Jump to content
Sign in to follow this  
nia

Morio's, Dola's, En Wasmotlarven Bepoederen?

Recommended Posts

Hallo, ik heb weer eens een vraagje. Moet ik morio's, dola's en wasmotlarven ook bepoederen, of hebben die alle vitaminen en kalk al in zich.

En kunnen morio's als hoofdvoedsel dienen of ook als lekkernij zo eens tussendoor.

 

En ik had nog een vraagje over de grootte van de dola's, heb ik al eerder gesteld maar nog geen antwoord op gekregen. Reign had er

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi nia ;)

 

morio's en dola's geef je het best aan volwassen baardjes

voor kleine of opgroeiende baardjes zijn deze eigenlijk niet geschikt wegens de kans op verstikking bij het volledig inslikken

ook is het pantser van een morio hard en deze worden het best in stukken gebeten door het baardje, wil je volledig veilig zijn dan geef je deze die vervellen

dat merk je als hun pantser wit wordt en dus zachter

hoofdvoer kun je morio's niet noemen beter is dit te zien als een tussendoortje

dus zoals je bij kleine baardjes een schaaltje met buffalo's zet kun je bij volwassen dieren een schaaltje met morio's plaatsen

ook wasmotten zijn geen hoofdvoer, dus enkel als een snoepje zeg maar

dola's kun je wel geven als hoofdvoer op bepaalde dagen maar zeker niet iedere dag, dus meer als afwisseling

bepoederen met een multivitaminen preparaat kun je of mag je doen

op morio's blijft het niet kleven meestal gooi ik de morio's bij de groenten in een schaaltje en doe hier wat poeder over

en bijten! ikzelf ben nog nooit gebeten maar het is ook niet de bedoeling om ze in de hand te blijven houden

zo ik hoop dat dit je wat kan helpen

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

dolas zijn die grote witte he?

nou daar zou ik niet greaag een beet van krijgen, die hebben erg sterke kaken volgens mij.

Als ik zag hoe hard ze in de voedseltang konden bijten...................

Morios kunnen ook bijten, maar ik pak ze beide dus met de voedseltang!

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, ik zag die kaken, en ik dacht, die ga ik niet zo oppakken. Die dola's zijn die niet te groot voor kleine baardjes?

En ik heb morio's gegeven, en ze hebben ze heel goed fijngekauwd, maar toch zal ik voortaan uitkijken. Ik geef dan alleen de morio's die net verveld zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe groot zijn ze nu op dit moment??

Ik heb in het begin toen ik voor het eerst morios gaf, de kop eraf geknipt

ze blijven nog wel 10 minuten bewegen daarna, dus de baardjes zien "levend" voer

 

Ja ik weet dat heel veel mensen zoiets hebben je baardje krijgt die morio wel tot prut, en nu geef ik ze ook gewoon heel, maar ik was altijd bang dat ze niet goed zouden kauwen toen ze nog iets kleiner waren (ben pas morios gaan geven toen ze 8/9 maand oud waren, en al best groot)

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ga ik dan ook maar doen, die kop eraf knippen (mmmm lekker werkje hoor!!!), en ook bij die dola's, die zijn niet zo lang, maar wel heel dik. Maar ze zijn er in ieder geval dol op.

Daarstraks trokken ze gewoon zo'n morio met zijn 2-en doormidden, lekker hoor, die smurrie die eruit kwam, zit iemand te eten op dit moment....

 

sorry....

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh ja, ze zijn nu ongeveer 20 cm lang, en lekker stevig gebouwd, niet te dik of zo, maar gewoon goed aan de maat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals ik al eerder zei morio's en dola's zijn bestemd voor volwassen baardjes

ook moet je oppassen dat je baardje hier niet gaat van verstoppen

zeker als het te klein is

wat mij betreft moet je de kop er niet afknippen als ze je maar heeft aan de dieren waarvoor ze bestemd zijn

dus morio's en dola's zijn zeker niet bestemd voor baardjes van 20 cm

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, dat is mooi, dan ben ik verkeerd voorgelicht, maar dan zit ik nu dus met een bak morio's en een bak vol dola's. Heerlijk hoor, ik zal er een soepie van koken haha.

 

Nou ja, weer wat geleerd, ze vonden het in ieder geval errug lekker, maar zullen nog een poos moeten wachten voordat ze het weer krijgen.

 

Maar dan is er niet zo heel veel variatie voor die kleintjes, toch? Dan blijft het dus bij krekels, klein maatje sprinkhanen (die ik zo vreselijk supereng vind), wasmotlarven (op zijn tijd) en buffalowormen. En natuurlijk groenten en fruit. Ben ik nog iets vergeten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi nia ;)

 

je bent toch zeker dat het morio's zijn h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ja, ik weet zeker dat het morio's zijn, ik ken meelwormen, die zijn kleiner. En ja, Reign en ik hebben geluk gehad. Hij krijgt ze ook niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad niet voeren nia

jo heeft helemaal gelijk alleen geschikt voor volwassen dieren

je kunt ook nog afwisselen met redrunners en dubia

succes

enne was de soep lekker :D

grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Woont er iemand in de buurt van Nieuw-Vennep, die kan gratis een bakje morio's en een bakje dola's op komen halen bij me. Vers van de pers! Heerlijk mals, maar je moet er snel bij zijn, anders verdwijnen ze in de soep!!!! :lol::lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×