Jump to content
Sign in to follow this  
Dees en Roel

Baardagaam Doet Vreemd, Alsof Hij Moet Braken?

Recommended Posts

Beste Mensen,

 

wij hebben sinds een aantal weken baardagamen alleen nu doet het mannetje een beetje vreemd voor ons doen... mischien is het heel normaal maar wilde het toch even vragen omat ik me zorgen maak :(

 

Hij doet heel zijn baard echt naar voren... alsof hij zich bedreigd voelt ofzoiets en dan maakt hij braakneigingen...alsof hij moet braken.... Hij heeft voldoende voedsel gehad en water is er ook voldoend.

 

Heel zijn baard zet hij dus naar voren en heeft een een trekking over zijn lichaam die mensen ook hebben als ze het braken proberen in te houden.

 

is dit normaal of wat kan dit zijn.

 

gelieve een reactie want maak me toch zorgen.

 

heeel erg bedankt alvast!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

wat krijgen jullie baardjes van voeding ?

hoe oud zijn jullie baardjes ?

is de stoelgang anders normaal ?

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebbe wat rotsen om op te klimmen en ze heben een bakje met wormen... ze heb een best groote drinkbak waarin ze ook kunnen gaan liggen. Ik gebruik speelzand en ze krijgen ook Sprinkhanen te eten. De stoelgang is zoals gewoonlijk. Heb 2 lampen eentje van 60 watt en 1tje van 40 watt voor als ze het te warm hebben.

 

De krekels kijken ze niet echt naar om want ze zitten er al de hele week in maar ze eten ze niet. Ze krijgen ook fruit met vitaminen en de UV lamp word van het weekend geplaatst.

 

De lamp gaat van half 10 in de ochtend tot half 10 in de avond aan.Luchtvohchtigheid weet ik niet precies alleen het is altijd wel beslagen. Bovenop het rots is het zo'n 34-36 graden en de andere plek beneden is 27-28 graden.

 

De leeftijd weet ik niet precies alleen de zijn ongeveer 35 cm-40 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

braken kan ook duiden op inwendige parasieten, maar dan zou de stoelgang toch enigsinds abnormaal zijn en zouden ze minder eetlust hebben

natuurlijk is een mestonderzoek altijd preventief

maar uit je uitleg kan ik toch zowat opmaken dat ze veel wormen eten en daarmee veronderstel ik dat dit morio's zijn en daar kan het probleem liggen

als de wormen gegeten worden zonder dat ze er goed op kauwen kan dit ook braakneigingen veroorzaken

wormen verteren niet al te goed door het harde pantser

het is daarom dat men aanraad de larven te voederen kort na de vervelling ze zijn dan wit en zachter

probeer daar al eens op te letten en natuurlijk zoveel mogelijk varieeren in voeding ook in dierlijke voeding

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ik denk even mee met wat jo al zegt

weten jullie hoe de ontlasting eruit hoort te zien??

want mischien hebben je ze gekocht met inwendige parasieten

en dan weet je dus niet dat de ontlasting anders hoort te zijn

zoiezo stinkt de ontlasting meer als ze inwendige parasieten hebben

en is hij vaak wat breieriger/dunner /natter ipv zeg maar een echte keutel

het eten van groente en fruit verandert ook de structuur iets

ik zou dus zeker even mestonderzoek laten doen

kost niet veel en dan hebben je zekerheid.

tevens zou ik inderdaad jullie dieet even goed onder de loep nemen

want het klinkt nogal eenzijdig

krekels en sprinkhanen en redrunners zijn hoofdvoer

dus kunnen als maaltijd gevoerd worden

wasmotten,morio,s,dola,s,tebo,s ed zijn bijvoer zie jet als snoep,koek ed.

dat eten wij toch ook niet als maaltijd???

daarbij elke dag groente en fruit aanbieden is ook wel aan te raden en ook daarin varie

Share this post


Link to post
Share on other sites

luchtvochtigheid hoeft niets met braak neigingen te maken te hebben...

 

sochtends is de vochtigheid in mijn terra ook hoger... maar verder is er niks aan de hand met mijn beestje..

Share this post


Link to post
Share on other sites
kunnen ze van de hoge luchtvochtigheid geen longontsteking oplopen?

Ja tocht in combinatie met een hoge luchtvochtigheid is echt zeer slecht!! Longontsteking zal hoogst waarschijnlijk optreden. Om je baardje op te lappen bij longontsteking moet je de temperatuur dag en nag op 35 graden houden, houd dit een week tot tien dagen vol. Hierna moet je dier zijn opgeknapt.

 

reptielenfreak schreef:

luchtvochtigheid hoeft niets met braak neigingen te maken te hebben...

 

sochtends is de vochtigheid in mijn terra ook hoger... maar verder is er niks aan de hand met mijn beestje..

 

Ik zou maar niet te licht denken over vocht in je terrarium. Is de vochtigheidsgraad in je terrarium 's ochtends te hoog op je hygrometer, of staat er echt condens op je ruit?

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ;) Dees en Roel

 

hebben jullie de oorzaak al kunnen achterhalen ?

doen jullie baardjes nog vreemd ?

ben eigenlijk wel wat nieuwschierig

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×