Jump to content
Sign in to follow this  
Dees en Roel

Nakweek Baardjes Nu 8 Weken

Recommended Posts

Beste Mensen,

 

Onze baardjes zijn nu op het punt dat ze weg mogen en ze moeten echt weg, we geven ze elke morgen en avond als we thuiskomen eten maar nog bijten ze elkaar in de tenen en weet niet waarom, een paar zijn er daarom al 1 teentje kwijt en net zag ik er helaas eentje die goed in zijn pootje was gebeten en helaas bijna 2 tenen kwijt is terwijl ze gewoon eten krijgen totdat ze niet meer eten. Wij zijn bang dat als we ze houden er nog meer ongelukjes gaan gebeuren en dat willen we natuurlijk niet. Het zijn er op dit moment 18 en ze verschillen in grootte.

 

Zijn er nog wel mensen die intresse hebben als ze een pootje missen of iets dergelijks want ben bang dat we ze straks niet meer kwijtraken en dan zitten we ermee.

 

Heeft iemand intresse om ze over te nemen tegen een reeele vergoeding, niet dat we winst willen maken maar proberen toch enigzins de kosten eruit te halen.?

 

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi dees en roel

wat je nu het beste kunnen doen is de baardjes verdelen over meerdere terra,s

grote samen en kleinere samen

probeer de bijters er tussen uit te vissen

zorg voor voldoende ruimte en veel schuilplekken

tevens zorg ervoor dat er constant groente en fruit voor ze staat

een bakje buffalo,s

en dus meerdere keren per dag een beetje voeren

hoe groot is het terra waar ze in zitten???

dit kan namelijk goed de oorzaak zijn

meestal in ieder geval is bijten het gevolg van te krappe huisvesting

te weinig schuilplekken en te weinig voeren

verdeeld over de dag dus

sterkte in ieder geval

baardjes met gebreken worden steeds moeilijker om kwijt te raken

de prijzen zijn nu al soms echt veels te laag dus laat staan baardjes met een gebrek

maar wie weet komt er wel een liefhebber die uiterlijk minder belangrijk vind

sterkte grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk vind ik dat heel erg, dat dieren die een gebrek hebben, of dit nu een baardje is of een ander dier, minder in trek zijn. Dat maakt toch niet uit. Zelfs al zou je ermee willen kweken, dan maakt het toch niets uit. Het zit niet in zijn genen, die afgebeten teen.

Ik zou juist een dier nemen dat niet helemaal volmaakt is, maar misschien denken de meesten van jullie daar anders over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een afgebeten teen zit niet in de genen nee, en een afgebeten staart ook niet.

Maar wij hadden een baardje chicka die een beetje een onderbite had, haar familie had dit ook, dus dat zat wel in de genen.

Niet dat ze daarom lelijk was hoor, nee ze was een schatje, en heel mooi

maar veel mensen die willen gaan kweken zullen wiullen dat er geen genetische afwijkingen zijn die de ouders over kunnen dragen aan de jongen, want ja jongen met een genetische afwijking kun je toch minder goed verkopen

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat begrijp ik wel, dat je geen genetische afwijkingen wil als je gaat kweken. Overigens zijn dieren met genetische afwijkingen heel vaak ook zwakker. Maar een teen afgebeten mag toch geen reden zijn om een dier niet te nemen, lijkt me. Wie weet wat voor prachtigs eruit gaat komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zitten nu in een terra van 100X50X50 maar dan koop ik er nog wel 1tje bij als dat nodig is, zolang ze maar niet elkaar gaan lopen bijten, er staat zoiezo de hele dag een schaaltje met fruit en met wormen, ook zit er een grote tak in en 2 stenen en er is voldoende plek voor iedereen. Staarten zien er allemaal nog perfect uit maar van mischien 4 baardjes van de 18 is er wel in 1 teentje gebeten. Ik zal er ook alles aan doen om de diertjes te beschermen en als daar een extra terra voor nodig is zal ik deze aanschaffen alleen zou ze natuurlijk liever verkopen omdat we anders straks met 2 lege terra's zxitten maar dat komt wel goed.

 

Het zijn opzich echt prachtigge beestjes dus wel een beetje jammer als we ze niet kwijt kunnen. In ieder geval bedankt voor de reacties

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja helaas lees ik dit soort berichten te vaak.

Mensen willen graag kweken, maar dan blijkt tog dat er het 1 en ander gebeurt, wat logisch is met zoveel dieren in 1 bak.

 

Zelf verdeel ik altijd een legsel in 2 a 3 bakken.

Zo is de kans veel kleiner dat ze elkaar gaan bijten.

Mjah je moet ook maar net over de juiste middelen beschikken.

 

Ik heb persoonlijk zelf nog nooit mee gemaakt dat ze elkaar gaan bijten, en dat ik ze dus MOET weg doen zo snel mogenlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben nooit willen nakweken alleen toen het legsel er was vonden we het te hard om ze gewoon weg te gooien of iets dergelijks.

 

En het moeten wegdoen is een beetje hals over kop maar ze zijn op het punt dat ze wegmogen en ze kunnen dus vanaf dit moment ook weg. We kunnen ze toch niet allemaal houden dus tjah, dan kan ik ze beter wegdoen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wij hebben nooit willen nakweken alleen toen het legsel er was vonden we het te hard om ze gewoon weg te gooien of iets dergelijks.

 

En het moeten wegdoen is een beetje hals over kop maar ze zijn op het punt dat ze wegmogen en ze kunnen dus vanaf dit moment ook weg. We kunnen ze toch niet allemaal houden dus tjah, dan kan ik ze beter wegdoen.

Als je de eitjes gewoon gelijk had weggegooit, was er nx aan de hand geweest hoor, en hard is het zeker niet.

Vergelijk het maar met een morning afther pil. :P

 

De eerste 3 dagen is er zo goed als geen ontwikkeling in de eitjes, pas vanaf ze in de broedstoof terecht komen, gaan ze ontwikkelen, en dan is het wel een soort 'abortus' om het maar zo te noemen, als je ze dan weg zou gooien.

 

Iig succes met de verkoop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lique, ik ben blij om dit te horen. Bij mij is het nog niet aan de orde, mijn baardjes zijn nog te jong. Maar ja als je een man en een vrouw bijelkaar hebt dan is de kans natuurlijk groot dat ze ook eens wat gaan doen, niet dan??

Dus mocht dat gebeuren en Godzilla legt eitjes, dan kan ik ze gewoon weggooien.

 

Leuke vergelijking trouwens, morning after-pil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×