Jump to content
Sign in to follow this  
Maartenbaardagaam

Mislukte Broedsels

Recommended Posts

Hoi,

 

Mijn Baardagaam heeft nu inmiddels haar vierd legsel achter de rug. Bij het eerste legsel waren we te laat met vinden, dus mislukt. In deze periode heb ik via Terrarium speciaalzaak De Kameleon in Tilburg een tempex broedstoof gekocht alles er op en er aan. Het tweede legsel kon komen.. En ja hoor daar was het dan gelegd terwijl ik net voorbij liep. Zeven eieren kunnen redden want twee had ze zelf al opgegeten. Deze in de broedbak gelegt datum opgeschreven, maar na een dag of tien alles ingevallen. Nu blijkt achter af dat de warmtekabel door de bodem van de tempex doos is gesmolten. Dus heb ik waarschijnlijk niet de juiste temp. berijkt. Samen met mijn vader heb ik een grote plastic krat met deksel op de kop kunnen tikken. Met tweeen zijn we ook gaan hobbyen om er wat moois van te gaan maken. De bak is van binnen helemaal bekleed met tempex en er zit een geperforeerd rooster in. Onder aan het rooster hebben we de warmtekabel vast gemaakt. Op het roosterligt aluminium foli met daar op de vermeglut (of zoiets).

 

Nu ik mijn broedbak af heb heeft de dame nog twee legsels gelegd. Steeds ben ik er weer bij en leg de eieren in de bak, maar het mag niet baten na een dag of tien (de laatste keer negentien) Vallen de eieren in en kan ik er niets meer mee, ook beginnen ze dan te stinken en kan ik alles weer weggooien en de broedbak achter een schot op de zolder zetten.

 

Kan iemand mij misschien vertellen wat ik moet doen of verkeerd doe om ook een keer jonge baardjes uit een ei te zien kruipen?

 

Ik hoor het graag,

Groeten Maarten

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel maarten,

eerst en vooral zou ik kijken om bami-bakjes aan te kopen.

je neemt je vermiculite, en roer die in een basin water.

laat deze een kwartiertje trekken, en giet vervolgens je vermiculite in een zeef.

na een minutje of 2 neem je de zeef en doe je de vermiculite in je bami-bakje.

je plaats je bami-bakje in de broedstoof, en leg het deksel op de bamibak, met daarin enkele gaatjes voor de verluchting.

op je vermiculite leg je een thermometer, en dan test je tot waar je thermometer stijgt.

ideaal is zoon 28.5

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej

 

jammer dat het nog steeds niet gelukt is :(

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe groot zijn de legsel, waren ze wel bevrucht?

 

Niet bevruchte eieren kunnen gelijk invallen, maar kunnen ook er een tijd mooi bij liggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi,

 

De legsels zijn tot nu toe niet groter geweest dan negen eieren. De baardagaam is nu inmiddels een jaartje of twee. We hebben haar gekocht op de Tilburgse Terrariudagen bij Reptielenhuis de Oliemeulen. Ik heb ze toen gekocht als twee vrouwen. Tenminste daar was de verkoper zeker van. Toen ze wat groter waren ben ik ermee naar de Kameleon gegaan om daar het geslacht te laten bepalen. Daar zeiden ze dat ik zeker een man had gekocht en een konden ze niet zeker zeggen. Maar nu is het vrij duidelijk dat ik een koppel heb, anders heb je natuurlijk geen eieren. Maar het blijven super beestjes!!

 

Groeten Maarten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×