Jump to content
Sign in to follow this  
bliksem

2e Baardagaam

Recommended Posts

Hey ik heb een vraag mijn manetje is nu 25cm en zo rond de 4 maanden oud zou ik een vrouwtje er bij kunnen kopen van rond 1 jaar oud of moet ik nog even wachten?

Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi tim

leeftijd doet er nog niet zoveel toe

het gaat meer om de grote waarschijnlijk zit er teveel verschil in de grote

daarbij moet je er goed rekening mee houden wat de gevolgen zullen zijn als je een koppeltje krijgt

dit betekend in de toekomst eieren die je eventueel uit wil gaan broeden dan moet je dus een broedstoof hebben

daarbij moet je de jongen die eventueel uit de eieren komen huisvetsen en voeden en dan nog een goed thuis ervoor vinden

aangezien een baardagaam van een paring meerdere legsels kan krijgen vaak wel 20-30 eieren moet je er dus goed over na denken voor je er een baardje bij zet

wat je vaak ziet is dat de man constant op de vrowu wil gaan en zij daar door uitgeput raakt dus je zou ze mischien apart moeten gaan zetten heb je daar ruimte voor

allemaal dingen die je zou moeten over wegen

je zou er zoiezo een tijdje in quaraintaine moeten houden dus apart om ziekteoverbrenging te voorkomen

dus ja als je een tweede terra geen probleem vind zou je er kunnen kopen apart kunnen houden tot ze oud genoeg zijn om mee te kweken of gewoon altijd apart kunnen houden

dat is een keuze die jij alleen kunt maken

succes ermee

en denk goed na voor je er aan begint

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Gbf ok bedankt voor de info en wat kweken betreft ik weet hoe dat allemal in elkaar zit ik heb ook nog ruimte voor nog een terrarium dus ik zou ze apart kunnen zetten

Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal, ik heb met veel interesse gelezen wat jullie hebben geschreven over een mannetje en vrouwtje bij elkaar. Wij zijn er gisteren achter gekomen dat we waarschijnlijk ook een mannetje en vrouwtje hebben ipv twee vrouwtjes. Toe we de baardjes kochten hebben we express twee vrouwtjes gevraagd omdat we ook nog twee terraria met gekko's hebben. Als we de baardagamen moeten scheiden hebben we dus nog een terrarium nodig, wordt een beetje druk. Toen we de baardjes kochten heeft de winkelier dus een risico genomen door te zeggen dat hij zo goed als zeker wist dat het twee vrouwtjes zijn. En wij, misschien stom, wilden de baardjes zo graag dat we ze hebben gekocht. Nu voel ik me heel dom. Ze waren toen ongeveer 4 maanden oud. Wat nu? Als we er een apart moeten zetten in de toekomst moet dat dan de man of de vrouw zijn? En hoe groot moet het terra zijn voor degene die apart komt te zitten? Mocht het paren uit de hand gaan lopen en de stress voor het vrouwtje wordt te groot is het dan een optie om het mannetje te ruilen voor een vrouwtje van dezelfde leeftijd, en zo ja, Marc, is dat mogelijk om zo'n ruil bij jou te doen? Een van de baardjes begint sinds ongeveer twee weken achter de ander aan te rennen, gaat op haar rug liggen en likt in haar nek. Wat denken jullie ervan?

 

Groetjes, Michelle :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Michelle,

 

De beschrijving van je baardagamen is inderdaad al paringsgedrag.

 

Als je de baardagamen gaat scheiden, maakt niet uit de welke dan hoort

deze toch in een terarrium van 100 x 50 x 50 cm te worden geplaatst.

 

Ik kan helaas het mannetje niet ruilen tegen een vrouwtje, omdat ik deze in die

grote en leeftijd op dit moment heb.

 

Ook kan ik op dit moment geen volwassen mannetjes baardagame plaatsen,

wegens ruimtegebrek.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc,

 

Wel aardig van je dat je hoe dan ook overweegt om ons uit de problemen te helpen. Als ik het goed begrijp ben je wel bereid om zo'n ruil te doenals je in de gelegenheid bent? Dat mannetje van ons is een sandfire en ik weet heel zeker dat hij kerngezond is. Het is voor ons, vanuit Zaandam, een behoorlijk eind rijden naar jou maar als jij een sandfire vrouw van ongeveer negen maanden zou hebben en je kunt ons mannetje plaatsen zou ik het er voor over hebben om die kilometers te maken. Dan zou ik tenminste ook zeker weten dat ons mannetje goed terecht kom, dat speelt voor ons ook een grote rol. Ik doe mijn beestje niet zomaar aan iemand weg, maar ik wil ook niet dat het vrouwtje in de problemen komt omdat ik geen ruimte heb qua terra's. :(

 

Michelle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi michelle ,

ik heb al op je andere topic gerageerd

het gaat helaas niet om de leeftijd van je baardagaam maar om de grote

ik denk ook dat het zeer lastig zal worden een ruil binnen de sandfire,s te maken

zoals ik in het andere topic al zeg

een foto plaatsen wil welleens helpen

dus plaats nog eens een hele duidelijke foto van degene die dus waarschijnlijk de man is

succes verder grtjs angelique

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Michelle 40 Bij: www.hch.nl (staat niet op de site) maar daar verkopen ze sandfires. Ik weet niet hoe oud die sandfires zijn maar ze zijn rond de 10-15cm en 20-25cm groot. mischien is dit wel iets voor jouw. Als het goed id wilt HCH ook dieren van mensen krijgen voor eigen NK.

Groetjes Tim en succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×