Jump to content

Recommended Posts

Hallo,

 

We hebben afgelopen week een mestonderzoek laten doen van Simon, en hij bleek wormen te hebben! Hiervoor hebben we medicijnen gekregen (Iverquantel en toltrazuril)

De eerste moesten we 1x toedienen en daar had hij niets geen last van maar toen we de tweede gaven werd hij er sloom van en hij eet bijna niet meer!? Hij ligt bijna de hele dag te slapen en hij heeft een keer overgegeven naar het toedienen van het tweede medicijn!?

 

Het is nu 2 dagen geleden dat hij voor het laatst zijn medicijnen gehad heeft maar hij is nu nog steeeds zo sloom en eet nog steeds niet!

 

Wat zou er nu met Simon aan de hand kunnen zijn?????

 

Groetjes Donny

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi donny

op zich is het normaal dat ze reageren op de medicijnen door minder actief te zijn

maar ik vind de reactie van simon zoals jullie het vertellen wel erg hevig

zeker dat spugen is niet goed natuurlijk

ik zou toch weer contact opnemen met de dierenarts

eventueel met een andere arts voor een second opition

dan weet je of simon niet nog wat anders mankeert wat deze over het hoofd heeft gezien

eerlijk gezegd lijkt het me verstandig als je de mogelijkheid hebt om even naar een ander te gaan die wel ervaring met reptielen heeft

omdat je al zei in je vorige topic dat deze arts nog nooit mestonderzoek heeft gedaan

mischien heeft simon wel coccidiose of flagelaten die ze gewoon niet herkende of gezien heeft

het is nu maar gissen dus zeker even opnieuw naar een dierenarts en ik zou daar niet te lang mee wachten

sterkte

grtjssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Bedankt voor je reactie!

We zullen zou snel mogelijk een nieuw mest onderzoek laten doen bij een

andere dierenarts! Een second opinion is nooit verkeerd dacht ik zo!

 

Simon heeft af en toe wel even een opleving maar daarna gaat hij weer liggen

slapen, erg zielig!

En dat hij niet zoveel eet vind ik nog het ergste!

 

Groetjes Donny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Donny,

 

Waarschijnlijk heeft je baardje ook coccidiose gehad, anders snap

ik niet dat de dierenarts toltrazuril heeft voorgeschreven.

 

Toltrazuril is een middel tegen coccidiose en niet tegen wormen. :huh:

 

Een second opinion is zeker niet verkeerd.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Marc,

 

Wat ik mij nu afvraag is: Wordt en blijft Simon daar zo ziek van,

hij eet niets, vadaag heeft hij namelijk nog niets gegeten!

Als we een krekel loslaten in z'n terra laat Simon deze gewoon over zich heen lopen, hij doet er niets op uit!!! Heel apart, want normaal weet hij niet hoe snel hij ze moet pakken!! Groente en fruit wou hij al niet eten, ik snap er niets van!?

 

Groetjes Donny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Donny,

 

Van een geneesmiddel kunnen baardjes een aantal dagen

lusteloos zijn.

 

Laat toch zeker nog eens een second opinion doen.

 

Zorg er ook voor dat je baardje genoeg vocht binnen krijgt, desnoods

elke dag het baardje laten baden gedurende 10 minuten.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Marc,

 

Morgen gaan we voor de second opinion,

en Simon gaat vanaf nu iedere dag even in bad!

 

Bedankt voor je informatie, ik hou je op de hoogte!

 

Tot de volgende keer,

 

Groetjes Donny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sooo Simon houd ons op de hoogte, ik ben benieuwd. Mijn baardje vertoond ook dit beeld. De DA heeft wormeieren in zijn mest gevonden, en daar blijft het bij. Maar ik vertouw het oordeel van de DA niet. Ik wacht nu op nieuwe mest voor een second opinion, maar dat komt maar niet. Afwachten dus.

 

 

Grst Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi martin heb je al een warm badje gedaan en dan de buik gemasseerd???

dat wil nog welleens helpen en een goede arts met ervaring met reptielen krijgt er wel ontlasting uit hoor in ieder geval genoeg voor mestonderzoek

grtjssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hem zojuist een badje gegeven. En wel zo diep dat hij wel moest zwemmen. Dus hij heeft flink wat slagen moeten maken. Ik hoop dat hierdoor zijn darmen goed gemasseerd zijn. Ook heb ik hem geruime tijd over zijn buik gemasseerd. Nu is het afwachten, ik ben gewend dat hij na het badderen poept. En ik hoop dat hij het niet in het zand doet natuurlijk.

 

Zijn coccidiose en flagelaten eigenlijk wel te zien door een standaard DA?

 

Grst Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi elke dierenarts heeft tijdens zijn opleiding mestonderzoek moeten verichten om het te leren

ze zouden het dus moeten kunnen

alleen ja ze zouden dus iets moeten zien maar of ze het ook zo herkennen

cocciodiose is ook iets wat bij duiven voorkomt dus en dierenarts die met vogels werkt moet dat ook kunnen herkennen en wormen ja als ze dat niet kunnen????

dus ze moeten het kunnen maar als je de mogelijkheid hebt ga dan naar een goede arts

ik heb gehoord dat je mestonderzoek ook naar marja kik kan opsturen

ik heb er geen ervaring mee dus weet niet exact hoe het in zn werk gaat

heb wel eens gelezen dat de kosten van dat mestonderzoek E11,- zijn

maar mischien is dat voor sommige mensen intressant ze zit in nieuwegein nederland dus voor mensen uit belgie niet intressant denk ik want dan is het denk ik te lang onderweg

wat het poepen betreft dit verschilt per baardje

wel merk ik als ze jonger zijn dat ze vaker poepen dan als ze wat ouder worden

grtjssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dus een probleem Olly, meneer eet nog maar zo'n twee a drie keer per week. Dat zijn hooguit 5 krekels en wat morio's per keer. Groente en fruit moet hij nog steeds niet. Dus poepen doet hij misschien 1 keer per week. Ik weet niet of dit voldoende is.

 

Grst Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt mij allesbehalve een probleem, mijne eet ong. evenveel misschien zelfs minder ;) Meer als voldoende voor een volwasdier. Nu bouw ik het zelfs nog verder af.

Poepen is ong. ook 1 keer per week denk ik.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Simon eet weer en doet weer wat hij moet doen. Hij heeft ontzettend veel geslapen de afgelopen tijd maar nu is hij weer actief.

Gisteren heeft hij voor het eerst weer gegeven en meteen 4 krekels dus dat gaat goed.

 

Ik heb de dierenarts in Doesburg gebeld maar die zei dat ze niet genoeg ervaring met hagedissen had en ze hebben mij een nummer gegeven van een dierenarts in Aalten.

Hij vertelde dat een medicijn in de spijsvertering van een reptiel niet zo snel eruit is omdat deze afhankelijk is van de warmte, dus hoe kouder het is hoe langer het duurt. Een optie was om er een sterkere lamp in te hangen maar de volgende dag vond ik Simon al wat actiever en begon hij een beetje naar zijn voedsel om te kijken dat ik het nog een dagje aan wilde zien en de volgende dag s'ochtends heeft hij weer gegeten (onder veel belangstelling van ons).

 

Maar gelukkig is hij (lijkt het) weer helemaal de oude. Nog even een tip: doe hem wel in bad, dan kan hij drinken. Simon vertikt het om uit zijn drinkbakje te drinken dus hij drinkt tijdens zijn badje, we hadden hem wel besproeid maar dat was niet genoeg scheen want hij had behoorlijk dorst.

 

Van de week nog een keer mestonderzoek laten doen en dan horen jullie het nog.

 

Groetjes van Sandy

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi sandy fijn om te horen dat het beter gaat

houden zo zou ik zeggen

en erge dorst hoort bij medicatie hoor

dus is normaal

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed om te horen Olly ik maakte me daar echt zorgen om. Het blijft toch een beetje uitvogelen. Heel het levensritme van mijn baardje is veranderd. Eerst een vretend monster nu een vastende "moslim" :P .

 

Ook heb ik een reactie van Marja Kik gehad op mijn mailtje. Mogelijk hebben jullie, Simon en Sandy, er ook iets aan.

 

Ik schreef haar dit:

Hallo Marja Kik.

 

 

 

Ik heb een Baardagaam van 4 jaar oud. Hij is al enige tijd lusteloos. Eerst dacht ik aan winterrust, maar ik heb voor de zekerheid een mestonderzoek laten doen. Er werden wormeieren gevonden. Ik heb toen gelijk een flesje Panacur gehaald. Nu meer als een week verder heb ik het idee dat er geen verbetering opgetreden is. Zouden andere oorzaken misschien spelen? Ik zit eraan te denken een nieuw mestonderzoek te laten doen, maar hij wil niet poepen.

 

 

 

Wat kan ik hiertegen ondernemen?

 

 

 

Bedankt, met vriendelijke groet Martin Kannegieter

 

Zij reageerde:

 

Hallo,

 

Er is vast iets anders aan de hand, 1 ervan kan zijn dat het dier in winterrust is, maar andere dingen moeten uitgesloten worden.

 

Om echt iets te kunnen zeggen moet ik het dier een keer kunnen onderzoeken.

 

Hieronder volgt alvast een algemeen advies over de voeding van baardagamen.

 

 

 

Altijd alle krekels aanvullen met een goed vitaminen/mineralen mengsel. B.v. Mineral (als ze tenminste ook groenvoer eten of als de krekels zelf een goede aanvulling met vitamine A hebben), of Vita totaal.

 

Je pakt een krekel met een pincet en poedert die volledig en dan moeten de dieren getraind worden die uit de hand te eten. Want als je de krekels loslaat in het terrarium maken ze zich zelf weer schoon en dan krijgt het dier onvoldoende binnen. Bovendien, overgebleven krekels kunnen aan de hagedissen gaan knagen.

 

Meelwormen moeten minimaal 24 uur voor het voeren in een vitaminen/mineralen mengsel gehouden worden, dan eten zich hiermee vol. De krekels moet je enkele uren voordat je ze aan de dieren geeft voeren met een hoogwaardig voedsel, b.v

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Martin

 

Dat is inderdaad Kik's standaard advies voor baardagamen.

Zij heeft ook haar voorkeuren bv. corbo en kunstgras als bodembedekkers, het geven van katte/hondvoer maar zoals op vele punten hebben velen daar een andere mening over (ook andere DA's). Als je baardje Olvarit zou eten is dit zeer goed, veel vitaminen en lichte kost.

 

Eerst een vretend monster nu een vastende "moslim"  .

 

Als ik kijk wat je schreef in een bovenstaande post over de hoeveelheid dat hij eet zou ik dit toch geen "vastende moslim" :P noemen hoor.

Als je weet dat reptielen een heel laag metabolisme hebben (zo'n 10 keer lager als warmbloedige wezens en daarmee dus gecorreleerd 10 keer minder voedsel nodig hebben) is een paar keer per week voeren meer als voldoende.

Ze kunnen/willen natuurlijk meer eten, maar dit is een standaard gegeven voor alle in gevangenschap gehouden dieren, die zouden niks anders doen dan eten. Waarom denk je dat bv. in dierentuinen de dieren slechts een bepaald (uitgedokterd) percentage voeding krijgen naargelang hun lichaamsgewicht, dit komt niet zomaar uit de lucht gevallen hoor. ;) Dit is om oa. overgewicht tegen te gaan.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gedrag vertonen wij zelf ook Olly. Wij zitten ook als een stel luie varkens voor de televisie met een zak chips. Puur omdat de jachtdrift totaal verdwenen is. Je kakt als het ware in Hoe makkelijker er aan eten te komen is, hoe meer je zal nemen.

 

Je bedoelt eigenlijk te zeggen dat nu de dagen korten en de temperatuur daalt hun metabolisme mee daalt. Dus hoe lager de tempereatuur hoe lager de metabolisme. Lijkt me duidelijke taal! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je helemaal gelijk in! ;)

Alhoewel er bij ons nog een maatschappijbeeld en gezondheidsbesef speelt (niet bij iedereen natuurlijk) waardoor sommigen op dieet gaan en/of gezond eten.

Dieren hebben dit besef vanzelfsprekend niet.

 

Je kakt als het ware in

 

Wat bedoel je hiermee?

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je bedoelt eigenlijk te zeggen dat nu de dagen korten en de temperatuur daalt hun metabolisme mee daalt. Dus hoe lager de tempereatuur hoe lager de metabolisme. Lijkt me duidelijke taal!

 

Dat klopt ook zeker, maar zowieso hebben koudbloedigen een metabolisme dat 10maal lager ligt dan warmbloedigen. In de winter(rust/slaap) is dit nog vele malen lager, de stofwisseling is dan zo goed als nihil.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE 

Je kakt als het ware in

 

 

 

Wat bedoel je hiermee?

 

De drift die mensen meekrijgen bij de geboorte verdwijnt door luiheid.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×