Jump to content

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik ben sinds vorige week eigenaar samen met me vriendin van 2 baardagamen Chip & Dale.

Nu is het me opgemerkt dat ze vreemd gedrag tonen, soms is het totaal niet en soms erg irritant.

 

Ik zit in de woonkamer en dan willen ze tegen het glas opklimmen, ik heb hier al een achterwand in (kurk), en soms tikken ze met hun ''snuit'' tegen het glas, waarom doen ze dit? Er ligt een grote stenen-grot in en hierop schijnt de warmte lamp, ze hebben een grote tak waarop ze kunnen liggen en hier schijnt ook een lamp op. En ze zitten ook niet met hun bekje open, op de thermometer staat overdag 34 graden en in de nacht 20 graden, de hygrometer geeft nu 65 aan maar dit komt omdat er net nieuw speelzand in zit als bodembedekking.

 

Ze krijgen elke dag andijvie/banaan, baardagaam eten (korrels), vers water, en elke dag een grote sprinkhaan, ze komen er ook elke dag minimaal een uurtje uit en kunnen vrij rond lopen door het hele huis.

 

Maar wat verklaard dit? Ook zijn het 2 mannetjes maar liggen echt ver uit elkaar, de 1 ligt helemaal links en de andere uiteraard helemaal rechts van het terrarium. Ook ben ik hiervoor bezig om ze beide apart te zetten.

 

Ik zie de reacties wel tegemoet.

 

Grtz Joey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben geen mega kenner, maar ik kan wel zeggen dat twee mannetjes niet samen mogen zitten. Je zegt dat ze nu geen last van elkaar hebben, maar dat kan en zal wel veranderen. Hun gedrag kan misschien een teken zijn van stress van elkaar of zo, ik ben niet zeker, het kan. Als ze elke dag een uur mogen vrij rondlopen, kan het misschien zijn dat ze dat liever doen dan dat ze in hun terra moeten zitten en proberen ze eruit te geraken. Dat is even het enige wat ik kan bedenken. Ook kan het zijn dat ze nog moeten wennen aan hun nieuwe omgeving.

 

En even over het eten... Ik lees dat je banaan geeft. Geef beter geen banaan. Hier zit iets in wat ze niet kunnen verdragen of verwerken.

 

Een lijstje van wat ze NIET mogen eten:

 

- citrusvruchten

- peterselie

- wortelen

- rabarber

- pruimen

- spinazie

- broccoli

- druiven

- banaan

- erwten

- bonen

- kolen

 

Verder is een waterbakje niet nodig. Ze halen hun vocht uit groenten, fruit en insecten. Ook nemen ze vocht op in hun wekelijks badje. In een waterbakje zullen er door de warmte ook snel bacteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de namen heeft me vriendin verzonnen :P

 

Ja en dat bedoel ik dus, op het eene forum lees je dat ze wel banaan mogen en op het andere weer niet :angry: zo kom je niet verder maar, ik heb ze maar 1 plakje banaan gegeven.

 

Over dat wekelijkse badje, is mij helemaal niets bekent, hoe moet ik dit zien? Hoeveel water moet erin (cm diepte), warm, lauw, koud? Graden?

 

Ik hoor het graag, as zondag op de beurs koop ik als eerst een baardagaam boek, want van vele fora's word niet echt veel wijzer, gelukkig hier wel.

 

Bedankt, maar zoals ik al zei ga ik een terra maken voor beide mannetjes.

 

Groeten Joey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een baardagaam moet 1 keer per week een badje krijgen.

 

Je kan ze in bad zetten, maar ook in een waskuip/wasmand of zo, zoals ik doe.

Het water moet lauw tot warm zijn, niet kokend natuurlijk. Ongeveer zoals voor een baby. Net niet te warm voor jezelf. Het moet verdraagbaar zijn als je met je elleboog in het water voelt. Als het te warm is aan je elleboog, dan is het te warm voor de baardagaam. Het mag niet diep zijn. Het water mag maximum tot aan de baardagaam zijn keel komen, liefst ietsje lager.

Het badje is ook gewoon water, niets erin of zo! En het moet ongeveer 10 minuten duren. Wat met je hand water over hun rug doen en overal. Niet in hun 'oren' en ogen natuurlijk. Zorg er ook zeker voor dat je nooit weggaat als ze in het water zitten! Baardjes kunnen ook verdrinken in ondiep water.

 

Een badje elke week zorgt ervoor dat ze water opnemen (drinken ervan en nemen het op via de huid) en helpt bij het vervellen en is dus noodzakelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch nog snel ter informatie een lijstje van wat ze WEL mogen eten, het lijkt me een goed idee voor jou ;) :

 

- paprika

- aubergine

-courgette

- andijvie

- witloof

 

- framboos

- nectarine

- meloen

- aardbei

- mango

- perzik

- appel

- peer

- kers

- kiwi

 

 

Komkommer en tomaat kunnen, maar deze zijn te vochtig. Hetzelfde voor sla, waar nog bijkomt dat er geen voedingswaarde in zit. Geef ze andijvie in plaats van sla, daar zit calcium in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Andijvie kregen ze sowieso met vitamine poeder erover heen gestrooid, ook heb ik ''brokjes'' voor ze.

 

Ik heb ze een badje gegeven, ik douche zelf altijd 25 graden dus vind 30 al warm genoeg :P

 

Maar heb zelf een beetje ingeschat, ik had er 2,5 cm water in gedaan, met niks erin, puur water, beetje met me hand over het ruggetje gegaan en water over hem heen gegoten, beetje op het bekje gedaan en deden alles gewoon oplikken.

 

Maar zoals ik al zei, as zondag even een boekje halen ;)

 

Bedankt voor je reactie's :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over voeding is al zoveel gezegd.

Eigenlijk is er eens een lijstje geplaatst en is zo verder gecopyeerd zodat het een eigen leven is gaan leiden zonder uit eigen ervaring te spreken.

 

Wat mijn ervaring is is dat men eigenlijk wel alles kan geven zolang de dieren het wel lusten en men toch enkele zaken in acht moet nemen.

Ik moet altijd lachen als men dan roept geen wortelen aan je baardjes geven, terwijl ze hun insecten uploaden met wortelen?!? wie krijgt dit uiteindelijk binnen? inderdaad de baardjes en ga zo maar verder.

Er zijn stoffen waarmee men moet oppassen (oxaalzuur, nitraat,tannine,cyanide) dat wil dus zeggen ga deze niet als hoofdvoer voederen of overdrijf hiermee niet.

 

Nu wat je vraag over banaan betreft, deze kunnen geen kwaad en zijn zeker goed als afwisseling of als extra, maar dus geen hoofdvoer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×