Jump to content
Sign in to follow this  
remko

Dwangvoeren, Hoe?

Recommended Posts

Wij moeten onze baardagaam dwangvoeren maar dit lukt niet!

 

De dierenarts trok de baard naar beneden waardoor de mond open ging, bij ons lukt dat niet, heeft iemand tips a.u.b.?

 

Alvast bedankt!

 

Remko Boev

Share this post


Link to post
Share on other sites

welkom op dit gezellige forum

waarom moeten je dwangvoederen??

oftwel wat is de reden dat je moeten dwangvoederen

de bek open krijgen is op zich niet moeilijk

zoiezo moet je niet bang zijn en wat druk uit durven oefenen

maar als je niet weet hoe of bang bent dat je het niet goed doet

kun je mischien eens kijken of er iemand in de buurt woont met baardjes die het wel kan en je wilt helpen of nog eens naar de dierenarts laat hem het nog eens voordoen en probeer het dan eens zelf dan kan hij je zeggen wat je eventueel anders moet doen succes

onthoud goed oefening baart kunst

grtjsssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi remco

probeer eerst eens wat nutri bird of gecko pap in een spuitje,druppel dat over het neusje heen,meestal gaan ze dan vanzelf likken.ze vinden dat spul erg lekker,en het is niet zo,n trauma als dwang voeren.als je niet goed weet hoe je moet dwangvoeren kan je het diertje beschadigen,dan ben je nog verder van huis

sterkte ermee anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

de bek open krijgen is op zich niet moeilijk

Hoi Angelique, even een vraagje over dat het bekkie makkelijk opengaat, ik moet straks ontwormingsspul in het bekkie van Vicky doen, het zit al in zo'n spuitje, maar hoe doe ik dat bekkie dan makkelijk open?

 

Ik hoef niet met haar naar de DA te gaan, want die weet niks van reptielen. Het is al een wonder dat hij dit mestonderzoek kon doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Bedankt voor jullie reply op onze post, wij moeten van de dierenarts dwangvoeren omdat het beestje zwaar ondervoed en uitgedroogd is, ze is van mijn broer geweest die er geen tijd/zin meer in had en er is er al een dood. We hebben ze wel vaker te logeren gehad en dan aten ze als gekken. Vanochtend heeft ze vrijwillig 1 meelworm gegeten maar daarna is ze weer in staking gegaan. Hoe krijgen we haar bek open zonder haar te veel stress te bezorgen?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

Groetjes Remko

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou in ieder geval geen meelwormen meer voeren, dit ivm te hard niet verteerbaar (geloof ik) pantser

 

Om aan te laten sterken kun je beter wasmotlarven geven.

 

Bek open krijgen van baardje is moeilijk uitleggen vind ik maar zal het toch proberen

en anders zal iemand anders me wel verbeteren of aanvullen

 

De makkelijkste manier vind ik om haar onderlip aan de zijkant naar beneden te duwen, zodat haar/zijn tanden bloot komen liggen (net alsof ze gromt :P )

en dan met een spuitje(zonder naald) het voer zachtjes in bek spuiten, meestal gaan ze dan vanzelf slikken of drinken of eten (dus voer tegen tanden/tandvlees spuiten)

 

Je kunt ook proberen bij de baard wat harder te duwen (lukt alleen als je toch redelijk doorduwt) en dan gaat bekje meestal ook wel open en kan je het voedsel erin spuiten

maar dit geeft volgens mij iets meer stress, maar ja voedsel is dan zeker binnen

 

Nou als ik het verkeerd heb uitgelegd dan verbeterd of vult ieman het wel aan

 

succes ermee

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Esma,

 

Bedankt voor de uitleg we gaan het proberen.

 

Was geen meelworm maar een wasmot die ze gegeten had, ik ben niet zo thuis in die wormen maar het gaat dus goed.

 

We gaan het zo even proberen en posten wel even een reply hoe het gegaan is.

 

Groetjes,

 

Remko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Remko,

 

heb je al geprobeerd te dwangvoederen? Toevallig heb ik het ook gedaan bij mijn baardje Vicky. Ook zwaar ondervoed, ze eet zo af en toe wel een krekel, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Zoals Esma het heeft uitgelegd gaat het in de praktijk goed, tenminste bij mij. Zo heb ik ook ontwormingsspul naar binnen gespoten en daarna fijngemaakt kattenvoer met kalk. Wat moeten jullie geven van de dierenarts?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×