Jump to content
Sign in to follow this  
Mark

Terrarium Vragen

Recommended Posts

Hallo , Mensen Van Het goede leven.

Ik wil zelf een terrarium gaan bouwen als er binnen kort meschien baardjes komen.

nu had ik wat vragen :

 

1) hoe duur zijn UV lampen?

2) gaat de baardagame aan het hout krabben?

3) wat is een langhoudbare ondergrond die geschikt is?

4) kan het terrarium in mn slaapkamer staan? i.v.b met geluid en stank

5) stel dat ie wel op mn kamer komt , houden baardagames een beetje van hardrock?

6) wat is de hygienischte achterwand?

7) hoe moet ik stenen en takken bevestigen?

8) een terrarium van 200 * 50 * 75 is toch wel lekker luxe voor 1 baardagame?

9) vinden jullie hout een goede keuze of kan ik beter iets anders nemen?

10) zolang het waterpeil laag blijft kan men toch een vrij grote water bak nemen?

11) is het gebruik van echte planten aan of af te raden?

12) nog andere dingen die moeten of absoluut niet moeten?

 

groetjes.

mark , die nog met tientallen vragen zit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan niet direct antwoord geven op

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal mijn antwoorden even geven op je vragen

als je dan wat tuvai zegt de site en het forum nog eens doorleest komt t vast helemaal goed

antwoord 1: uv lampen zijn er in verschillende soorten en maten

er zijn inderdaad al lampen van zo,n E10,- die maar weinig uv afgeven

er zijn uv tl lampen,er zijn uv spaarlampen en er zijn de zogenaamde floads

dit is warmte en uv in

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor jullie informatie.

 

conclusie : ik maak een groot terrarium van hout die goed gelakt is en lekker groot is voor 1 baardagame zodat ik hij een tof leventje krijgt.

het terrarium krijgt een ondiepe waterschaal en 2 tot 3 schuilplaatsen en natuurlijk veel bewegings ruimte , een plekkje om te zonnen en een plekje om af te koelen....

ben ik nog iets vergeten?

 

nog een vraagje : hoe zit het met de ventilatie? hoe doen jullie dat?

 

mvg .

mark , die nu toch wel een beetje staat te popelen om een baardagame aan te schaven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Mark ;)

 

Het enige dat ik hier nog wil aan toevoegen is het volgende

wat betreft een waterschaal zou ik niet te groot gaan en dit om de luchtvochtigheid niet te hoog te krijgen ook moet je deze iedere dag vervangen om hygienische redenen, dus hou dat zeker in gedachte als deze op je slaapkamer staat

ook wat het lawaai betreft zul je eigenlijk weinig last hebben van de baardjes zelf, dit zal eerder gebeuren door achtergebleven krekels dat heel iritand kan zijn als je dit de ganse nacht moet aanhoren, want als het licht uitgaat komen deze in actie

dus moet je er voor zorgen dat er niet teveel krekels achterblijven of zich kunnen gaan verstoppen

wat de ventilatie betreft is het strikte minimum een ventilatierooster over de ganse lengte net boven de verlichting boven in de bak

voor een betere ventilatie is een ventilatierooster net onder de schuifruitjes vooraan de bak + het voorgaande een betere optie

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi maak er een ventilatie rooster in zoals bij glazen terra,s of boor er heeeeel veel gaatjes in aan de bovenkant waar krekels niet bij kunnen

of zaag er sleufjes in

grtjssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ventilatie moet je gewoon een rooster bovenop het terrarium maken waar geen beestjes zoals krekels en sprinkhanen doorheen kunnen. Verder nog iets, je zei in je laatste post dat je een plekje voor te zonnen wil maken, en eentje voor af te koelen. Dit kun je beter niet doen i.v.m. temperatuurverschil. Het wordt ook afgeraden om maar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ventilatie moet je gewoon een rooster bovenop het terrarium maken waar geen beestjes zoals krekels en sprinkhanen doorheen kunnen. Verder nog iets, je zei in je laatste post dat je een plekje voor te zonnen wil maken, en eentje voor af te koelen. Dit kun je beter niet doen i.v.m. temperatuurverschil. Het wordt ook afgeraden om maar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde een te groot temperatuurverschil. ;) Ik zie wel eens bij mensen dat ze in een groot terrarium maar

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar heb je gelijk in tuvai

het moet niet teveel verschil zijn

dus hoeveel lampen is afhankelijk van de grote van het terra

erg leuk dat we het altijd weer eens worden onder elkaar ;)

grtjssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×