenplant staan, en dat oogt voor in een regenwoud terra echt prachtig, hoe groter de terra hoe groter deze planten kunnen worden en hoe mooier, heb er in huis een van bijna 2 meter hoog staan; prachtige plant

echt ideaal voor in regenwoud terras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen we enkele jaren geleden begonnen net ons eerste terrarium zijn we naar de dierenwinkel gegaan en hebben roodkeelanolissen gekocht, daar werd toen verteld dat daar prima gekko's bij te houden waren.

Wij hebben toen 2 van die kleine bruintjes gekocht weet niet precies welke gekko dat is. Er is er inmiddels eentje dood maar met die andere gaat het prima.

Misschien omdat ze veel plaats hebben want in dat terrarium van 130 hoog en 55x55cm zitten 2 anolissen en 1 gekko, dat was trouwens ook nog een vraag hoeveel kunnen er eventueel in deze bak en kan men nu nog andere anolissen daarbij zetten. Als ik nu mocht beginnen zou ik het inderdaad bij 1 soort houden omdat ik overal lees dat dit het beste is.De anolissen zien we regelmatig die hangen ook altijd vanboven tegen de kurkwand, de gekko zie je bijna nooit als ik het terrarium schoonmaak schiet hij ineens weg.

Als wij er inderdaad echte planten inzetten welke bodembedekking moet er dan in het terrarium.

Wij horen het graag want willen het terrarium veranderen zodat de beestjes het zo goed mogelijk naar hun zin hebben

 

Groetjes Marion

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

die waterval werd idd afgeraden je kunt wel een stoomgeneratortje plaatsen die wat vocht in stoom vorm door de bak heen sproeid ook erg lekker vochtig. ziet er naar mijn zeggen ook erg mooi uit. verder kun je echt heeel veel planten kwijt er zullen echter wel enkelen aangegeten worden. je kunt in jouw bak echt wel een triotje of 2 kwijt denk ik al weet ik niet hoe mannen tegen elkaar over staan. vraagje: zou je scherpe foto's kunnen maken zoals je je anolis nu beschrijft denk ik aan een roodkeel anolis maar dat weet ik niet zeker. nodig is echter heel veel takken en hoge schuilplaatsen het zijn beestjes die in bomen leven heel hoog van het regenwoud een ventilatortje vinden ze dus ook echt heel fijn (nep wind door de bak) ik denk dat je een dag gekko hebt mag ik vragen wat voor geko dat is? beschrijf anders de kleuren of plaats een fototje ;)

 

mijn tip is om de kurk wand te vervangen voor een zelfgemaakte piepschuim wand met een laag tegel lijm daar kun je zelf helemaal vormen in maken bijvoorbeeld halverwegen een soort van plateau'tje met een gat waar een plant in kan staan en onder de spot een plaatje maken... als bodem bedekking kun je best veel gebruiken je kunt ook een mengeling van speelzand en potgrond o.i.d maken het probleem is echter dat als de dieren eitjes leggen dat ze dat overal kan doen dus moet je gaan graven. maar zo'n groot oppervlak van de bodem is het nou ook weer niet. de gekko zal zich weinig blijven laten zien omdat hij erg schuw is bij nakweek kun je vaak ze lokken met iets zoets of een krekeltje op je hand en zo contact houden en hun laten wennen oudere dieren lukt dat bijna niet meer.

 

verder een goede uv-b lamp en je hebt een perfecte bak ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeker niet meer dieren erbij doen. 2 verschillende anolissoorten kan goed gaan, maar er zit meer kans in dat het fout gaat. Anolissen zijn heel territoriale dieren. Ook trio's kunnen fout gaan want ook anolisvrouwen kunnen territoriaal zijn tov. elkaar. Ik zou echt gewoon een koppel aanraden.

 

Ik vermoed dat je een nachtgekko zal hebben wss een Hemidactylus soort.

 

Als ondergrond kan je eerst een drainagelaag van enkele centimeters aanleggen met hydrokorrels. Daarboven kan je bv. orchideeaarde gebruiken of turf/cocospeat. Planten groeien wel minder snel in turf.

 

ik heb zelf in mijn terra (van kameleon) een gatenplant staan

 

Dat is dus een monstera deliciosa. Een pracht van een plant, heb ik hier thuis ook staan.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde niet een andere anolissoort erbij maar van dezelfde anolissen misschien nog een paar erbij.

Er is 1 anolis die kleurt groen en de andere blijft bruin.

Ik heb geprobeert een foto te maken maar deze zijn niet duidelijk genoeg kan ook niet genoeg inzoomen met mijn toestel om ze duidelijk op de foto te krijgen.

De gekko is niet op de foto te nemen die zie je nooit.

Wat de achterwand betreft dat waren we inderdaad van plan om er zelf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×