Jump to content
Nadja

Geheugen En Kleurenzicht

Recommended Posts

Ik vraag me al een hele tijd af of er iets geweten is van het geheugen van baardagamen.

Wat is hun geheugencapaciteit, dus kunnen ze dingen goed onthouden en vooral hoe lang onthouden ze dat dan?

 

Ik ondervind zelf dat ze wel degelijk hun baasjes kennen en het verschil kennen tussen bepaalde personen. Zo kent Diego mij en mij ma het beste omdat we constant bij hem zijn (hij zit in de living). Hij zal kiezen om naar mij te komen als hij op tafel zit of zo en als mijn pa dicht bij de terra komt, dan kijkt hij altijd omhoog naar hem en dan naar beneden naar zijn handen. Mijn pa geeft al eens graag een wasmotlarve of een sprinkhaan, dus Diego lijkt toch te weten dat die specifieke persoon bijna enkel komt als er snoep te krijgen is.

Verder moeten ze volgens mij toch ook genoeg geheugen hebben om hun terra gewoon te blijven kennen en hun slaapplaats en zo. Hij slaapt hier altijd bijna op dezelfde plaats en in dezelfde positie en zo. Ik zeg nu maar iets als voorbeeld.

Zulke dingen bewijzen dan volgens mij dat ze dingen onthouden die regelmaat hebben, maar ik vraag mij af hoe lang ze iets zouden onthouden moest het niet regelmatig gebeuren. Zoals mijn grootmoeder die af en toe langskomt. Ze komt zo 3 keer per maand of zo naar mij thuis en gaat dan enkele minuten bij Diego staan kijken. Zou hij haar ook herkennen op den duur of is er dan te veel tijd tussen de 'ontmoetings'keren? En een bezoek bij de dierenarts. Hij is daar nu sinds vorig jaa rmaart 2 of 3 keer geweest. De laatste keer was in november dacht ik. Zou hij het nog weten of kennen dat we naar de dierenarts gaan ( hij zit dan in een doos) en zou hij dan weten wat er gaat gebeuren omdat het al een paar keer gebeurd is? Is hier iets van geweten of onderzocht?

 

Wat ik mij ook nog afvraag is dus of baardagamen kleuren kunnen zien of niet.

Ik dacht van wel, maar ik ben niet zeker. Sommige reptielen zoals luipaardgekko's en zo zien blijkbaar de kleuren blauw en rood niet. Is dat zo ook bij baardagamen? Zien zij alles behalve rood en blauw of hoe zit dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nadja

 

Dit vroeg ik mij ook al enige tijd af ! Leuk dat je dit op het form hebt ge plaats kon het niet beter verwoorden ! ;)

 

Hier doen ze dat ook :D Slapen op de zelfde plaats/positie, liggen altijd op de zelfde plaats te zonnen.

 

Enkel personen herkennen doen ze hier bijna niet. Ze kennen mij alleen omdat ze hier bij mijn thuis geen eten durven geven aan de baardjes :D Alleen mijn vriendin doet het heel af en toe maar haar kennen ze min of meer.

 

Als men ouders langs de terra lopen moet je men mannetje zien doen zet dan zijn baard op en springt als een gek tegen de schuifruitjes om te zeggen pas op of ik eet u op :D

 

Grappig om te zien :D

 

hopelijk krijg je hier reactie's op dat we toch wat meer weten ^^

 

Groetjes Kenny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of hier al veel onderzoek naar gedaan is weet ik eigenlijk niet.

Dus wat ik nu zeg zijn mijn bevindingen.

Baardagamen hebben zoals vele dieren niet echt een geheugen of gevoelens.

Wel gaan ze jou associeren met voedsel, hun dagelijkse uitstap........als dit op regelmatige basis gebeurd.

De plaatsen die ze vaak opzoeken of gebruiken als zonneplaats of slaapplaats is gewoon omdat ze zich net op deze plaatsen behaaglijk voelen, als je nu iets zou veranderen in je terra bv. de lampen dan zullen ze opnieuw een plaats zoeken waar de omstandigheden ideaal zijn voor hun activiteit.

Wat het zien van kleuren betreft weet ik niet of zij ook kleuren waarnemen zoals wij dit doen, maar onderschijt zien ze wel degelijk.

Ook is het zo dat er veel afhangt van de verlichting hoe ze kleuren onderscheiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is zeker een hele interessante vraag! Ik heb er nog nooit bij stil gestaan of nog nooit iets over vernomen...

Wij merken hier ook wel dat ze weten wanneer er 'vreemde' mensen in huis zijn!

Dus ze zullen denk ik zaken herkennen aan de geur of gehoord...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er bijna zeker van dat ze gewoon mensen kunnen onthouden op zicht.

Visueel geheugen zogezegd. Maar dat was dus mijn vraag eigenlijk, ja, om zeker te zijn.

 

Geur weet ik niet, dat betwijfel ik eigenlijk. En horen... Reptielen horen niet goed, bijna niets heb ik toch altijd begrepen, of wel dan?

Ik dacht toch dat ze je bijvoorbeeld niet kunnen horen als je er tegen praat. Of de TV of zo, dat is niet hoorbaar voor reptielen. Nuja, als ik het mis heb, prove me wrong h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik langs het terrarium loop dan herkennen zijn mij wel degelijk.. Ook als ik hun een badje geeft en ik zegt hun naam, dan zie je de kopjes schuin gaan.. Ik heb het idee dat ze je wel verstaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enige wat ik weet volgens mijn terrarium encyclopedie is dat ze inderdaad niets kunnen horen maar ze kunnen wel trillingen opvangen ( stem,muziek,tv)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het enige wat ik weet volgens mijn terrarium encyclopedie is dat ze inderdaad  niets kunnen horen maar ze kunnen wel trillingen opvangen ( stem,muziek,tv)

Baardagamen en hagedissen in het algemeen hebben wel degelijk een ontwikkeld gehoororgaan t.o.v. slangen die dit niet bezitten.

Geluiden vangen ze wel op, maar ze reageren inderdaad meer op trillingen, dit gedrag vloeit voort uit hun natuurlijk gedrag.

Dus wat dat betreft zou ik ze zeker niet in de nabijheid plaatsen van sterke geluidsbronnnen die veel trillingen veroorzaken, kwestie van ze niet in de war te brengen of stress te veroorzaken.

Wat het zicht betreft is hun gezichtsveld heel sterk ontwikkeld en ze zien dan ook heel goed, ook beschikken ze over de eigenschap van een zogenaamd derde oog, dit is geen oog zoals we deze kennen, maar een vlies bovenaan het hoofd met daaronder lichtgevoelige cellen.

Dit derde oog merkt schaduwen van bovenaf op en waarschuwd hen dus bij een aanval van hun grootste vijanden de roofvogels ook regelt dit het dag en nachtritme.

Hoe ze kleuren onderscheiden weet ik niet, maar ze zien wel deglijk een verschil. Reuken doen ze niet met de neus maar met de tong, dit komt omdat ze achteraan de tong beschikken over het zogenaamde argaan van Jacobson.

Bij slangen en varanen is dit sterk ontwikkelt en deze tasten dan ook constant de omgeving af met de tong, bij baardagamen is dit minder ontwikkeld maar ook zij gebruiken dit om hun omgeving af te tasten en om geuren tot zich te nemen.

Dus als je baardagaam je een likje heeft is dit niet omdat hij je aardig vind maar om te ruiken :D

Wat herkenning betreft, dit is volgens mij meer een associatie met iets goed of slecht.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×