Jump to content
Sign in to follow this  
milly

Terrarium Groot Genoeg?

Recommended Posts

hallo mensen,

ik heb een vraagje

1 dag geleden hebben de ouders van mijn vriend 4volwassene baardagamen over kunnen kopen

maar het terrarium waar ze in zaten was best groot , en t paste op geen enkele manier in hun huis

nu waren hun van plan om ze in een terrarium van 80x40x50 te doen

is dit verstandig ?

of is dit te klein?

ik las op een site dat ze 8 kweekdieren in een terra van 200x90x100 hadde

en ik dacht wij hebben er 4 dus doe dat gedeelt door 2

dus 100x45x50 , onze is net iets kleiner

heeft dit dan gevolgen voor de gezondheid van deze dieren?

 

we zijn van plan om als we gauw een plekje vrij hebben ergens of in een groter terra te plaatsen (ene van mijn vriend zijn slangen) of een groter terra zelf te bouwen en kijken of we die kwijt kunnen in hun huis dus

 

hopelijk kunnen jullie mij antwoord geven

want ik kom dr echt niet uit , ik zie telkens op verschillende sites , verschillende maten aangegeven staan dus hopelijk weten jullie t beter

 

groetjes milly

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej

 

80x40x50 is echt veel te klein voor 4 baardagaam 1 baardje moet ong in een terra van 100x50x50 en als ik 4 baardagame had dan zou ik ze toch wel minimaal in een terra van 200x60x50 doen ofzo dat is ongeveer de goede ruimte dat ze ook wel wat te lopen hebben...

 

duss dat terra wat ze nu hebben kan dus echt niet

 

grtzjes en veel succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

80x40x50 is zoals iedereen zal zeggen veeeeeeeeeeeeeeel te klein

ik had 2 baardjes in een terra van 1,50x50x50 dus ja kan je nagaan.

Hoe groot zijn de baardjes van kop tot puntje staart??

 

Oja van harte welkom hier op dit forum B)

 

Ik zal maar eens goed gaan rondlezen hier en daar bij de opics huisvesting enz, daar doe je vast wel ideeen op

Veel plezier hier en lees ze

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo, wij hebben 2 volwassenen baardjes en die zitten in een terra van 150x50x50.

en zelfs in deze ruimte zouden geen 4 baardjes passen.

en wij hebben ook 2 jonkie,s en die zitten in een terra van 120x40x40.

maar die moeten als ze een half jaar zijn in een grotere bak.

sorry voor mijn uitval die ik nu ga doen :( maar je vriend weet toch ook wel dat die af metingen veels te klein zijn voor 4 volwassenen baardjes.

je kunt het dan vergelijken met een ruimte waar leg kippen in zitten.

NIET DOEN!

groetjes,jannie ;) en winna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

veeeeeeeels te klein, moet je echt niet doen. dan kunnen ze de kont nog niet eens keren. ik heb nu 3 baardagamen in een terrarium van 135 lang. dat is tijdelijk want ik krijg zondag een terrarium van 150 lang. dan kan ik daar mijn albino tijgerpython in doen.. en kan ik mijn 3 volw bg in een terrarium van 240 bij 70 bij 70 doen

 

grtjsssssssss

ik zeg altijd maar. hoe groter hoe beter

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi milly

allereerst welkom op dit forum

goed van je dat je om info vragt als jezelf twijfelt

helaas kan ik niets anders ervan maken dan wat de andere al zeggen

die maat kan echt niet veels te klein

is leuk voor nakweek maar echt niet geschikt voor vier volwassen baardagamen

mischien kunnen ze die groet bak verkopen en voor dat geld twee mooie terra,s van 120

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Milly,

 

welkom hier. Je zit hier zeker aan het goede adres, een paar maanden geleden ben ik zelf met baardjes begonnen, en door alle goede adviezen van de kenners hier, ben ik nu ook al een beetje kenner geworden. Geef die baardjes alsjeblieft de ruimte, en als je geen plaats hebt voor zo'n groot terra zet ze dan 2 aan 2 in een terra van 150 lang, en plaats die terra's op elkaar.

Mijn regel is, heb je geen plaats voor fatsoenlijke huisvesting, moet je ook de dieren niet nemen.

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is veel te klein.

In mijn boek terrariumencyclopedie staat dat een koppel een minimumterra moeten hebben 150x50x50 en een enkeling 100x40x40.

 

met wijze van spreke gaan die 4 baardjes niet meer kunne draaie en da is volges mij ni echt gezond. :unsure:

 

Grtzz Ben* :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

In principe zijn alle terrariums te klein.

 

Maar groter is natuurlijk altijd beter.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn wijze woorden Marc. Alle terrariums zijn in principe te klein. Maar als ik nu naar mijn baardjes kijk, ze hebben de ruimte, maar zitten de hele dag op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nia,

 

Baardagamen zijn in principe vrij rustige dieren die graag

liggen te zonnen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc

 

dus het is geen probleem als ik ze een paar uur per dag lekker buitenzet in een plexiglazen bak, ik heb er zand in gedaan, een grote steen in gelegd, en ik hou de temperatuur goed in de gaten, dat het niet te heet wordt. De bak staat dan half in de zon en half in de schaduw. Aan de bovenkant is ie afgedekt met een rooster. Naar mijn idee vinden ze het heerlijk in die bak, ze reageren ook helemaal niet schrikkerig, maar ze hebben er niet echt veel ruimte in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zorg er wel voor dat de bovenkant van de plexiglas bak los is want het plexiglas verdubbelt de zonnenstralen en word het dus sheel erg warm

 

grtjssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet zo goed wat je daarmee bedoelt, maar de bovenkant is niet van plexiglas, de bovenkant is gewoon een kunststof rooster, en ik heb er altijd een temperatuurmeter inliggen en houd de temperatuur goed in de gaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oo ok. nee ik dacht dat de bovenkant van de bak ook van plexi glas was. maar deze is gewoon van gaas? want ik heb wel eens verhalen van mensen gehoord die hadden de baardagamen in terra's buiten in de zon gezet. en dan ze even een telefoontje of iets kregen. en 15min. later weer naar buiten liepen en de baardagamen gebakken waren. want het glas van het terrarium verdubbeld de zonnestalen. dus word het dubbel zo heet.

 

grtjsss

heb je een foto van die bak? misschien een goed idee voor hier :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lizard, ikke en foto's, mmmmm, nou jij bent natuurlijk DE FOTOGRAAF hier, ik kan wel foto's maken met mijn telefoon, maar op het forum zetten is me nog niet gelukt, ik zal morgenmiddag eens proberen. Maar het is een kleine bak hoor, ik doe ze er nooit heel lang in, het is een eigenlijk een faunabox, en dan de grootste maat die ik in de dierenwinkel kon vinden. Er heeft al vanalles ingezeten, van krekel tot salamander, en die zitten nu in de vijver, dus nu gebruik ik hem als zonnestudio voor de baardjes.

Op dit moment zit mijn zielige baardje uit de dierenwinkel erin, kun je vanalles over lezen op een ander topic.

 

Ik zet hem trouwens ook niet in de volle zon, altijd gedeeltelijk in de schaduw, en met deze temperaturen gewoon onder de parasol, en zoals ik zei, altijd een temperatuurmeter erin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha nou bedankt. ik de fotograaf hier haha. maar zo'n faunabox ken ik wel. ik zet ze ook altijd voor 1 helft in de zon en 1 helf in de schaduw. ik heb gewoon cuvorboxen met daarover heen kippengaas ^_^ lekker makkelijk.

 

grtjsss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zeg, dat is ook een idee, als ze wat groter worden kan ik ze daarin doen.

 

Ik had trouwens deze week ook wat meegemaakt, ik had Reign en Godzilla in een oude rattenkooi buitengezet, doe ik wel vaker, maar de bak waar de tralies op rusten is op een hoek een beetje kapot, maar daar legde ik dan altijd een tak voor, ging altijd goed. Tot deze week, ik was even binnengeweest, kwam weer buiten, en Reign had de benen genomen. We zijn snel met de hele familie gaan zoeken. Mijn tuin is net aangelegd, staat nog geen plant in, dus dat is geen uitdaging voor een rondrennend baardje, de tuin van de buren daarentegen is een compleet oerwoud. Dus dacht ik, als ik een baardje was zou ik daar lekker gaan rondstruinen. En jawel hoor, daar zat meneer, heerlijk op de stoep te zonnen. Ik liep op hem af, bek ging open, baard stond uit. Wat dacht ik, Reign foei toch, ga je je vrouwtje aanvallen. Toen ik hem wilde pakken ging ie er vandoor. Hij kan harstikke hard rennen zeg!! Maar hij ging in een hoek zitten en toen kon ik hem zo pakken. Dus voorlopig niet meer in de rattenkooi totdat ze te groot zijn om door dit gat te kunnen.

 

Wel spannend hoor, een baardje op de loop.

 

Maar zo'n curverbak heb ik ook nog wel staan, ga ik gewoon een stukje vliegengaas overheen doen en dan hebben ze een echt buitenverblijf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha nou zo maak je nog eens wat mee. ik heb een tijdje geleden Bibber van GBF overgenomen. het gaat echt super goed met hem. alleen nog steeds geen foto's :angry: ik word er gek van. want dat moet nu toch echt wel een xtje gebeuren. maargoed....

 

ik was mijn baardagamen lekker in de achtertuin aan het zetten en ik had Bibje lekker apart in een mooi cuvorbox gezet maar was vergeten gaas erop te doen. ik dacht ach het is toch een hoge cuvorbox daar komt hij toch niet uit.. ik ga naar binnen om mijn slangen ook even buiten te zetten.. en ja hoor bibber zat op de rand van het terrarium. en pikzwartebaard en helemaal breed/plat maken en bek los. dus ik voorzichtig slang op de grond gelegt.. (is een grote dikke boa van 2,5m dus die blijft wel liggen haha.) ik loop naar Bibje toe en we hebben een vrij laag tuinhekje naar de buren waarvan een stukje van 30cm hoog rengaas is. ik heeeeeel voorzichig naar Bibje.. en hij springt zo bij de buren de tuin in.. en nou heb ik niet de makkelijkste buren.. en hebben ze ook nog eens een achtertuin waar alleen maar tegels liggen. en bibber rennen.. r

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeetje, wat grappig zeg. Ik zeg net tegen mijn vriend hier, je zal maar naast die Lizard wonen. Dus je hebt zo'n grote slang. Ik zou ook heel graag een slang hebben, maar ja, 18 dieren kost best wel wat, alhoewel de goudvis en salamanders wel meevallen. Maar goed, je moet een keer stoppen. En nu heb ik dus dat lieve schatje om voor te zorgen en op te kalefateren. En binnenkort heb ik een grotere bak nodig voor de dames en heer, dus geld kost het allemaal genoeg. Maar ooit, zal er waarschijnlijk toch wel een slang komen, denk ik, hoop ik. Nou ja, we zien wel.

 

Je maakt wel wat mee met je beesten zeg, ik zie het al helemaal voor me, zo'n joekel van een slang in je tuin. Lachen!!!! :lol::lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik loop de laatste tijd met dit weer ook een beetje te showen. er staat een bankje in de achtertuin en daarga ik opstaan met een boa of me tijgerpython. en ik wou laatst ff wat bij de winkel halen .. het was nmlijk half 6 en moest nog een uv lamp hebben. ik loop het pad uit en halverwegen staan er 2 ouwe mensjes te praten. dus ik zeg netjes gedag. en ineens.. OOO heb je zo'n grote slang. ik gewoon nuchtig ja dat klopt. en gingen ze allemaal dingen vragen van is dat niet eng en vies. en waar staat die. zit die in een kooi. wat voer je hem.. is die glibberig. bijt die. is die tam. hoe oud is die. enz enz enz enz ga zo maar door .. maarja de tijd!! ik moest naar de winkel.. dus ik zei al paar x ik moet naar de winkel maarja als de ouwertjes gaan kleppen dan kom je er niet meer vanaf :D:P

dus eindelijk kon ik er tussenuit glippen en ik racete naar de winkel.. is 500 meter verder op.. en wat denk je was die dicht!! ik helemaal sjaggie naar huis kijk ik op de klok. was het 10 voor half 7 !!!!!!!!!!!!!!!!!!! heb ik gewoon bijna een uur met hun staan praten.. haha

 

grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja als je over je dieren gaat praten, weet je niet van ophouden. Wel stoer hoor, ik heb net gekeken hoe oud je bent, en je bent 3 jaar ouder dan mijn oudste zoon. Je bent toch 14? Jeetje, en dan zo'n grote slang, echt vet cool.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja klopt ik ben 14. word in januari 15. maarja ik ben toen ik 7 was begonnen met reptielen. en dit is er van gekomen :P mensen noemen mij hier dus ook gewoon lizardboy :P zeg ik altijd ne nene.. the lizard is de naam. want al mijn vrienden en me bijnaam is dus de (the) lizard. maar achja. lizardboy.. daar kan ik mee leven.

 

ik heb ook eens een hele tijd geleden een koppeltje python brongersmai gehad ( bloedpython) ze waren halfwas. dus al vrij forse slangen. tot op 1 dag het mannetje ontsnapte. me vader was even in de bak bezig en liet het schuifruitje op een kiertje staan.. dus had de python de ruit verder open geschoven en was dus eruitgekropen. ik zoeken enn zoeken en zoeken.. helemaal nix na een paar dagen begon ik toch wel me twijfels te krijgen.. want tja alle deuren hier stonden los ( was vorige zomer) en dat hij niet naar buiten was geglipt. want me overbuurvrouw heeft dus een achtertuin vol met groen.. echt letterlijk en figuurlijk en jungle. zitten grote vijver met waterval en ze heeft er allerlei exo planten staan maarja.. toen ben ik nog een keer goed gaan zoeken en wat bleek nou.. mijn vader heeft een autobedrijf en hij moet dus zijn administatie bij houden.. en ik vind het al raar dat een van de dozen waar de administratie inzit zo bol stond.. dus toch even kijken en ja hoor.. daaar lig meneer. ik wil hem dus vervolgens oppakken maar ik dacht even niet na. dus werd ik metteen flink gebeten. ( brongersmai staat bekend om de agressie). ik snel handschoenen gepakt en in zijn terra gezet.

 

grtjssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Au, dat deed wel pijn zeker, maar je kan er niks van krijgen toch? Vind je dat dan niet eng, een dier hebben dat agressief is. Ik heb het niet zo op bijters hoor. En als je zoveel dieren hebt, dan zullen je ouders ook wel lichtelijk reptielengek zijn, denk ik zo!!

Nou ja, als mijn kinderen een slang of zo willen, dan mag dat van mij hoor. Ik vind het geweldige dieren, mooi en interessant, maar ik moet het wel allemaal kunnen betalen, want het kost nogal wat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×