Jump to content
Sign in to follow this  

Recommended Posts

ik heb mijn baardjes net in het zand gezet, eerst zaten ze er nog niet op, mocht niet zeiden ze. maar nu ze er op zitten eten ze er van. ze nemen steeds weer een hap en vinden het nog lekker ook. is dat goed? doen alle baardagamen dat?

 

groetjes amy

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe oud zijn je baardjes?

ik zou ze toch eens deftig voederen, zodat ze niet meer naar het zand omzien, en achter de voederdiertjes aangaan.

want zand is niet gezond in een baardje zijn buik. te veel zand kan leiden tot verstoppingen, en dit wens je waarschijnlijk je baardjes niet toe!

dus geef ze voldoende voeding! veel krekels, veel sprinkhanen, telkens je ze znad ziet eten. ze zullen het zand wel gewoon worden dan!

mvg

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zit altijd voer in hun bak.. altijd andijvie en altijd lopen er krekeltjes rond, ze hadden net heel veel gegeten. nu doen ze het niet meer, was alleen de 1e tien minuten dat ze in het zand zaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor zand gebruik je ???

ik dacht maar is maar gedachten dat ze behoefte aan kalk hebben en daarom naar de schelpjes hapte maar ja dat kan alleen de oorzaak zijn als je schelpenzand gebruikt

goed in de gaten houden is niet goed dat zand happen

grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is terrariumzand volgens een man uit de dierenwinkel. kon ook bij chinchilla's geloof ik. maar was eigenlijk terrariumzand zei hij. geen schelpjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over het algemeen wordt het eten van grond/zand of vreemde zaken zoals giftige planten, ontlasting van anderen etc. toegewezen aan 2 dingen, nl;

1e een mineraal, voedingsupplement-tekort cq behoefte, 2e om eventuele darmtoeristen te verjagen.

 

Zaadetende Vogels welke zaden niet pellen eten bv grit en kleine kiezel om mbv de maagspieren het zaad te kneuzen.

Vooral jonge honden eten vaak uitwerpselen om onverz.vetzuren en amonia binnen te krijgen. Om dezelfde reden laten ze vaak een verse kluif enige dagen liggen (rotten).

Veel roofvogels eten giftig blad om worminfecties te bestrijden en gebruiken deze bladeren in hun nesten om luis/mijt te weren.

 

Punt dat ik wil maken, veel dieren hebben hun eigen "natuurlijke drogisterij"

 

met groet

henk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

ik heb in het terrarium een mengsel van terrariumzand en kalk liggen. Maar mijn baardjes hebben hier nog nooit een hap van gegeten. Natuurlijk krijgen ze wel eens wat naar binnen, wanneer ze een krekel vangen, zal er ongetwijfeld een beetje zand mee naar binnen gaan.

 

Ik kreeg overigens het advies toen mijn baardjes nog erg klein waren om gewoon kranten op de bodem te leggen. Pas toen ik ze een aantal weken had heb ik er zand in gedaan.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×