Jump to content
Cindy010

Kleuren En Bloedlijnen.

Recommended Posts

Ik denk niet dat Cindy een Albino (geen pigment aanwezig) een wildkleur zal noemen, omdat een albino ook een genetische afwijking is. (Altijd wit met rode ogen)

 

Daar heb je ook gelijk in hoor zo zou ik het ook niet noemen :lol:

 

Als ik deze in mijn collectie zou vinden zou ik een gat in de lucht springen en denk dat er dan veel kopers zullen zijn..... Dan ben je ineens wereld bekend!! De albino is volgens mij de droom van elke grootte kweker :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gaat er niet om dat ik het niet begrijp. Ik begrijp het heel goed zelfs vind het alleen nog steeds een belachelijk iets........ het enige verschil is dat het dier witte nageltjes heeft en dan is het spontaan geen wildkleur meer dus je neemt twee dezelfde kleur baardjes ouders onbekend, de een heeft witte nagels en is dus een hypo en de andere heeft gewoone nageltjes dus is dan een kleur wildkeur. Maar goed dat is een persoonlijke mening. Maar altijd leuk om een discussie op gang te brengen waar iedereen iets van kan leren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gaat er niet om dat ik het niet begrijp. Ik begrijp het heel goed zelfs vind het alleen nog steeds een belachelijk iets........ het enige verschil is dat het dier witte nageltjes heeft en dan is het spontaan geen wildkleur meer dus je neemt twee dezelfde kleur baardjes ouders onbekend, de een heeft witte nagels en is dus een hypo en de andere heeft gewoone nageltjes dus is dan een kleur wildkeur. Maar goed dat is een persoonlijke mening. Maar altijd leuk om een discussie op gang te brengen waar iedereen iets van kan leren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk dat er hier heel wat verwarring bestaat met de benaming van kleurlijnen en dat dit misschien verkeerd begrepen wordt.

Een kleurlijn die gekweekt en bewezen is dat deze de kleur of de eigenschappen doorgeeft kan men enkel maar benoemen als deze bewezen is door de ouders.

Voorbeelden zijn bv. Red dachiu, florida orange, cawley red, Sunburst, citrus, blood......enz.

Deze namen kan men dan ook niet op een dier kleven waarvan men de ouders niet kent.

Nu waarover de discusie gaat is dat het een hypo betreft die oranje kleurt als ik het goed begrijp.

Dat het een hypo is kan men niet onderuit en is een genetische eigenschap die niets met kleurlijnen te maken heeft.

Als dit dier geboren is en de eerste maanden zal men ook nog niet zien welke kleur deze zal krijgen en kan men dus enkel spreken over een hypo.

Eenmaal volwassen en het dier bekend kleur dan kan men ook die kleur bij de hypo aangeven, bv. geel, oranje, rood...

Dit zijn namelijk kleuren die in de natuur ook voorkomen afhankelijk van verspreidingsgebied.

Wel diend men dan te zeggen dat dit een hypo is waarvan de ouders geen bekende kleurlijn bezitten.

Ik kan start van dit topic in de ogen`van Cindy goed begrijpen. Deze gedachte heb ik zelf ook lang gedeeld, en krijg ook van veel mensen net iets anders te horen.

 

Ik kon niet direct een goede foto vinden van mijn baardagaam waarvan ik die ouders ook niet ken, maar ik kon deze ook niet echt beduiden als een wildkleur.

Hij is fel oranje en geel, vandaar dat ik hem yellow/orange heb gedoopt.

reptilekingdombanner.jpg

 

Ik heb van deze baardagaam nakweek gehad, en de jonge waar je echt het fel oranje in zag zoals hun vader verkocht als yellow/orange x widkleur. De andere met beetje oranje gewoon als widkleur. Ik wist desmaals ook niet hoe ik het moest benoemen.

 

 

Wel vind ik dat Jo de goede uitlegt geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×