Jump to content

Recommended Posts

hey,

 

Ik heb enkele vragen.

Ik heb sinds vorige zomer een mannetje en vrouwtje. Ze zijden me dat ze ongeveer 2 maanden oud waren.

In het eerste jaar zijn ze zo spectaculair gegroeid, dat niemand kon geloven dat ze 2 maanden oud waren. (er zijn wel meerdere mensen op meerdere forums die me dat verteld hebben)Dus ik weet eigenlijk niet hoe oud ze zijn.

 

Ik heb gelezen dat ze normaal gezien paren na de winterrust, maar de mijne hebben nog geen winterrust gedaan, omdat ze te jong waren.

 

De laatste weken is het mannejte echt heel actief. Kopknikken tot hij van de grond vliegt en de hele dag rondspringen en tegen de ruiten opklimmen.

Daarjuist heb ik ze laten rondlopen en heb ze zien paren. :D :D (geen twijfel mogelijk)

 

1) Kan het kwaad als ze paren, als ze te jong zijn. :(

Ik heb wel sperma gevonden. Wil dat dan zeggen dat hij volwassen genoeg is. <_<

 

2)Ik weet niet of ze van hetzelfde nest komen. Kan het kwa als dit zo is.

 

3) Als het vrouwtje dan toch eitjes mag leggen. Wat moet ik dan doen om ervoor te zorgen dat ze genoeg vitaminen heeft. Want ze eet nogal weinig groenten en fruit. Hoe kan ik dit verbeteren zonder ze te hoeven uithongeren door geen krekels of zo meer te geven.

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

Groetjes vanuit Belgie :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

spijtig dat je niet de juiste ouderdom weet

heb je deze diertjes van bij een reptielenzaak of van bij een kweker ?

want normaal gezien kunnen deze mensen (kweker) je tot op de dag juist zeggen de datum van geboorten

ook is het niet de regel dat je dieren een winterrust moeten hebben om te paren

nu wat jullie vragen betreft;

1) het is nooit goed te jong kweken, catastrofaal is dit nu niet direct maar de enige die hier last kan van krijgen is het vrouwtje, omdat deze dan nog zelf in haar groeiproces zit

een baardje is omstreeks een leeftijd van acht maand vruchtbaar

2) als ze uit hetzelfde nest komen is dit zeker niet aan te raden

zeker op langere termijn zullen de gevolgen zichtbaar zijn

3) je hoeft je baardje niet alleen op groenten te zetten om vitaminen te krijgen

je bepoederd de krekels met een multivitaminenpreparaat (ik hoop voor jou dat je dit reeds deed)

wat ook heel belangrijk is bij een drachtig vrouwtje is kalk dus zeker extra kalk en vit. D3 voorzien in de voeding

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) Ik weet niet wat de gevolgen zijn van te jong paren. en wat die "sperma" betreft, wil nog niks zeggen! het gaat voornamelijk over het vrouwtje dat te jong is. en of het wel sperma is weet ik neit zeker, maar ik weet wat je bedoeld...

 

2) Of het allemaal waar is weet ik niet, maar er kunnen miskramen van komen(?).

 

3) Gewoon zorgen dat je baardje genoeg kalk binnen krijgd! en voor de rest genoeg eten geven met de nodgie vitaminen erop! sommige geven oo kwel eens nestmuisjes, ik persoonlijk niet, maar dat beslis je zelf maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

 

als ze te jonge zijn kan het zijn dat ze niet helemaal ontwikkelen ,

doordat het vrouwtje alle kalk nodig heeft voor de eieren .

stopt het vrouwtje meestal met groeien .

 

als ze van hetzelfde nest komen krijg je inteelt.

je kan misvormde / zwakken jongen krijgen .

 

 

gewoon genoeg kalk geven ,

je zou het vrouwtje baby muisjes kunnen geven daar

zit veel kalk en voedingswaarde in .

 

 

suc6 ermee

greets edwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi draco&xilla ;)

 

ik heb even je twee berichtjes samengevoegd

het was namelijk 2x dezelfde vraag maar in een ander topic

zo blijft het wat overzichtelijk

 

grtzzz :D jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reactie.

 

Ik heb mijn diertjes bij een reptielwinkel gehaald. En daar heben ze me gezegd, dat ze 2 maaanden oud waren. (+-18 cm)

 

(JDG) U zij dat het vrouwtje na 8 maanden al vruchtbaar is. Wil dat dan zeggen dat ze na 8 maanden al mag paren.

 

Ze zijn al minstens een jaar en volgens vorige topics waarbij ik ik me vragen stelde bij hun enorme groei, zouden ze zelfs al tot 1,5 jaar kunnen zijn.

 

(JDG) Haar groei zou be

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Draco&Xilla en je moet daarom de eitjes niet uitbroeden als je niet wilt maar ik zou me daar niet teveel zorgen om maken hoor want van de eerste keer dat ze samen jongen maken ga je daar de gevolgen niet van zien ( misvormd en zo ) want ik dacht gelezen te hebben dat maar pas na de 7 keer die kans bestaat.

Maar de ene persoon zegt het zo en de andere persoon zegt het weer anders al is het in het vervolg toch af te raden als ze uit hetzelfde nest komen.

Heb hier veel kameleons zitten en daar is het geen enkel probleem om broer met zus te laten paren.

Aan de afmetingen te zien lijken ze me toch ouder dan wat ze je verteld hebben en lijken ze me toch ver volwassen maar dat weet enkel de winkelier je juist te vertellen.

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot hiertoe heb ik hun eten altijd met een calcium + vitamine D3 suplement bepoederd.

 

Moet ik ze nog een extra vitaminencuur geven ofzo. Zo ja, wat raden jullie mij aan. (merk of bepaalde voorkeur van vitaminen)

 

Greetz :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedoel je dat je vitaminen + calsium SAMEN geeft? als je het samen geeft op dezelfde tijd verliezen bijde producten hun werking...

 

en 2x vitaminen per week is voldoende...

Share this post


Link to post
Share on other sites
(JDG) U zij dat het vrouwtje na 8 maanden al vruchtbaar is. Wil dat dan zeggen dat ze na 8 maanden al mag paren.

 

Ze zijn al minstens een jaar en volgens vorige topics waarbij ik ik me vragen stelde bij hun enorme groei, zouden ze zelfs al tot 1,5 jaar kunnen zijn.

 

(JDG) Haar groei zou be

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×