Jump to content
Sign in to follow this  
Natalie

Vol Glas Terr

Recommended Posts

hallo,

ik heb in totaal 3 baardjes

1tje van een jaar en 5 maanden

en 2 van iets meer als 3 maanden

 

ik wil nu zo 3 terraiums boven elkaar maken van 1.20 x 50 x 50 (per terr)

mijn vraag is nu hoeveel plaats moet ik tussen elk terr tusse late voor de warmte enzo dat die weg kan

en ook hoeveel lampen ik er moet in hangen

en ook of ik het het best in mdf kan maken of in glas ?

 

ik wil later ook gaan kweken met mijn baardjes.

ik wil dan graag ook nog 1 of 2 kleine terrariums maken van 50 x 50 x 50 ofzo voor de kleintjes

 

ik hoop dat jullie mij die vragen kunnen beantwoorden

groetjes Natalie

.....xxxxx.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

mdf houdt de warmte beter binnen, waardoor je minder warmte moet stoken, en dus minder energieverbruik hebt.

afstand tussen de bakken neem je toch best een 10tal cm denk ik, zodat de luchtventilatie mooi vrij is!

aantal lampen speelt niet veel rol, maar in bakken van 120cm, kun je best met 2 lampen werken, de ene iets zwaarder dan de andere, en tussen die 2 lampen monteer je dan een uv-lamp.

voor die kleintjs zou ik de bakjes toch iets groter maken!

per legsel kan je toch snel 20 jongen hebben, en dan is 50 op 50 vrij klein!

je kunt dan beter opteren om 1 grotere bak te maken van 100 op 50!

en eventueel nog een bakje van 50 op 50 als je jongen hebt die wat achterstand hebben, zodat je ze appart beter kunt verzorgen.

de bak van 100 op 50 kun je dan ook nog gebruiken als quarentaine-terra, voor als er een volwassen baardje mocht ziek worden.

maar waarom 3terra's maken?

zitten ze momenteel samen? anders zou ik ze toch samen laten zitten hoor!

mvg

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja de 2 kleintjes zitten samen maar als het 2 mannetjes zijn doe ik ze zo is zo uit elkaar en mess verkoop ik er dan 1 van maar als het een man en vrouw is of 2 vrouwen doe ik ze zeker niet weg en laat ik ze bij elkaar zitten

maar het is dan beter dat is 3 terra's boven elkaar doe uit mdf met telkens zeker 10 cm tussen (daarin 2 lampen telkens en een uv lamp) en ik heb nog een bak van 100 x 50 en dan word er nog een gemaakt van 50 x 50

 

is dat niet goed of heb jij een beter voor stel zeg maar dan eh :);)

Share this post


Link to post
Share on other sites

maak dan 3 terra's zoals op volgende afbeelding, niet alle luchtgaten heb ik getekend! enkel de zichtbare, om de tekening wat overzichtelijk te houden!

post-2-1133612004.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

no prob.

je kunt dan je huidige bak gebruiken als quarentaine-bak, en de andere 3 voor de volwas, en 2 jonge diertjes, en nog eentje voor de jongen!

want als ze geslachtsrijp zijn, heb je al lang kunnen uitmaken of het 2 vrouwtjes zijn, of een koppel of dergelijke!

dus al het 2 mannen zijn, gaat er 1tje weg zeg je!

en zo heb je normaal meestal altijd een terra in overschot staan!

vergeet niet dat deze diertjes lieft in groep leven! tenzij ze dit niet gewoon zijn!

mvg

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

oja, en bij de tekening is rood de ventilatie, die moet ook vrij zijn op de 2 onderliggende bakken aan de bovenkant, en in dat 10cm stuk moet achteraan natuurlijk ook een open gat zitten!

verder kun je in de 10cm ruimte mooi je spotjes, of lampen wegbergen, zodat de terra er proper uitziet!

de groene stukken aan de voorkant kun je met een scharniertje laten werken, en dan kun je er zeer makkelijk bij!

mvg

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×