Jump to content
Kannegieter

Kweek Red Runners (shelfordella Tartara)

Recommended Posts

Hallo,

 

ik ben sinds gisteren begonnen aan mijn eigen Red Runner kweekbak. Ik heb een klein oud aquariumpje met daarin eierdozen en een tl lamp die voor een temperatuur boven de 20 graden zorgt. Ik voer ze dat wat bij mij overblijft, klokhuizen, schillen, bladgroen, enz. Dit bepoeder ik met preparaten.

 

Heeft iemand aanmerkingen of tips voor mij?

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ik heb maar een tip

laat ze niet ontsnappen he

en verders heb ik geen idee

wij kweken ze niet

heb wel van horen zeggen dat het heeeeeeeeeel lang duurt voor eipakketjes uitkomen en dat ze niet zo hard groeien

maar in ieder geval succes ermee

grtjsssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad laat ze niet ontsnappen!Blijkbaar kweken ze ook makkelijk in huis (kakkerlakken hebben geen aarde nodig zoals krekels, sprinkhanen), en denk niet dat je dat wil meemaken.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

brrr al die horror verhalen hier op dit forum, het zo verboden moeten worden hahaaha.

Kippevel op mijn armen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb juist op een andere site Redrunners.tk dat als ze ontsnappen geen lang leven houden, aangezien ze temperaturen van 20 graden en lager niet kunnen hebben.

 

Dat verhaal van die eipakketjes klopt. Je moet ook zorgen dat je niet al je volwassen dieren aan je baardje voert. Anders komen er toch echt geen jongen meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Martin,

 

Ik kweek ook redrunners.

 

Ze zijn razend snel, maar hebben ook voordelen.

 

Hogervoedingswaarde als bijvoorbeeld krekels en sprinkhanen en

ze maken geen geluid.

 

Ook een ander nadeel is dat de kweek langer duurt.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ik heb ook al meerdere verhalen gelezen dat ze ontsnapt waren en dus gewoon bleven leven in koude schuren op zolders in kelders en in huis

dus verhaaltje van 20 graden klopt niet helemaal

grtjssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Ik heb nu ongeveer 8 maanden redrunners.

 

Bij mij lopen er nog geen los in huis, ook de plek waar ik ze kweek

heb ik er nog geen zien lopen.

Er zitten wel deksels op de kweekbakken.

 

Trouwens er zijn ook gevallen bekend van krekelplagen in huizen.

 

Ik denk persoonlijk dat het allemaal echt overdreven is.

 

Dit zeg ik echt niet omdat ik ze zelf kweek. :P

 

Mocht er bij ons ooit een plaag ontstaan, dan houd ik jullie

op de hoogte. ;)

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo Martin

 

Indien je het niet geloofd lees even hier : http://www.animalproject.com/phpBB2/viewtopic.php?t=562

 

Groeten Olly

Ik denk dat er een kern van waarheid in dit verhaal zit, maar dat er van een mug een olifant gemaakt is.

 

Dit verhaal is daar gepost:

 

Voor de kerst had ik van Tariq ongeveer 100-150 red runners gekregen als kerstcadeautje. Hardstikke leuk natuurlijk! Dus ik ben gelijk enthousiast gaan kweken met die dingen...

 

De kweek verliep erg voorspoedig, binnen een paar weken had ik de eerste nakweek, en afgelopen weekend had ik er ongeveer 500 (?) bij elkaar. Echter, ergens halverwege december en nu zijn er een aantal red runners uit de bakken ontsnapt. Ik vermoed nog altijd dat er bij die eerste ontsnapping kwaad spel aan de hand is geweest. Helaas bleken de red runners daarna echter ook uit de terrariums te kunnen komen.

 

Het leukste moet echter nog komen... Ten tijde van de hevige sneeuwval hebben die krengen zich gewoon buiten de bak op zolder ( niet het warmste plekje van het huis) weten te voortplanten! We vonden ongeveer 50 van die kleine krengen. Mijn moeder heefst ze allemaal met de stofzuiger opgeslurpt en sindsdien gelukkig geen kleintjes weer gevonden.

 

Ik vond dit zo tegenstaand dat ik heb besloten mijn red runner kweek maar volledig te stoppen. Als ze midden in de winter met -20 in huis weten te kweken hoe zo'n plaag krijg je dan wel niet in huis bij 30 graden in de zomer...

 

Ik hou het voortaan gewoon lekker weer bij Blaberus craniifer!!! ( En wellicht dat ik er dan nog Blaptica dubia bij ga kweken)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nuja mensen ieder insect is een plaag ze baren nie gelijk ons 1 kind per keer he, en zelfs wij zijn op aarde een plaag voor natuur. Natuur houd zich wel in evenwicht daar vertrouw ik me in, redrunners KUNNEN kweken ma als ze gewend zijn in tropische subtropische gebieden konden ze wss op haar zolder overleven omdat ze vocht genoeg hadden dat is mijn theorie, mss leven ze niet op de warmte maar op het vocht klinkt toch wel logisch vind ik B):lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou best wel eens kunnen, maar ik zeg dat mijn zolder helemaal niet vochtig is. Wasmachine droger enz. heb ik allemaal niet op zolder staan. Daarbij komt dat mijn zolder volledig geisoleerd is, en er overal dubbel glas in de ramen zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

Ik heb vandaag mijn eerste bakje redrunners gekocht en ik zag meteen al dat deze niet tegen plastic op kunnen lopen en niet kunnen springen. Dus als je ze in een plastic bak kweekt van een cm of 20-30 hoog kunnen ze toch nooit ontsnappen???

 

Groetjes Feiko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gatverdarrie, ik raak al (bijna) overstuur als er een sprinkhaan of krekel tegen m'n voorhoofd aan springt als ik onze baardjes eten geef, laat staan iets kweken..

Maarja goed dat je het doet hoor!!!!!!

 

Greetzzz Samantha

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo allemaal,

 

Ik heb vandaag mijn eerste bakje redrunners gekocht en ik zag meteen al dat deze niet tegen plastic op kunnen lopen en niet kunnen springen. Dus als je ze in een plastic bak kweekt van een cm of 20-30 hoog kunnen ze toch nooit ontsnappen???

 

Groetjes Feiko

Nou klopt wel Feiko, maar niet helemaal. Wanneer je je hand in de bak steekt rennen ze vaak over je armen heen naar boven. Ik zat laatst op de bank en toen zat er blijkbaar nog 1 op mijn hoofd. Ze zijn zo licht dat je ze niet eens op merkt. Ze ontsnappen dus echt wel. Maar het schijnt zo te zijn dat tropische soorten hier geen plagen kunnen veroorzaken.

 

Sinds eergisteren heb ik ik mijn eerste eierpakketje. Ik ben benieuwd hoelang het duurt eer de eerste jongen zich aanmelden.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

AAAARGGHHHH, GADVERDAMME!!!!! Ik ga dus geen redrunners kweken, en als ik het zou doen i.i.g. niet met mijn handen in de bak!!

 

Succes met je eerste eierpakketje Martin, ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze groot genoeg zijn...

 

Groetjes Feiko

Share this post


Link to post
Share on other sites

ieuw getver:s ook leuk om dat ff op kop te hebben zitten. Dan gaat ge zo ff voor de spiegel staan, dan verschiet ge u een hoedje...:P nuja ik hoop dat het lukt en laat me wat weten als het aangenaam is dan begin ik mss ook wel

 

succes nog :)

 

 

 

groetjes Davey

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil ff zeggen dat ik 6 maanden geleden gestopt bent met kweeken van redrunners en gister liep er nog een volwssene door me huis.

Dus over leven kunnen ze lang maar kweeken denk ik echt niet :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar als je ze in een aquarium kweekt en ze pakt met een pincet kune ze niet weg? toch?

en anders maak ik er nog een omheining rond van vliegenpapier :) de bovente rand he

ga mss ook probere euhm hoelang kan dat gaan duren?voor je nakweek kan gegeten worden? heb nu hele kleine baardjes(5) kunnen kopen en hoop dat er tenminste 1 vrouwtje tussen zit :)

redrunners zijn gezonder en maklijker om te kweken :)

grtz jelle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof mij Jelle, die t#@!ring beesten vinden altijd wel een manier om op een onoplettend moment te ontsnappen, bijvoorbeeld via je mouw.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kga het ook proberen en heb ideale manier gevonden denk ik

een aquarium in een aquarium in de kleinste redrunners

en de andere water:)mouwen optrekken he ;)

voor ieder probleem is er een oplossing :)

grtz jelle

Share this post


Link to post
Share on other sites

hou je armen ook in de gaten he

weet je wat het is ze zijn zo snel je komt ogen tekort

je voelt ze niet op je handen en armen zeker de kleintjes niet

en je kan nu eenmaal niet je ogen overal tegelijk op houden

ik zou zeggen succes ermee

je bent gewaarschuwd ;)

grtjssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja GBF dat bedoelde ik ook, je hebt echt niets in de gaten, en ze zijn nauwelijks waarneembaar op je huid.

 

Grts Martin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×