Jump to content
Sign in to follow this  
Superfly

Baardagaam Buiten Terrarium

Recommended Posts

Enkele weken geleden bij ik bij een winkel geweest waar ze enkele baardagamen te koop hebben. Ik ben toch wel erg enthousiast over deze beestjes geworden en zit er aan te denken eentje aan te schaffen. Natuurlijk heb ik eerst veel informatie verzameld op het internet.

Nu mijn vraag: Vandaag waren wij met onze kater naar de dierenarts voor de jaarlijkse entingen. Ik heb deze ook meteen even gevraagd over baardagemen. Het bleek dat de dierenarts hier erg veel over kon vertellen. Nu dan echt de vraag......Ik vroeg de dierenarts of het ook een probleem is om de baardagamen buiten het terrarium te houden (om bijvoorbeeld even gezellig op schoot te nemen wanneer ik voor de televisie zit). De dierenarts vertelde mij dat dit slecht voor de baardagamen is omdat het temperatuur verschil dan erg groot is (of de temperatuur in je huiskamer moet ongeveer gelijk zijn aan de temperatuur in je terrarium).

Wanneer dit wel gebeurd kan een baardagaam longontsteking krijgen. Ook vertelde ze mij dat ze inderdaad regelmatig een baardagaam op het spreekuur kreeg die longontsteking heeft.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee ??

 

Alvast bedankt !!

 

Mark.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi marc

allereerst welkom op dit gezellige en informatieve forum

wat je vraag betreft wij halen onze baardagamen geregeld uit het terrarium

om ze te badderen te wegen en meten of om ze vitamine,s te geven

wij hebben hier nog nooit problemen mee gehad

ik denk persoonlijk dat het grootste risico tocht is

denk dat daar de meeste longontstekingen van komen

en omdat tocht soms moeilijk te voelen is en vaak te laat ontdekt word van h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Mark!

 

Wij hebben onze baardagamen ook regelmatig buiten het terrarium. Ik laat ze even loslopen in de woonkamer en zomers hebben ze dan ook nog het balkon tot hun beschikking.

 

Het is vooral in het najaar en in de winter uitkijken met tocht. Zelfs al voel je het zelf niet, op de vloer tocht het altijd. Voel maar eens onderaan een deur bijvoorbeeld. dit kan bij de baardjes wel longonsteking veroorzaken. Maar als je de baardjes uit het terrarium haalt en dan op schoot houdt zal het met de tocht wel meevallen.

 

Trouwens ik zal maar uitkijken met jullie kater als je de baardagamen dan los wilt laten lopen. Die vindt ie vast wel interessant. En dat is ook een gevaar.

 

En als je baardagamen los laat lopen moet je ALTIJD!! goed uitkijken waar je loopt of welke deur je opent. Wij doen het alleen als we alleen thuis zijn.

 

Het kan dus prima maar hou wel in de gaten hoe en wanneer je het doet.

De baardjes vinden het vaak wel interessant want ze zijn erg nieuwsschierig.En ze krijgen wat meer lichaamsbeweging.

 

Mocht je te besluiten om er een te kopen.........

Veel plezier en succes!!!! :D en welkom bij de club!

 

Groetjes Stiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk liep ik met dezelfde vraag als Mark, alleen heb ik nog iets anders waar ik nieuwsgierig naar ben. Poepen ze vaak? Ik bedoel, als je een cavia, ratje of zelfs een kip (heb ik ooit eens gehad) los laat lopen in je kamer kun je het spoor van poepjes volgen, maar hoe zit dat met baardjes?? Is het verstandig om bv een een krant oid op je schoot te hebben, of valt het allemaal wel mee.

 

groetjes, Ilona

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ilona

je kan een keertje pech hebben

maar die kans is niet zo groot

al zijn er exemplaren bij waarvan ik heb gehoord dan die echt zodra ze eruit komen een keertje poepen

bij ons is het op een jaar drie keer voorgekomen dat ze terwijl ze los mochten poepten

dus ik vind het mee vallen

zeker geen keutelspoor zoals bij cavia,s en konijnen

grtjssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de snelle reacties !

Het is mij nu een stuk duidelijker.... en ik denk dat het baardagaampje er wel gaat komen.

En inderdaad.. ik had al gehoord dat het oppassen is met sommige andere huisdieren.. ik zal zorgen dat onze kater er niet bij in de buurt komt.

Ook hebben we nog 2 fretten.... die kan ik ook maar beter uit de buurt van de baardagaam houden.

 

Bedankt voor jullie reacties !

 

Mark.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wel verstandig dat wanneer je ze uit het Terrarium haalt/laat, dat je ze niet in een koele ruimte laat loslopen of iets dergelijks. Bij mij op zolder is het in de zomer altijd behoorlijk warm en in de winter staat de verwarming aan; mijn kamertemperatuur is overdag minstens 18

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×