Jump to content
wiljan

Rv Te Hoog Wat Nu?

Recommended Posts

heej ik heb vandaag mijn terra ingericht en nou is de rv te hoog...dit komt waarschijnlijk omdat het zand heel vochtig is??is dat altijd als het uit de zak komt??

 

en hoe kan ik er voor zorgen dat het zand kan opdrogen er zit best wel een dikke laag in duss door alleen de lamp aan te zetten zal ik de onderste laag niet droog krijgen???

 

wat moet ik nu doen???

 

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Wiljan,

 

Wat voor zand heb je gebruikt? :huh:

 

Het zand dat bij ons uit een zak komt is kurkdroog.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het uit een winkel in 's hertogenbosch...van valkenburg heet die heeft iemand daar ervaringen mee??

 

maar wat moet ik nu doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

gewoon laten liggen .

binnen een paar dagen is het droog .

 

greeets edwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Edwin,

 

Ik denk niet dat het binnen een paar dagen droog is.

 

Is natuurlijk ook afhankelijk van hoe dik de laag in het terra is.

 

Hoi Wiljan,

 

Is het echt terrariumzand? :huh:

 

Dit is toch meestal gewoon droog.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

eruit halen en in de magnetron doen!

of op bakplaat van de oven

dan zijn ook zeker weten de bacterien eruit

heb je speelzand? of reptielen zand??

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, ik heb het zelfde probleem, ik heb sinds afgelopen zaterdag 2 baardjes van 8 weken in een bak van 75 x 45 x 45, nu heb ik de warmtelamp verplaatst naar de rechterhoek en in het midden de UV lamp. Onder de lamp is het tegen de 40 Graden en links van de bak rond de 25/26 graden, echter aan de linkerkant (dus koele kant) heb ik een luchtvochtigheid van +- 70%... wat te doen.... ik sproei niet meer, maar geef de baardjes met een pipet te drinken, tevens heb ik een waterbakje erin, met maar 3 mm water. het zand is terra zand met kalk..Kurkdroog. Zak van 30 kg gekocht bij de jungle corner in r'dam. De luchtvochtigheid in m'n woonkamer is ook zo'n 65%...

 

Hoe krijg de luchtvochtigheid naar beneden in je bak ?

thanks !!

 

Groet, Dimitri

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik zie hoe je het omschrijft, denk ik dat je speelzand in je terra hebt. dit word ook nog wel eens door reptielenwinkels verkocht als ''terra'' zand. dit is heel vochtig zand. maar zoals esma al zegt: gewoon in de magnetron of in de oven. dat is het zo droog.. want als je speelzand in je terra hebt.. heb je vrij vochtig zand dat een echte zand kleur heeft. terrarium zand heeft meestal de kleur rood, geel, grijs enz.

 

 

grtjsssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor je reactie... Ik heb even gekeken en op de verpakking staat dat het hygienisch zand is voor gebruik van terraria, verhit onder 400graden, Anticoccidiose.

Er zou volgens de medewerker van de terra shop ook kalk inzitten ideaal voor baardjes. Tevens voelt het zand vrij droog aan. Hoeveel kan je per keerin de magnetron doen, en hoe lang moet het erin ?

 

thanks !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej

 

maar ik heb volgens men terra zand want dat staat er ook op..speciaal voor je reptielen en al die dingen...

 

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

anticoccidiose zand ook wel duivendek genoemd dus

normaal is dit niet super vochtig

als de zon schijnt zoi je het op eens tukz eil ofzo kunnen leggen om te drogen

in de oven is het makkelijkste

zoals esma al zei drogen dmv hitte is het makkelijkste

grtjsssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, je kan de oven gewoon op 100 graden zetten.Je neem een diepe bakplaat van 2cm die gooi je gewoon vol, deze laad je dan gewoon 1 uur staan.Je zand is dan droog en steriel.

 

Groetjes wim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je dan op deze manier ook je zand steeds weer hergebruiken, want nu gooi ik na 3 maanden alles weg en doe er nieuw zand in. Wordt straks met mijn grote bak wel een stuk duurder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja hoor dat is best mogelijk om je zand nogmaals te herbruiken, als je maar zorg dat je het heel goed zeef voor dat je het in de oven stopt.En dan nogmaals als het uit de oven komt.

 

wim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan het zo zien, je ben lekker bezig en je verveel je niet. :D hahahaha

 

wim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel ervaring met van Valkenburg maar niet met hun zand

Is mij te duur daar

Ik koop zand bij BMC op de Rietveldenweg

Dan heb ik 2 kleuren en betaal maar 4,50

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je rv te hoog is, dan moet je stoppen met nevelen neem ik aan, totdat het weer ok is. Kun je er dan ook vanuitgaan dat de baardjes niet kunnen uitdrogen? Of moet je ze dan iedere dag eventjes in bad doen?

Ik heb daarstraks gekeken en mijn rv zit tussen 45 en 50, dat is dus iets te hoog begrijp ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik vind het dus een goeie vraag van Nia. Er wordt dus gezegd dat de Rv niet te hoog mag zijn maar soms is dit bij mij ook het geval dat hij iets te hoog is. Hoe moet je hem dan naar beneden halen als hij te hoog blijft? Dit is nog niet het geval geweest maar hier weet ik dus ook geen antwoord op. En er staat geen drinkbak bij ons in de terra's, we sproeien ze of zetten ze in bad.

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf zet de schijfdeurtje op een kiertje als ik ze besproeit, maar blijf Rv te hoog in de bak.Dan moet je kijken hoe hoog Rv is in de kamer is waar de bak zelf staat.

 

 

wim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaak al werk het door luchten van je kamer al.De oorzaak is vaak dat er veel planten in de kamer zelf aanwezig is, deze zorg er voor dat de Rv hoger is in de kamer.

 

Voorbeeld hier van, neem een klein plantje en doe er maar een zakje om en aan de onderkant even dicht plakken.En zet deze in de raamkozijn en kijk wat er gebeurt.Er zal condens in het zakje komen.

 

Zo werk het in een kamer prezies het zelfde, vandaar is het goed om ook je kamer soms even door te luchten.Is goed voor de beesten maar ook voor je zelf ;) .

 

Wim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het rv in mijn kamer nog nooit bekeken, zal ik eens doen. Wat betreft luchten zit ik wel goed denk ik, er staat altijd wel een raam open in ieder vertrek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×