Jump to content
Bosje

De Perfecte Bak?!?!?!

Recommended Posts

hallo iedereen,

Hoe ziet nou de perfecte bak er uit voor een baardagaam?

Ik ben wel benieuwd naar de mening van iedereen, Als ik dan straks me bak ga inrichten weet ik zeker dat hij iedergeval goed is.

 

 

Ik hoop op veel reacties van iedereen. :D

 

gr Robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heel belangrijk is is dat ie groot genoeg is. Goede bodembedekking zoals bijv. zand heeft. Goede plekken waar ze kunnen zonnen, lekker bij de warmtelamp kunnen gaan zitten (weer niet te dichtbij ivm verbrandingsgevaar), ook plaats waar ze koel kunnen zitten.

Platte stenen erin waar ze lekker op kunnen zitten, een stevige tak waar ze op kunnen klimmen (niet te hoog, want ze kunnen ervanaf vallen met alle akelige gevolgen vandien).

Een temp.meter en een rv-meter, zodat je goed de temp. en vochtigheid in de gaten kunt houden.

Een bak met water (bij jonge baardjes heel weinig erin doen ivm verdrinkingsgevaar), maar baardjes vinden het lekker om af en toe de verkoeling op te zoeken in het water, dus een bak waar ze evt. lekker in kunnen liggen.

 

Een vaste achterwand, zodat krekels en ander voedsel er niet achter kunnen kruipen.

Achterwand van zeer stevig materiaal, zodat de krekels er geen gaten in kunnen bijten.

 

Goed ontluchtingsrooster.

 

Wat nepplantjes (geen echte, want die gaan er onherroepelijk aan), om de boel aan te kleden, maar ook als je nevelt zullen ze daar de druppels vanaf kunnen likken.

 

Ja, ik denk dat ik zo het belangrijkste wel heb genoemd.

 

Wat betreft het zand, er zijn verschillende kleuren verkrijgbaar, heel leuk dus om naar eigen smaak in te richten.

Het zand moet je wel regelmatig zeven, en 1x per 3 maanden volledig vervangen.

Bij de reptiefarm-shop kan je verschillende kleuren bestellen.

 

Veel plezier in ieder geval met het inrichten van de bak.

 

Oh ja, denk je trouwens aan een volglas-bak, of een bak van hout met alleen de schuifdeurtjes van glas?

 

En voor ik het vergeet, de lampen zijn natuurlijk erg belangrijk. Warmtelampen en niet te vergeten een UV-lamp. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

dankje nia,

aan dat soort stukken heb ik wat.

Het gaat hier om een volglas bak.

 

gr robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi robin

helaas de perfecte bak bestaat niet

want je kunt het nooit groot genoeg maken en ideaal ingericht krijgen

maar je best doen is al heel wat

in ieder geval goed dat je je zo voor bereid

nia is al heel uitgebreid en duidelijk geweest

een goed terra vind ik een terra met genoeg ruimte

goede verlichting

goede inrichting

enz enz

en wat jij goed vind zul je met de tijd ontdekken

wij leren ook nog steeds bij

en dat is ook het leuke

heb nu geen tijd om uitgebreid te vertellen wat wij het beste vinden

ferron onze jongste is vandaag vier geworden

dus moe van de visite en morgen weer feest

dus wie weet kom ik hier nog wel een keertje op terug

voor nu veel succes

grtjsssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een goede baardagamebak denk je meteen aan de volgende dingen:

 

Groot genoeg? : toch zeker een bak nemen van 150*50 grondoppervlak. De hoogte mag ook voldoende zijn. Ze klimmen nl. graag, dus een paar flinke klimtakken in je bak zijn geen overbodige luxe.

 

Verlichting? : ideaal is een bak met uv-licht en hoge lichtintensiteit. Jammer genoeg gaan deze 2 moeilijk samen dus ideaal is bv. 2 tl-lampen (1 uv-tl en 1 gewone daglichttl voor de lichtintensiteit of 1 uvspot aangevuld met een daglichttl. Of bv. gebruik maken van hqi of hql-verlichting.

 

Luchtvochtigheid? : deze moet laag liggen want baardagames komen uit een droog en warm klimaat. Dus zeker onder de 40% houden.

 

Warmte? : baardagames houden van veel warmte dus genoeg spots plaatsen zodat ze kunnen opwarmen.

 

Bodembedekking? : zoals eerder vermeld best zand kiezen waarin ze gangen/holen kunnen graven. Best kies je hiervoor zand dat stevig wordt als het nat is geweest zoals leemzand en zavelzand.

 

Dat was het zo'n beetje...

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij een goede baardagamebak denk je meteen aan de volgende dingen:

 

Groot genoeg? : toch zeker een bak nemen van 150*50 grondoppervlak. De hoogte mag ook voldoende zijn. Ze klimmen nl. graag, dus een paar flinke klimtakken in je bak zijn geen overbodige luxe.

 

Verlichting? : ideaal is een bak met uv-licht en hoge lichtintensiteit. Jammer genoeg gaan deze 2 moeilijk samen dus ideaal is bv. 2 tl-lampen (1 uv-tl en 1 gewone daglichttl voor de lichtintensiteit of 1 uvspot aangevuld met een daglichttl. Of bv. gebruik maken van hqi of hql-verlichting.

 

Luchtvochtigheid? : deze moet laag liggen want baardagames komen uit een droog en warm klimaat. Dus zeker onder de 40% houden.

 

Warmte? : baardagames houden van veel warmte dus genoeg spots plaatsen zodat ze kunnen opwarmen.

 

Bodembedekking? : zoals eerder vermeld best zand kiezen waarin ze gangen/holen kunnen graven. Best kies je hiervoor zand dat stevig wordt als het nat is geweest zoals leemzand en zavelzand.

 

Dat was het zo'n beetje...

 

Groeten Olly

jij kiest wel al meteen een heeele grote bak eh :D

daar kunnen er al 4 in. mijn bak is 122x50 grond opp. en hij heeft toch ruimte zat hoor :D

zo'n grote bak is wel heel mooi, maar je moet natuurlijk zelf beslissen wat in je huis past he ;-)

100x50 grondopp. is het minimum.

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lexke,

 

ik vind 150 een mooie maat hoor, maar voor max. 3 baardjes, 4 is echt teveel. Tenminste dat is mijn mening.

Ik laat nu een bak maken van 150x60x60 voor 2 baardjes, misschien dat Vicky er later bijkomt als het helemaal goed met haar komt. Zoniet, dan laat ik nog een aparte bak voor haar maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×