Jump to content

Recommended Posts

Ik heb eindelijk het baardje van bij Jo gekocht! :cheer:

Zijn naam is dus Diego en is super mooi! Vind ik toch :P (100% hypo sunburst white nails)

 

Hij eet zeer goed en is mega lief. Ik heb hem al eens in bad (gootsteen/pombak) gezet, want hij staat op punt om te vervellen. Dat vond hij niet zo leuk blijkbaar, maar het zal wel wennen zeker. Voor de rest is hij al gewend aan zijn nieuwe terra. Het ligplateau heeft al dienst gedaan, haha ^_^ Ook heeft hij al 2 keer zijn behoeften gedaan. Wat een stank wel :blink: Maarja, het snel wegscheppen en ca va. Mijn ma heeft het al aan de lijve ondervonden, lol :lol: De voegen in de achterwand blijken een toffe verticale wandelweg te zijn voor de krekels, maar lang kunnen ze er niet op blijven. Baardje en ik in de buurt, dus geen schijn van kans om te ontsnappen, haha.

 

Het enige wat ik nog wil vragen is of het normaal is dat hij constant zijn ogen dicht doet. Het ene oog een paar seconden dicht en dan het andere. Dat doet hij zeer vaak... Heeft dit een bepaalde oorzaak of is het normaal?

 

Ik heb wat foto's gemaakt, maar ze zijn niet echt goed van qualiteit. Ik gebruik de flits liever niet bij mijn dieren. En het licht van de terra zelf zorgt ook voor wat kleurverandering. De voorlaatste foto heb ik inderdaad wat bewerkt zodat zijn werkelijke kleuren er wat beter uitkomen. Zoals ik al zei, is hij wat bleker door vervelling, maar op die foto zijn dus zijn 'echte' kleuren te zien. Misschien wat t

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overal eigenlijk. Maar het is dus het ene oog dicht en dan het andere. Ik weet niet of het met de lichten te maken heeft. Denk wel dat die goed zijn... Warmtespot van 100W en een UVB-lamp van 10.0

 

Zou de warmtelamp te sterk zijn? De temperatuur daar is rond de 40 - 45 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan zij dat de lamp iets te fel schijnt

wij hebben dat ook als er een lamp in ons ogen schijnt

doen we ons ogen ook toe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nadja,

 

Gefeliciteerd met je prachtige nieuwe aanwinst. :cheer:

 

Wat voor UV lamp gebruik je?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een Repti Glo 10.0 UV-lamp van 26W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Is dit een splinter nieuwe lamp?

 

Waar hangt de lamp, en hangt deze lamp horizintaal?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

in mijn twee terrariums hangen mijn uvb lampen

ook horizontaal omdat de afstand te klein is om da lampen verticaal te hangen

misschien eens zo proberen

Share this post


Link to post
Share on other sites

De UV-lamp hangt rechts. Er zijn 2 plaatsen voor lampen voorzien dus ik ga geen lange lamp kopen. Het licht kan alle kanten op en hij zit vaker onder de UV dan onder de warmtelamp. Alsof hij zelf weet wanneer hij UV nodig heeft en wanneer warmte. Zal wel zo zijn ook, maar dus alles gaat goed. Ik twijfel wel of de warmtespot niet te sterk is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan zijn dat de warmte spots te fel licht heeft

is een korte afstand tussen lamp en baardje

kijken met wat lichter lamp in te plaatsen

vb 75 watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtige foto's echt super mooi :cheer:

Veel plezier ermee :D:cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temperatuur is waarschijnlijk goed met de 100 Watt. Jo zal dit wel nagemeten hebben, dus ik zou niet naar een 75 Watt gaan.

Vraag aan Jo wat de oorzaak kan zijn, het is tenslotte een baardje dat van hem komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik heb hem al een bericht gestuurd, maar nog niets terug gehoord. En hij kan het nu hier ook zien. Ik zal het wel horen dan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nadja,

 

Is dit een nieuwe UV lamp?

 

Hangt deze horizontaal?

 

Hoe warm is het onder de spot van 100 watt?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Nadja,

 

Is dit een nieuwe UV lamp?

 

Hangt deze horizontaal?

 

Hoe warm is het onder de spot van 100 watt?

 

Groetjes Marc

Alles is nieuw. De UV-lamp hangt verticaal zoals je kan zien op de foto's.

Er is geen mogelijkheid om deze horizontaal te hangen. Er waren 2 sockets voorzien en hij krijgt genoeg UV op deze manier ook. Het is rond de 43 graden onder de warmtespot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nadja ;)

 

Ik heb je berichtje daarnet beantwoord.

Ik denk dus ook dat het waarschijnlijk te maken kan hebben met de uv lamp.

Sommige uv lampen moeten eerst wat inbranden.

Ofwel dien je de lamp al wat te laten inbranden voor het dier in het terra zit ofwel dien je dit stelselmatig op te bouwen.

Ook is je bak niet heel hoog en kan hij vanop zijn plateau rechtstreeks in de lamp kijken, het is daarom en voor een betere uv opname dat een spaarlamp het best horizontaal te hangen.

Hou dit in de gaten zodat hij geen lasoogjes krijgt.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Naja,

 

Ik wil je alleen maar goed advies geven en meer niet.

 

Deze lamp moet je eerst in laten branden.

 

Daarna de lichturen geleidelijk opbouwen.

 

Zoals de lamp nu is gemonteerd geeft deze zeker niet voldoende UV af

voor je baardje.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merci voor de antwoorden.

 

In de winkel waren er geen andere UV-lampen. Ook heb ik de terra 2dehands gekocht en waren de sockets al voorzien. Ik zie niet hoe ik een horizontale lamp zou kunnen maken... En ik heb nu deze gekocht. Ik kan toch moeilijk weer zoveel geld uitgeven aan een andere lamp die ik niet kan installeren... Het is nu zo voorzien... Waarom verkopen ze dan zulke spiraallampen als ze niet goed zouden zijn? Hj doet zjn ogen open en dicht op eender welke plaats, niet enkel onder de UV-lamp of op het plateau. Ook op de stenen en zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nadja,

 

De fitting die Ronald hier laat zien is prima.

 

Deze is te verkrijgen bij gamma, karwei, hubo en praxis.

 

Ik werkte vroeger met cakeblikken verkrijgbaar bij blokker.

 

DSC01885.jpg

 

DSC01884.jpg

 

DSC01886.jpg

 

Een UV spaarlamp moet zo dicht mogelijk bij de warmte spott

hangen.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morgen ga ik naar de winkel voor krekels. Ik zal daar eens vragen naar een lange UV-lamp en of ik ze dan nog kan wisselen met die ik nu heb. En anders zal ik proberen om deze UV-lamp zo te monteren dat ze horizontaal hangt. Maar het licht ervan zal hij toch altijd zien, dus mja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar in mindere mate

eens vragen aan de winkelier om zo een fitting

gelijk rikken toont of hij deze in huis heeft

Share this post


Link to post
Share on other sites
Morgen ga ik naar de winkel voor krekels. Ik zal daar eens vragen naar een lange UV-lamp en of ik ze dan nog kan wisselen met die ik nu heb. En anders zal ik proberen om deze UV-lamp zo te monteren dat ze horizontaal hangt. Maar het licht ervan zal hij toch altijd zien, dus mja.

Het is niet aan de vorm van de lamp dat het ligt hoor, deze spiraallampen zijn tegenwoordig de meest hangbare.

Alle spaarlampen hang je het best horizontaal.

Als je goed kijkt op de foto zie je dat hij rechtstreeks in de lamp kijkt en vandaar het sluiten van de ogen.

In feite zou je bak zich ideaal lenen om een UV tl lamp te hangen omdat je bak niet echt hoog is en je op deze manier de ganse bak overbrucht met UV.

Dan zou je links de warmte lamp kunnen behouden en rechts heb je de koele zijde met over de ganse bak een TL.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat is waar. Merci voor het antwoord. Zoals ik al zei, ga ik morgen sowieso naar de winkel voor krekels en dan zal ik de lamp even meenemen en zien of ik ze nog kan wisselen voor een lange lamp als hij dat heeft. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vandaag in de winkel gevraagd naar zo'n lange UV-lamp, maar hij zei dat het niet veel verschil maakt qua licht omdat mijn bak 'laag' is (40cm). Hij gebruikt zelf ook de ReptiGlo 10.0 UV-lamp en heeft geen problemen, maar zijn bak is wel hoger. Ik heb (nog) geen lange/horizontale lamp meegenomen omdat ik niet weet wat het beste is. De baardagaam sluit zijn ogen ook afwisselend als hij onder de warmtespot zit. Eender waar hij zit, doet hij dat. Ik kan toch moeilijk een lange UV-lamp kopen als het niet veel verschil is en een andere warmtespot?!

 

Ik ben echt in de war hiermee. Moet ik nu een lange UV-lamp en een warmtespot met een lager wattage (75W) dan kopen? Zou het helpen? Of kan er echt niks anders de oorzaak zijn? Misschien omdat hij aan het vervellen is? Ik heb eens goed gekeken en er is niets te zien aan zijn ogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×