Jump to content
Sign in to follow this  
Perry

Groter Terrarium

Recommended Posts

Hoi!

 

Begin juli willen we een groter terrarium aanschaffen en weer zelf verder bouwen.

We hebben dit ook met ons huidige terrarium gedaan, was erg leuk werk.

We wisten toen nog niet heel veel van terra's bouwen en willen het deze keer professioneler aanpakken zodat het niet nog een keer over hoeft binnen een jaar :blink:

 

Maar ik heb wat vragen betreft verlichting enz.. Het terrarium wordt 150x50x50 voor onze twee dames.

 

- We willen er een UV tl in maken, hoe lang en welk wattage moet ik dan aan denken? Verder komen er nog twee warmte spots.

- Met tegellijm kun je de piepschuim delen robuust en stevig maken, is er nog een speciaal 'baardagaam proef' merk? Dit terra hebben we met elastopur gemaakt van Dutch Rana, maar is niet goed bevallen tijdens het bouwen (ging niet meer van de ramen af en werd heeel snel droog) en wordt op den duur kapot gekrabd.

- Hoe ver van de lamp kun je het best de zonneplateaus maken? Van de UV heb ik begrepen tot 30 cm, anders is het te verwaarlozen toch?! We hebben nu verschillende hoogtes qua zonneplateaus.

 

Ik wil het dit keer echt goed doen en niet zoals we nu hebben, dat het lijkt op een 'probeersel'.

Ik hoor graag tips en trucs :D Natuurlijk heb ik ook al een en ander bij de 'huisvesting' gelezen, maar wil graag goed advies wat bij dit terra past.

 

Groetjes Liset, en natuurlijk zien jullie vorderingen en resultaten als we ermee beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de ligplaats onder de warmte spot mag de warmte oplopen tot

ongeveer een 40 graden

voor de achterwanden gebruik ik tegel lijm of gyproc lijm

omdat deze gematigd uithardt en meer lagen per dag geven

voor de afwerking kan je dan acrylverf verf nemen omdat deze ruik vrij is

deze kan je mengen in de laatste laag lijm of achteraf

voor een goede afwerking en geen herstellingen meer te doen

neem je epoxy hars transparant

gemakkelijk om alles af te wassen

zie foto van mijn terrarium

 

URL=http://s1208.photobucket.com/albums/cc380/gibsondragons/?action=view&current=001.jpg]th_001.jpg[/url

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wooooooooooooooooooooooooooooow GibsonDragons Prachtigggggggggggggggggggggggggggggg :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi terra zeg!! Prachtig!

Dank je voor het voorbeeld, zodra ons terra komt van de zomer, plaats ik zeker foto's van de vorderingen van het bouwen..

 

Groetjes en bedankt voor de tips ;)

Liset

 

PS als iemand tips heeft voor de lengte en wattage van de UV tl en wattage voor warmte spots, graag :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de warmte spots zou ik niet

een te hoge wattage pakken omdat je maa reen hoogte hebt

van 500 mm daar moet je nog eens de hoogte van je steen

of ligplaats aftrekken ik denk rond de 50 watt

das eigenlijk een beetje zelf zoeken welke wattage het best past

maar meestal al je een reptiel zaak binnen stap kan die jou wel

ongeveer zeggen welke wattage je nodig hebt

in mijn groot terrarium hangt een uvb spaarlamp van 26 watt

in de twee kleine een uvb spaarlamp van 13 watt

omdat bij de kleine terrariums maar een hoogte heb van ongeveer een

500 mm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vrees ervoor dat je er niet gaat komen met een 50 Watt. Ik zou eerder naar een 75 Watt gaan. Ook voor UVB lamp zou ik alvast de 26 Watt nemen en niet de 13 Watt. Deze worden enkel genomen als het terra minder is dan 1 meter, niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor terra's die grootte zou ik een 75 watt adviseren. Wat je ook zou kunnen doen is een 100 watt en daar een dimmer op plaatsen zo kan je de wattage zelf regelen zeker voor de zomer maanden is dat erg makkelijk aangezien de temperaturen dan oplopen. Voor de grootte terra zou ik een uvb 10.0 26 watt nemen en voor de kleinere terra's een 13 watt in beide en twee spots van 50 watt, maar ook hier kan je een 75 watt in plaatsen met een dimmer er tussen. Zorg wel dat je de uvb lampen eerst 48 uur inbrand buiten het terra daar je baardjes anders last kunnen krijgen van las ogen. Zorg dat je temeperaturen en de lampen in orde zijn dat is de eerste stap voor een gezonde leef omgeving van je baardjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank jullie wel voor het advies..

Nu heb ik er ook een dimmer tussen staan en dat bevalt goed.

Het is dus altijd even kijken en uitproberen hoe de temperaturen en lampen het doen.

 

Verder heb ik hier op het forum gelezen dat arcadia een goed merk lampen is. Nu rest mij alleen nog de vraag hoe lang de tl UVB/UVA moet zijn voor een terra van 150 cm.. 100 of 120 cm ofzo??

 

Groetjes, Liset

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je voor de arcadia gaat, raad ik je de UV-B D3+ 12% aan.

Deze is er in de versie 36W van 1200mm lang (langer kan je niet).

 

Groetjes, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je wel Jo!

 

Dan kan ik het terrarium precies zo laten maken als ik in gedachte had :)

Over de hele lengte UV+B en twee spots voor warmte, UV+A.

Als we eraan beginnen, post ik foto's!

 

Groetjes Liset

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×