Jump to content
Sign in to follow this  
lizardlady

Nieuw Topic?

Recommended Posts

Hallo allemaal.

 

Misschien is dit een idee om een nieuw topic te openen over het gedrag en inteligentie van je baardje. Ik heb namelijk gemerkt als er mensen bij mijn op visite zijn, mijn baardje heel anders reageert. Ik heb vanaf vanmiddag een krullenbol en daar moest hij ook even aan wennen. Toen hij mijn stem hoorde en mijn hand likte werd hij weer rustig. Ik heb het idee dat baardjes iemand kunnen herkenen aan hun uiterlijk. Er liep ook een Yorkie door mijn kamer heen, en mijn baardje volge hem en zette zijn baard op die hellemaal donker kleurde, bij mijn eige hond doet hij dat niet die kent hij v/a dat ik hem heb.

 

Het lijkt me leuk om via deze topic het gedrag te onderzoeken en ervaringen uit te wisselen.

 

Groetjes Lizard Lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lizard Lady,

 

Dit is echt een goed idee. :rolleyes:

 

Mijn ervaring is dat baardjes andere dieren herkenen.

 

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van andere mensen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat reptielen hun verzorger(s) kennen is zeer zeker waar! Als bv. mens(en) op bezoek komen is er in het overgrote deel van mijn terraria plots niks meer te zien van dieren! Mijn baardagame gaat zich niet speciaal verstoppen (zoals mijn Phelsuma's meestal wel doen) maar voelt zich duidelijk minder gerust. Ook als er dieren op bezoek zijn laat ze die niet uit het gezichtsveld verdwijnen.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn baardjes hebben heel erg moeten wennen aan de brillen van mijn ouders en schoonouders, ze vonden dit helemaal niks.

Elke keer als mijn ouders kwamen of mijn schoonouders, kwam de zwarte baard tevoorschijn en begon het kopknikken.

 

Ook wou het mannetje eerst niks van mij weten, en was alleen rustig bij ronald, maar dat is nu over.

 

Ook reageren ze op mensen die ze nog niet vaak bij ons hebben gezien, nala is altijd erg nieuwschierig, en jack draait zich om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit ondervind ik bij al men reptielen

mijn baardje komt direct tegen de ruit als ik men kamer inkom

en de anolis blijft rustig als ik in zen terra kom maar als me broer erin gaat gaat die anolis over de rooie:D:lol:

men blauwe stekelleguaan steekt telkens zen kopje uit zen grot als ik met men hand in zen terra kom

 

ze herkennen zeker hun verzorgen

en weten waneer het etenstijd is

en als ze zien dat ik een pincet in men hand heb komen ze alemaal direct kijken

ze zijn slimmer dan je denkt hoor

die anolis is een echte houdini :) hij raakt altijd weg en ik vind geen enkele weg eruit eh :)

 

 

 

 

grtz jelle

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

wij merken ook dat ze allemaal hun eigen karakter hebben en zeker wel reageren op bepaalde personen en dergelijke

sina moest toen we er net hadden niets van mij hebben of welke vrouw

ze maakte haar zelf groot en blies en ging echt in de afweer

nu vind ze het prima als ik in de buurt ben

ze moest echt even wennen dat een vrouw haar verzorgde

kirby die rende heel veel langs de ramen van het terra

nu staat zn terra hoog in de terra kast en is hij veel relaxter hij straalt echt uit zo van en nu ben ik de baas ik ben veel groter dan jullie

en zo hebben ze allemaal wel hun ding

de kameleon,s staan voor het raampje te wachten op eten

en obelix de slang van gilliam reageerd anders bij mij dan bij gilliam

ze ruiken echt wel wie je bent

visite reageren ze niet echt vreemd op

en de honden zijn ze ook wel gewend daar kijken ze niet meer van op

laatst was er een andere hond en dan zie je ze wel kijken van vreemd beest zeg

ze hebben ook echt een eigen willetje en dat vind ik persoonlijk heel erg leuk

ik ahd voor sina toen ze moets leggen en mooie legplaats gemaakt van een hoop zand

ze ging mooi in de andere hoek van het terra graven waar te weinig zand lag

ik de hele hoop verplaats en ja hoor madam legde zo haar eitjes

ze weten dus echt wel wat ze willen

lijkt soms wel of ze slimmer zijn dan wij

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan ik mee helemaal in vinden

 

en wat ik ook raar vind is als flame aan het jagen is ze altijd wacht tot de prooie beweegt voordat ze in de aanval gaat

 

heb al gezien dat de krekel gewoon op haar hoofd zat

 

 

gek tog

 

ik zou persoonlijk aanvallen als de prooi stil zit

 

 

 

mario :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Dat is normaal gedrag dat ze wachten tot het insect beweegt. Baardagamen behoren van nature tot de zogeheten "ambush" of "sit-and-wait" roofdieren. Dit wil zeggen dat ze meestal op een plaats stil de boel observeren en wanneer de prooi in de buurt is, met een snelle aanval deze proberen te pakken. Zo zijn er andere hagedissen de zgn. "widely foraging" roofdieren die actief op jacht gaan naar voedsel en dus veel rondlopen. Uit onderzoek blijkt dat de "sit-and-wait" roofdieren voornamelijk snelle prooien pakken en de "widely foraging" hagedissen tragere prooien. Omgekeerd is dan ook weer waar : Hagedissen die actief fourageren worden meestal gepakt door andere "sit-and-wait" roofdieren (bv. slangen) en hagedissen die de "sit-and-wait" methode toepassen worden meestal op hun beurt gepakt door roofdieren die actief fourageren.

 

Groeten Olly, die ook wacht tot het eten onder z'n neus wordt geschoven ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

laten we een board openen zoals het board algemeen

dan kunnen we alles catigorizeren onder bijvoorrbeeld jaaggedrag

paargedrag ect

 

ik heb al bijgeleerd

thx olly

 

 

mario ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×