Jump to content
Sign in to follow this  
Mark ten Heggeler

Afwatering?

Recommended Posts

zijn hier mensen die ervaring hebben met afwatering van terrariums?

( soort van dreinage onder onder de grond of zoow iets?)

 

ik ben een bak aan het maaken van 150 x 120 en kamer hoogte ( iets van 215 denk ik)

is voor een kamelon soort dat heeel vochtig moet zitten namelijk.

 

tips zijn ook welkom natuurlijk als menden iden hebben.

 

 

mvg Mark

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien kan je een grote bak maken van hars.. of een hele grote plastic bak kopen? die je op de grond plaats en die vervolgens aan de rannden helemaal spatwaterdicht kit.

 

grtjsss

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is ook wat ik wil gaan doen ja . en dan in die bak eerst 10 cm steenen en daar op aarde,dan deoeik in die bak een knaantje monteren zodat ik het water zo kan af tappen.

 

zo iets heb ik in me gedachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

enige tip die ik je kan geven is werken met een schuine onderkant, waar je aan de laagste kant een aflaatkraantje plaatst. en daarboven dan terug een vlakke plaat vol met gaatjes, zodat het vocht door de vlakke plaat op de schuine plaat druipt, en zo afvloeit naar het kraantje.

op de vlakke plaat lag je dan steentjes, redelijk grof, daarop leg je nog een laagje stenen, maar fijner, en daarboven dan je zand/aarde.

als je zand gebruikt zal je wel wss met verstoppingsproblemen komen te zitten, of je zand loopt gewoon door de gaatjes en komt via je kraantje mee, dus lijkt me aarde dan wel beter, maar das te zien of je diertjes dit mogen hebben.

ik denk dat er anders niet echt een vorm van drainage bestaat voor een terra te maken. je kunt ook gelijk op voetbalvelden met een buissysteem werken, maar dit lijkt me niet zo makkelijk/goedkoop als vorig beschreven oplossing.

 

wij hebben onze filterinstallatie van de vijver ook zo gemaakt, maar dan enkele bakken gevuld met lavastenen, en gewoon een aflaatkraan erop om het slip eruit te laten. en dit werkt super!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×