Jump to content
Sign in to follow this  
Perconte

Kameleon En Schildpad

Recommended Posts

Vandaag in de oliemeulen aangekomen heb ik 1 kameleon gezien. Geloof dat het een Parsoni was. Maar op de bodem van het terra zaten enkele landschildpadden. Nu vroeg ik me af of je deze makkelijk samen kan houden. Ze zeggen wel dat een kameleon stress kan krijgen door te kijken naar een ander beest maar een schildpad lijkt me nou niet echt stresserig om naar te kijken.

Graag jullie mening over het samen houden van een kameleon met een schildpad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen dieren combineren

is het verstandigste

inderdaad zag je het bij de oliemeulen wel

dit word puur uit ruimtebesparing gedaan

maar zie het zo die schildpad loopt dus door de ontlasting van de kameleon

heen

echt hygienisch kan ik dat niet noemen

dus mijn advies niet doen

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op zich vind ik je kritiek niet echt juist. Een baardagaam loopt ook door zijn eigen (of van zijn terrarium genootjes) ontlasting heen (tot je het opgeruimt hebt). Nu is inderdaad de vuist regel wel van niet combineren. Maar dit lijkt me niet een duo dat ruzie zal gaan maken, of een schadelijk effect op mekaar zal hebben (stress).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Perconte,

 

En toch moet ik Gbf gelijk geven, kameleons en schildpadden

combineren is niet goed.

 

Voor ons is het kijken naar een schildpad misschien niet stressvol,

maar voor de kameleon ligt dat toch anders.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dat was niet het argument van GBF. Dat een kameleon stress gevoelig is is inderdaad zo en dat een schilpad stress zou kunnen veroorzaken kan ik me goed voorstellen voor zo een kameleon, maar waarom doen ze het dan in de oliemeulen. Overigens heb ik meerdere dieren samen bij mekaar gezien daar. Schildpadden met groene leguanen. Wateragamen met baardagamen. Vooral die laatste lijkt mij een minder betere combinatie.

Waarom ik zo graag zou willen combineren is omdat ik een redelijk groot terrarium heb en er maar 1 kameleon in zou kunnen doen. Dus als een schildpadje er bij zou kunnen zou dat erg mooi zijn. Jammer alleen dat kameleonnen zo stress gevoelig zijn :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

de stress gevoelig heid is per kameleon anders met een chalyptratus bijv kan je echt niks combineren.

bij een parsonii kan dit juist wel om dat dit soort zeer rustig is( stressen bijna nooit) dit woord word ook in groepen ge houden dat zecht al een hoop..

Maar dan nog zou ik geen schilpaden doen om dat deze veel becterien me dragen zo ver ik begrepen heb.

 

mvg Mark

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee Mark,

 

Bedankt voor je reactie. Ik ben van plan een calyptratus te halen dus dan gaat het gewoon echt niet door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×