Jump to content
Sign in to follow this  
Dees en Roel

Zwak Baardje Gebeten

Recommended Posts

Beste Mensen,

 

Zoals jullie weten hebben we een aantal kleine baardjes, gisterenavond thuis gekomen zagen we het zwakste baardje in de hoek liggen met zijn pootje gestrekt..Het is zijn rdchtervoorpootje. Hij kan het hele gedeelte niet meer bewegen en er zit een kleine vleeswond, we hebben antibiotica voor hem en we ontsmetten het 2 keer per dag, is er kan dat hij dit pootje nog gaat bewegen want nu ligt hij de hele dag te slapen. Ik weet nu niet of hij pijn heeft en of hij hem ooit nog kan gebruiken maar het probeerd het in ieder geval wel. Hebben jullie nog suggesties of tips... vind het zo super zielig. We hebben hem meegenomen naar de ouders en daar en stuk voor hem afgezonderd zodat de ouders er niet bij kunnen. Nu kan hij hier tot rust komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dees en Roel, ik zou met dit baardje even naar de dierenarts gaan. Wel zielig hoor. Hoe zit het trouwens met de kleintjes, zijn er geinteresseerden voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn zus heeft dit pas geleden ook gehad met een klein baardje.

Goed ontsmetten en het liefst even apart houden.

Als bodembedekking kan je het best gewoon even keukenpapier leggen i.v.m. met de wond.

Met het baardje van mijn zus is alles goed gekomen.pootje zit er gelukkig nog aan en ze rent weer als vanouds.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties, we zijn er al mee naar de dierenarts geweest en hebben antibiotica gehad en hebben betadine om het te ontsmetten. Het baardje ligt de gehele dag op een wamre steen en slaapt eigenlijk de hele dag. We hebben daarbij nog 1 zwak baardje meegenomen en ze houden elkaar lekker gezel. Ze eet op dit moment ook gewoon netjes wormen alleen laat het pootje maar naast der hangen, wellicht van de pijn of stijfheid.. we hopen echt dat alles goed komt. Dit baardje houden we zoiezo samen met het andere zwakke baardje. De rest is allemaal verkocht en gaan binnenkort weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, dat is goed nieuws, dat alle baardjes al zijn verkocht. En lief van jullie dat jullie de 2 zwaksten houden, zou ik persoonlijk ook doen.

En hou je die dan in een apart terrarium en is het de bedoeling dat ze straks als ze volgroeid zijn bij hun ouders in het terra komen? Want hoeveel baardjes hebben jullie eigenlijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is zeker goed nieuws dat ze weg zijn jah en we houden de 2 zwakste jah.. we vinden het zo zielig. Ze komen eerst saampjes in een terra van 1x50x50 en als ze groter worden worden ze mischien bij de ouders geplaatst. We hebben er zelf 2 van ongeveer 40-45 Cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wederom naar de dierenarts geweest en het pootje sterft helaas af :( We kunnen het pootje laten amputeren of het pootje laten afsterven... iemand adviezen? zijn er baardjes met 3 poten en heeft iemand daar ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, ik zou het zeker laten leven, er zijn wel meer dieren die een poot missen en toch heel gelukkig zijn. Als hij geen pijn heeft zou ik het idd laten afsterven, narcose brengt ook weer gevaren met zich mee, zeker bij zo'n klein beestje. Heel veel succes ermee ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Dees en Roel,

 

Als dit mij zou overkomen, dan liet ik het pootje wel amputeren!

Vind dat je zo'n dier niet onnodig moet laten lijden, denk dat je het zelf ook niet erg prettig vind als je je arm moet laten afsterven lijkt mij namelijk best pijnlijk :(

 

Niet lullig bedoelt hoor, even tussen door :P, maar zo zie ik het eigenlijk!

 

Greets Tom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even ter info, mijn oudste zoon is met 6 teentjes aan iedere voet geboren, het advies van de arts was om het af te binden en zelf af te laten sterven, vlak na de geboorte. Omdat wij hem geadopteerd hebben en een flinke vliegreis met hem voor de boeg hadden hebben we in onderling overleg besloten om dit niet te doen.

Later toen hij oud genoeg was om zijn eerste stapjes te zetten hebben we de teentjes moeten laten amputeren, toen was hij al te oud om ze af te laten sterven.

De chirurg die de teentjes heeft geamputeerd zei ons ook dat de voorkeur er altijd naar uitgaat om zoiets te laten afsterven, maar dat dat alleen maar kan bij een heel jong kind. Afsterven doet geen pijn, amputeren zit je ook met napijn, en niet te vergeten, narcose vormt altijd een risico.

Nu hebben we het hier over een mens, maar voor een dier vormt narcose ook altijd een risico. Ik denk dat de dierenarts het best hierover kan adviseren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×