Jump to content

Recommended Posts

wat eten jullie baardjes het liefste van voedseldieren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier eten ze het liefste dubia, sprinkhanen, nutrigrub en morio. Eigenlijk eten ze alles wel, maar die 4 is toch echt wel favaroriet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier blijven ze verzot op alles wat beweegt !wel met een voorkeur naar dubia's en zijderupsen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij voeren;

 

Krekels, sprinkhanen, dubia's, calciumwormen, zijderupsen, morio's, en als snoepje af en toe tebo's dola's en wasmotlarven.

 

Verder iedere dag verse groente/fruit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als levend voer:

krekels, sprinkhanen, dubia's, zijderupsen (hoofdvoer)

calciumwormen, wasmotlarven, heel soms meelwormen of morio's  (afwisselend voer)

en soms eens een babymuisje om ze aan te sterken als het nodig is, bv na een bevalling of voor de winterrust of etc.

 

Als groenten en fruit:

andijvie, rucolla, veld en krobsla, courgette, alle kleuren paprika, appel, banaan,...

het meeste van de groente is wel terug voor de vuilbak, het zijn niet echt groente eters :(

 

ik zie dat jullie (bijna) allemaal morio's als hoofdvoer geven. Is dit dan zo gezond voor de baardjes?

ik heb mij ooit eens laten wijsmaken dat meel en moriowormen niet ZO gezond is voor de baardjes..

 

mvg Jordy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij ons bestaat het hoofdvoer uit krekels,sprinkanen,zijderupsen en dubia's.

 

Moriowormen mag je zeker niet te veel geven, vetten nogal aan.

 

Meelwormen is het slechtste wat er is, weinig voedingswaarde en moeilijk verteerbaar voor baardjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus morio's mag wel in "meerdere" hoeveelheden gegeven worden aan baardjes die wat meer gewicht kunnen gebruiken?

Worden morio's wel goed verteerd door baardjes, of moet je hier ook mee opletten net zoals bij meelwormen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moriowormen worden beter verteerd als meelwormen.

 

Probeer wormen altijd een voor een te geven, dan kauwen de baardjes deze stuk.

 

Wormen in een schaaltje raad ik af, de gulzige baardjes nemen er dan meerdere tegelijk en schrokken deze dan naar binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat wij vaak doen is wat moriowormen onder de groente/fruit mengen, ze vissen de wormen eruit en happen gelijk wat groente/fruit mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruikte altijd zo een worm dish, en inderdaad.. de gulzige namen er meerdere meerdere tegelijk, wat niet zo goed is.

het enige voordeel is wel, dat deze in het schaaltje beter bepoedered bleven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ik ook vaak geprobeerd om ze beter groenten te laten eten, maar mijn baardjes zijn me altyd te slim af.

als ik terug ga kijken, zijn alle wormpjes weg en alle groenten liggen er nog :shout::D

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ik ook vaak geprobeerd om ze beter groenten te laten eten, maar mijn baardjes zijn me altyd te slim af.

als ik terug ga kijken, zijn alle wormpjes weg en alle groenten liggen er nog :shout::D

ja daarin zijn ze handig ! :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qua insecten zijn sprinkhanen, krekels, calciwormen en moriowormen een graag
genomen hapje. Dubia's gingen eerst goed maar daar kijkt ze nu ook niet meer
naar om.

En ze heeft nu ook een fase waarin ze totaal niet geinteresseerd is in plantaardig voedsel. Ik hoop dat dit niet al te lang gaat duren.



 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier bestaat het hoofdvoer uit dubia's, krekels en sprinkhanen. Af en toe wat wasmotten en dagelijks natuurlijk verse groenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In welke mate zijn moriowormen eigelijk "gezond" voor het baardje? :)

hiermee bedoel ik, wat zijn de goede voedingsstoffen en welke de slechte..

ik wil eigenlijk zoveel mogelijk weten over de morioworm als voedseldier voor het baardje.

Ik weet zelf niet zoveel af over deze wormen :shout: Dus wie kan me een uitgebreide uitleg geven? B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat ons zeggen een morio of 5 per baardje 2 keer per week kan geen kwaad !zijn allesinds beter dan meelwormen.

dit is een schema van gevriesdroogde morio's:

ruw as 3.0 g/100 g

ruw celstof 5.0 g/100 g

vocht 3.8 g/100 g

ruw eiwit 43.6 g/100 g

ruw vet 41.9 g/100 g

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad 2x per week moriowormen kan geen kwaad.

 

Ze vetten goed aan, dus teveel is zeker niet goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb derjuist in een reptielenwinkel gehoord dat morio's momenteel niet meer verkocht mogen worden in Europa...

Deze zouden namelijk allemaal besmet zijn met een virus.. zijn er mensen hiervan op de hoogte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

daarvan weet ik dus niets!weet wel dat er een ziekte is bij de morio's en er daardoor bijna geen meer te verkrijgen zijn !heb 14dagen geleden zelfs nog een bakje gehaald en dan is er daar niets over gezegd !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die ziekte zal dan overeenkomen met het virus dat ze zeiden..

ik weet niet over welk virus het gaat, maar besmette morio's voederen lijkt me niet verstandig...

volgens de eigenaar van de winkel verspreid het virus zich heel snel in Europa, dus mensen met zelfkweek morio's kunnen hier waarschijnlijk ook last van krijgen...

hij vertelde me dat hij nog maar 1 leverancier had gevonden voor morio's en dat was vanuit Amerika..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hier nog niet van gehoord,

 

Weet dat er een ziekte inzit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt niet helemaal wat er nu gezegd wordt. De grootste kweker van europa heeft er een ziekte in en daarom zijn ze nu schaars te verkrijgen. De morio's die er dus wel zijn komen van kleinere kwekers en daar is niets mee aan de hand. Ik heb tot nu toe gewoon mijn morio's kunnen bestellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is inderdaad een periode geweest dat ze moeilijk of niet te verkrijgen waren vanwege een ziekte. Inmiddels heb ik ze alweer een aantal weken via een speciaalzaak bij on in de stad en ik kan ze makkelijk in conditie houden. Heb dus niet de indruk dat deze nog besmet zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×