Jump to content
Sign in to follow this  
Anjake

Eierdoosjes

Recommended Posts

Hoi,

 

Moeten er dekseltjes op de eierdoosjes staan tijdens het uitbroeden van de eieren ?

Zo ja ... vallen er dan g

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

ik doe de deksels er pas op als de eieren gaan invallen (dan duurt het meestal nog max. 2 dagen). Dat doe je omdat anders de jongen eruit kunnen vallen.

Aanbevolen bij een AU BAIN MARIE is een schuine dak. Dan druppelen de druppels er aan de zijkant af weer in het water, dus geen probleem voor de eieren.

En het vermilicute droogt bij mij niet uit omdat de luchtvochtigheid hoog genoeg is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Anjake,

 

Ik laat de deksels erop, wel met gaatjes in.

Als er condens op komt, moet je dit er wel afhalen.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aanbevolen bij een AU BAIN MARIE is een schuine dak. Dan druppelen de druppels er aan de zijkant af weer in het water, dus geen probleem voor de eieren.

U hebt wel groot gelijk met dat schuine dak, voor de druppels.

Maar ik heb ervaren dat het met een oud aquarium niet nodig is.

De buislamp dat bovenaan in het deksel bevestigd is, zorgt voor warmte, zodat de mogelijke lekken meteen verdampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar het is dan toch makkelijker als je de deksels eraf laat?

 

Ik werk met een broedmachine zonder vochtigheid, dus laat ik het deksel op de doos voor een hogere luchtvochtigheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
marc,

hoe doe je dat dan met de luchtvochtigheid???

er zit toch geen water in???

Het water wat in de vermiculiet zit zorgt voor de luchtvochtigheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ik had de dekseltje er bij het begin op en had ze na twee weken weggehaald en dit was geen succes ik gad niet in de gaten dat het vermicieliet aan het uitdrogen was en 2 eitjes waren helemaal ingedeukt.Ik heb er water bij gedaan(bij het vermicieliet)en de deksletjes er weer op gedaan.alles ging toen weer goed.

 

groetjes hanne

post-5-1116422034.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben ook een natte stoof gemaakt van een aquarium, en wij hebben geen deksels op de bami bakjes, maar wel een schuine plexi plaat zodat er geen druppels op de eieren vallen.

Onze vermiculiet blijft goed vochtig, en temp blijft ook constant.

Nog paar dagen/weken te gaan en dan hopen dat ze uitkomen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;) Anjake

 

het is zoals Marc zegt

alles hangt af van de methode van broedstoof

bij een droge methode laat je de deseltjes er gewoon op

de vochtigheid wordt dan verkregen van de vermiculiet

anders droogt de vermiculiet te snel uit en gaan de eieren invallen ik heb dit de eerste keer ook mogen ervaren

bij een methode au bain marie dit zijn meestal de doe het zelf bakken van oude aquariums e.d. dus in jouw geval dan kan je de dekseltjes er af laten (maar hoeft niet)

daar wordt de vochtigheid verkregen door de waterbak je moet er wel op letten dat er geen druppels op de eieren terecht komen en dat bij het uitkomen van de eieren geen dieren in het water kunnen verdrinken, daarom plaats je je bakje best op een rooster

 

grtzzz :P Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×