Jump to content

Recommended Posts

Hey allemaal!

 

Bij deze wat foto's van onze baardjes Perry en Abby! :cheer:

 

IMG_8235.jpg

 

IMG_8171.jpg

 

Abby. Is het geen plaatje? :rolleyes:

Echt een lekker beestje. Super lief (is Per ook hoor!!), en een echte vreetzak! Goed opgevoed Jo! Fruit, groente, krekels, kakkerlakken, morio's, als het beweegt, eet ze het haha :lol: Ze zorgt er ook voor dat Perry meer groente en fruit eet, dit was voordat we Abby hadden niet zo.

 

IMG_8220.jpg

 

IMG_8218.jpg

 

Perry. Dit is onze dikkerd!! Ze weegt 515 gr, hoe kan ik haar laten 'afvallen'? :(

Ik weet nu niet meer of ze nou eitjes draagt, ze eet niet ontzettend veel.. We hebben al eens eieren van haar gehad (zie vorige posts dit forum), maar ik zie geen duidelijke bobbels, ze graaft niet overdreven veel en is niet onrustig.. Dit gedrag vertoonde ze wel toen ze eieren ging leggen. Na het leggen was ze natuurlijk weer heel slank, en at ze weer goed voor een tijd. Nu is ze dus weer dik, hoe kan dit?

 

Ik hoor wel of iemand suggesties heeft, want naar mijn mening is 515 gr. voor een vrouwelijk baardagaam echt wel obesitas :huh: .

 

Groetjes! Liset

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als daar geen eitjes inzitten is ze inderdaad wel een dikke dame. Je kan door met je vingers over de buik van voor naar achter (zachtjes drukken) voelen of er eitjes in haar buikje zitten. Je voelt dan allemaal kleine bobbeltjes. Een baardje op dieet zetten is een beetje raar. Je moet gewoon zorgen vor een uitgebalanceerd menu. Het menu van een baardje bestaat voor 70% uit plantaardig voedsel en voor 30% uit dierlijk voedsel ( 3 tot 4 keer per week). Geef niet meer als 1 keer per week wormen en gebruik de wasmotjes 1 a 2 keer per week als een snoepje (niet te veel is erg vet). Ik geef hier liever de Nutrigrub daar hier veel calcium in zit en niet vet zijn. Zorg voor een gevarieerd menu ( veel geven enkel krekels en wormen daar deze het goedkoopste zijn en dat is niet goed). Zorg dat ze genoeg vitamine (vrijdag +zaterdag) en calcium (maandag, dinsdag, woensdag, donderdag) krijgen. geef ook niet te vaak pinkies (1 keer per 3 weken) deze zijn erg vet namelijk. dat is wel weer goed voor als je baardje net eitjes hebt gelegd. geef je baardje ook eens golliwoog veel baardjes vinden dat heerlijk en is heel calcium rijk.

 

Hoe lang is het geleden dat ze eitjes heeft gelegd??

Een baardje legt namelijk ongeveer om de 4 weken eitjes en dat varieerd tussen de 1 en soms wel 5 legsels. 4 a 5 legsels is dan wel een uitzondering hoor. En het kan ok gewoon zijn dat ze nu weer voor het eerst eitjes heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Cindy,

 

Dank je voor de tips. Dat de percentages 30-70 zijn, is mij bekend :)

Ze krijgt op dit moment wel meer dierlijk dan groen (50-50, omdat Perry beter dierlijk aanneemt dan groen), ik zal dit percentage eens bijstellen naar 30-70 en kijken of dit helpt. Colliwoog staat indd in het terra, wordt goed gegeten door beide dames :)

Ook zal ik eens voelen aan der buikje, mssn dat ik bobbeltjes voel.. Het was 28 februari 2011 dat ze haar eerste legsel heeft gehad. Ze is in september 2009 geboren.

 

Groetjes!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtige baardjes Lisette :rolleyes: al zeg ik het zelf :lol:

Als er eitjes zouden zijn dan zou je deze kunnen voelen op de methode die Cindy aanhaalde.

Abby zit zo te zien weer tegen een vervelling aan, is het verschil wat geslonken?

Haar moet je nog niet op dieet zetten, daar ze nog moet uitgroeien h

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Cindy,

 

Dank je voor de tips. Dat de percentages 30-70 zijn, is mij bekend

Share this post


Link to post
Share on other sites

prachtige baardjes hoor en idd perry ziet er me een stevige dame uit :P

als ze geen eitjes draagt zou ik idd de tips van cindy opvolgen want ze is dan wel duidelijk te zwaar.

grtz jess

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey allemaal,

 

Dank jullie voor de tips en leuke reacties!

@ Jo: Het gaat prima tussen die twee. Ze kunnen het steeds beter met elkaar vinden en Perry gaat Abby niet meer uit de weg. Eerst negeerde Perry Abby een beetje.. Ze zonnen nu samen en het verschil tussen ze wordt steeds kleiner.

En de foto is genomen vlak voordat Abby ging vervellen indd. Ze wordt steeds mooier na iedere vervelling * Smelt * Het is zo`n leuk diertje!

Laatst zag ik Perry naar Abby zwaaien.. In het begin was het vaak andersom. Betekend dit ook dat Perry meer respect krijgt voor Abby? Zo ziet het er wel uit namelijk..

 

En binnenkort wil ik met ze naar een dierenarts om alles te laten checken (K wil sowieso een mestonderzoek laten doen --> hoe vers moet de mest minstens zijn?), en zal ik eens vragen of ze nou eitjes draagt.. Perry weegt nu 527 gr, drie weken geleden was dit 515 gr. In drie weken is ze 12 gr. aangekomen. Jullie horen het als ik meer weet! :)

 

Nog suggesties voor goede RA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk he als het zo prima verloopt :rolleyes:

Zwaaien is een vorm van communicatie, dus dit zit wel goed.

De mest kan je zo een 24 uur bewaren in een geloten potje ook kan je er wat water bijdoen zodat het niet uitdroogd.

Op mijn site staan er verschillende dierenartsen uit Belgi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey luitjes!!

 

Gister naar de RA geweest met Perry en Abby voor een algehele check-up en mest onderzoek. Toch maar naar Amsterdam, Daniel had toch wel goede ervaring met die DA ondanks dat hij Perry voor man aanzag :o

 

Maar alles is goed, complimenten gekregen dat ze er goed uitzagen :rolleyes:

In de mest wat kleine flagaten (ofzo) gevonden, maar niet ernstig. Verder nog wat parasietjes die een baardagame altijd bij zich draagt.. Wel voor de zekerheid een wormenkuurtje gedaan, hebben we dat ook maar gehad.

 

Perry valt trouwens mooi af nu ze meer groen en minder dierlijk eet :D

Volgens de DA was ze niet zwanger, maar waren het de vetlichamen die hij voelde. Zou ze w

Share this post


Link to post
Share on other sites

:cheer::cheer::cheer:

Doe zo verder ;)

Flagelaten zijn er in kleine hoeveelheid aanwezig, het is om de arts om uit te maken of deze de bovenhand halen en dus behandeld moeten worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×