Jump to content
Sign in to follow this  
cahcey&kate

Baardje Eet Slecht

Recommended Posts

Hallo,

ik hoop dat julie mij een andwoord kunnen geven, ik heb 2 baardjes (vrouwtjes) van een half jaar oud, sinds een maand geleden begon mijn ene baardje steeds minder te eten.

het resultaat is dat ze nu een stuk kleiner is dan de andere :unsure: .

ze eet om de 2 dagen een krekel of wat buffelootjes en wat sla of andere groente.

maar sinds dit weekend krijg ik haar ook niet meer van haar slaapplaats, als ik haar onder de lamp leg om op te warmen, is ze binnen een half uurtje weer weg op zoek naar (koude) plek in het terra..

de temp. onder de spot is naar mijn mening goed (35 graden)..

ze kijkt ook niet helder meer uit haar ogen :(

wou morgen gelijk maar een mestonderzoek doen, of is het slimmer gelijk naar de dierenarts te gaan?

groet Berrie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ik zou niet langer wachten en morgen dadelijk ermee naar de dierenarts en probeer ook haar stoelgang mee te nemen want hoe langer men wacht hoe slechter het dier kan worden.

Succes en hou ons op de hoogte.

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad wat gerrit zegt direct actie ondernemen

succes grtjsssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net de dierenarts aan de telefoon gehad... ze dacht aan parasieten en ze wou de baard even onderzoeken. Hoe erg moet ik me dit nu voorstellen? De dierenarts zei dat mijn 2e baardje geheid ook besmet is nu, terwijl zei nog heel levendig is.

En heeft misschien iemand ervaringen met Marja Kik uit Nieuwegein (reptielenarts)? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

marja kik staat erg hoog aangeschreven

of jij er ook goed vind zul je zelf moeten beoordelen

niet iedereen is het met haar adviezen eens

maar feit is wel dat ze veel ervaring heeft

je kan van je baardje ontlasting weg brengen voor mestonderzoek

dan weet je gelijk of ze parasieten hebben

en inderdaad als de ene het heeft heeft de ander het ook waarschijnlijk als ze samen zitten

als het enkel en alleen parasieten zijn en je bent er op tijd bij is behandeling vaak goed te doen hoor

maar geen week wachten met er naar toe gaan

sterkte ermee

grtjsssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

tot nu toe een super dierenarts... ze stuurde me direct een mailtje met bruikbare informatie over het voeren (en de kwaliteit van de voedseldieren) naar me toe.. :)

morgenavond ga ik er even langs met mijn baardje. alleen nog even een goeie reismanier zien te vinden, zij raadde me aan het baardje onder mijn jas te doen zodat ze op lich. temp blijft :ph34r:.

maar is het nu ook verstandig als het blijkt dat het baardje parasieten heeft om het hele terrarium met alcohol ofzo te ontsmetten? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij vervoeren onze baardjes in een curverbak met een doek onderin onder/tussen die doek leg ik wat hotpacks

dan blijven ze goed warm tijdens de reis

als ze parasieten hebben zal marja je wel adviseren wat te doen met het terrarium

ik denk dat het verstandig is je terra dan goed schoon te maken

zand eruit alle spullen schoonmaken

kranten op de bodem en zo min mogelijk spullen erin terug

alleen het noodzakelijke zoals schuilgrot voerbakje

en dan behandelen en pas na behandeling en dat je zeker weet dat alles weer goed is weer inrichten

sterkte en succes morgen

grtjsssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites
wij vervoeren onze baardjes in een curverbak met een doek onderin onder/tussen die doek leg ik wat hotpacks

sorry, ben misschien beetje achter wat betreft dat soort snufjes :o .. maar wat zijn hotpacks? soort kruik? of van die dingen die je in je koelbox doet alleen dan voor warmte?...

ben namelijk zelf ook beetje bang dat baardje max stres krijgt als ik dit doe (ondanks dat het maar 5 minuutjes lopen is voor mij)

nog bedankt voor de snelle reacties trouwens :)

topforum B)

groeten berrie

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt van die blauw achtige soort zakjes ter vervanging van een zak ij s bij belssure,s deze kun je vaak ook warm maken

tevens is er ook een uitvoering die je rood is en alleen voor wamrte bedoelt is

je legt deze in gekookt water en ze blijven makkelijk een paar uur warm

wat wij toevallig pas hebben aageschaft is hotpacks waar een klik ding in zit als je daar op klikt dan word die vanz elf warm dus geen wamr water ndoig binnen een paar seconde warmte die minimaal een uur aan houd

hebben jullie een action winkel in de buurt dit is zo,n goedkope stuntwinkel

daar hebben wij ze gekocht ideaal

de gewone hot/coldpack kun je ook bij de drogist kopen hoor

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb die zelfwarmende packs ook, en die gebruik ik ook om baardjes te vervoeren. is vrij makkelijk te gebruiken, en ook te hergebruiken.

je kookt ze, en ze zijn herbruikbaar.

en om energie te besparen, kun je die koken, en dan zijn ze ook wel een hele tijd warm!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

met deze koude temperaturen van nu vervoer ik mijn baardjes steeds in een tempex doos (isomobox)

in de box leg ik dan van die koelblokken uit het diepvriesvak

deze warm ik een minuutje op in de microgolf of kun je ook in warm water leggen

tot de gewenste temperatuur is bereikt

uit ondervinding vind ik dit een goede manier daar de baardjes in een donkere knusse warme omgeving zitten en weinig stress hiervan ondervinden

ook zijn de boxen zacht en hebben de baardjes een goede houvast aan de ondergrond (klimmen zelfs op de wand) wat zeker belangrijk is bij de transport zoadat ze niet heen en weer worden geslingerd

de boxen houden de warmte ook heel goed vast wat zeker een pluspunt is tegenover curverboxen of dergelijke

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

net van dierenarts terug, baardjes hebben inderdaad parasieten (beginnend stadium). Volgens Marja (de dierenarts dus) moest ik het zand ook uit mijn terrarium halen, dit schijnt heel slecht te zijn voor vooral jonge baardjes :unsure: .

Nu maar een nieuwe inrichting maken :blink: van stenen ofzo...iemand nog leuke ideen hiervoor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ;)

 

voor jonge baardjes (pas geborenen) wordt zand inderdaad afgeraden, papier word hier aanbevolen

maar jullie baardjes zijn nu toch al een half jaar dus dit is nu niet direkt een groot probleem

als er parasieten zijn ververs je inderdaad het zand het best voor alle zekerheid

ik zou er in de plaats papier inleggen zoals in een qaurantainebak

dit staat wel niet mooi maar is goed te verversen

en dit tot ze verlost zijn van de parasieten en dan kun je de bak terug inrichten met zand

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt ze al vervoert, maar toch nog ff een tip. Een koelbox met een niet te hete hittepit of warme kruik werkt ook prima.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

owk thanks,

ik heb nu een curver box met onderin een laag tempex (blijft ie lekker warm op de bodem) verder doe ik er dan 2 hotpacks B) bij, en een handdoek om het lekker toeven te maken!

baardje blijft in ieder geval lekker rustig onderweg :)

momenteel heb ik nu beide baardjes gescheiden, en ze zitten beide aan de anti-biotica. Probeer ze nu ook kattenbrokken (geweekte) te geven, maar dit vinden ze nog nix :o

Heeft iemand trouwens nog nuttige tips om parasieten uit je kunstplantjes te halen? ik hoorde dat ze 2 nachten in de vriezer moeten en daarna in kokend water?... Of komen parasieten uberhaubt helemaal niet in kunstplantjes?

wil ze namelijk straks toch wel graag in een parasietvrije terra hebben... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

kunstplantjes gewoon 48 uur in de vriezer

en als er uberhaud wat op zat is dat dan wel dood hoor

even goed afspoelen met heet water en weer klaar voor gebruik

succes grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×