Jump to content

Recommended Posts

het is niet zo dat elke baardje groente of fruit eet

en dat komt omdat het baardje het niet gewend is

dus als je het elke dag aanbied zal het baardje het vanzelf wel gaan eten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan heb ik wel bijzondere baardjes, ze eten ook geen groenten en/of fruit, terwijl er iedere dag vers in hun terra staat, ook al zwaai ik het heen en weer voor hun hoofd, dan nog willen ze het niet.

Ik maak me dan ook wel eens zorgen of het wel goed is dat ze dat niet eten, maar het gaat erg goed met ze, en ja, ik kan het er toch niet indwingen.

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat misschien omdat ik mijn terrarium elke dag 2 uurtjes in het zonlicht zet... en dat er daardoor genoeg CALCIUM in zijn lichaampje wordt geproduceerd....

 

 

 

 

 

als je je terra elke dag in het zonnetje zet wil nog niet zeggen dat je baardje genoeg d3 binnen krijgt (of hoe zeg je dat, ze kunnen het tenslotte niet eten :P )

want de zonnestralen komen niet door het glas heen!!!!

je baardje krijgt alleen d3 als je hem zonder glas om hem heen in de zon laat.

Of je moet speciale uv doorlatend glas hebben (weet niet eens of het bestaat)

 

 

groetjes esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe kom je er op esma? uv glas? hihi.

 

maar wel nieuwe uitvinding voor het geval het nog niet bestaat :D

 

zal vast wel bestaan hoor en anders kan dat wel gemaakt worden in een glasfabriek gewoon ff naar sas van gent gaan naar sasglas (oops reclame :rolleyes: )

 

je zou het daar altijd kunnen vragen of het bestaat :P hahahaha.

 

gr. pas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dat soort glas bestaat echt niet, anders zou je je ook in huis moeten beschermen tegen de schadelijke invloeden van de zon, want ja, ook de zon heeft schadelijke invloeden.

Maar ik heb een uva-b lamp in mijn terra hangen, en die heb ik geruime tijd aan iedere dag, en onder invloed van dit licht maken mijn baardjes wel D3 aan, en dien ik dat niet toe, anders zouden ze weer teveel krijgen, met alle nare gevolgen vandien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat is waar ook, bestaan er dan terra's van plexiglas? Ze zijn dan natuurlijk ook niet zo zwaar.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke gelukkig maar... ik begon me al een tijdje zorgen te maken...

 

Enne de 2 puntjes boven de e zetten... heb ikkkkkk van NIAAA GELEERD!!! :D :D

 

Bedankt iedereen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoe kom je er op esma? uv glas? hihi.

 

maar wel nieuwe uitvinding voor het geval het nog niet bestaat :D

 

zal vast wel bestaan hoor en anders kan dat wel gemaakt worden in een glasfabriek gewoon ff naar sas van gent gaan naar sasglas (oops reclame :rolleyes: )

 

je zou het daar altijd kunnen vragen of het bestaat :P hahahaha.

 

gr. pas

zal ik een patent erop aanvragen hahah

nee hoor grapje :P

 

groetjes esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

nadeel van plexiglas is dat het sneller krast en duur is

dus nee terra,s ervan maken is niet ideaal

men gebruikt het welleens in een houten terra maar krast teveel

voor een buitenterra en dan een serre gedeelte of dakgedeelte ermee maken is ideaal

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, bedankt voor deze info. Dat het sneller krast was me al bekend. En ik heb trouwens nog nooit een terra gezien van plexiglas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb op internet gelezen dat er ook plexiglas is dat uv-stralen tegenhoudt, dan zit er een beschermlaag op. Maar de kans is klein dat dat bij jou zo is.

Het is natuurlijk wel zo dat je terrarium binnenstaat, neem ik aan, en aangezien de uv-stralen niet door je ramen van je huis heenkunnen, komen ze dus ook niet in je terrarium.

 

Het is anders als jij op een zonnige dag je terrarium buitenzet, en dan moet je het iedere dag een aantal uren doen, zodat ze aan hun benodigde uv-stralen komen. Dat zal in de praktijk niet uit te voeren zijn, dus heb je nog je uv-lamp of je D3 vitaminen nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee dat groenten en fruit eten ken ik hier ook wel.

Dena eet alleen andijvie, als ik er fruit in doe, proef ze het wel, maar spuig het weer uit, zei eet dus ook geen dingen waar een kleurtje aan zit.

Ze draai zo haar koppie om en weg.

 

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toch allemaal blijven volhouden als je baardje geen fruit of groenten eet.

 

Probeer eens een paar dagen geen dierlijk voedsel te geven en je zult zien dat ze na een tijdje er wel van zullen eten!

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfs dat heb ik geprobeert, hahaha, nee hoor echt niet.

Hoop dat het lukt, maar hier niet heellaas.

 

knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb ik nog niet geprobeerd, alleen een rantsoen van fruit en groenten te geven. Maar kan dat wel bij baardjes die nog in de groei zijn, ik ben zo bang dat ze iets tekortkomen als ik ze een paar dagen geen dierlijk voedsel geef in de hoop dat ze dan groenten en fruit gaan eten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inderdaad, dat heb ik ook altijd..

 

Wanneer ik mijn baardje geen diervoedsel geef dan heb ik altijd zo een schuld gevoel :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik heb geen schuldgevoel, maar ze zijn nog volop in de groei, nog maar 5 maanden oud, en ik ben bang dat ze iets tekort gaan komen als ik ze een paar dagen dierlijk voedsel onthoud in de hoop dat ze dan fruit en groenten gaan eten. Weet iemand daar iets van, of kan het geen kwaad ze een paar dagen geen krekels oid te geven, en dan maar te hopen dat ze groenten gaan eten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

 

als ze 5 maanden oud zijn zou ik ze ook nog geen dierlijk voedsel onthouden, wel iedere dag groente en fruit blijven aanbieden, het lijkt in het begin zinloos maar na een tijdje zullen ze er van eten!

 

@ persie: wij hadden in het begin ook zo'n schuldgevoel toen we onze harry groente en fruit leerden eten, eerst een dag of 5 geen inseten gegeven, toen vonden we het zo zielig dat zij niks at dat we toch hebben toegegeven en terug krekels en sprinkhanen gegeven hebben.

het zijn echte volhouders en ze weten precies dat wij toch eerst gaan toegeven :D

 

de 2de poging was suc6voller, ze had meer dan een week niks gegeten en toen nam ze eindelijk wat andijvie.

 

je ziet de aanhouder wint!

 

 

gr kevin en nathalie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×