Jump to content
Robru

Hoeveel Zand

Recommended Posts

Ik wil gebruik gaan maken van Calciumzand. De afmeting van het vloeroppervlak is: 180 x 50. Om hygi

Share this post


Link to post
Share on other sites

de laag van 2 cm is wel een beetje weinig

in mijn terrarium van 1800x500 ligt een laag van ongeveer een 9 cm

is ongeveer een 50 kg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe voorkom jij met zo'n laag, dat de urine die naar de bodem zakt niet een voedingsbron voor bacteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

baardagamen geven hun urine gelijk tijdag af met hun ontlasting

urine is het witte deel van de ontlasting

in de dierenwinkel kan je een schepje kopen

die de ontlasting opvangt en het zand doorlaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus de urine komt er uiteindelijk dan in een vastere vorm uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus de urine komt er uiteindelijk dan in een vastere vorm uit?

Dat klopt, de urine is het witte gedeelte die het dier afscheid bij de ontlasting.

Ontlasting is meestal vast, maar het kan ook gebeuren dat het wat platter is van bepaald voedsel zoals sla, citrusvruchten en dergelijke.

Wel neem je de ontlasting wel het liefst zo snel mogelijk weg met een zeefje om heurhinder of verzadiging met het zand te voorkomen.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb voor een terra van 120x50x60 25 kg zand gebruikt. Is een lekkere dikke laag maar gemakkelijk om de kabel van de thermometer te verbergen.

Is ook makkelijk om dan de uitwerpselen eruit te scheppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik koop het calciumzand in verpakkingen van 5 KG, dus geen enkel probleem een zak meer of minder ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan zien hoeveel er in u terrarium gaat

het is altijd voor de eerste keer een beetje zoeken

hoeveel je van alles nodig hebt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zal vast een groot gedeelte ervaring bij komen kijken, ik moet er maar beetje mee experimenteren... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Als je echt voor een showbak wilt gaan, dan raad ik je het zand aan dat Marc hier verkoopt op de online shop.

Deze heb je in nagenoeg alle kleuren en je kan lekker experimenteren met kleuren door verschillende kleurtjes door elkaar te mengen.

Calciumzand is maar een verkoopspraatje.

Dit is niet beter maar ook niet slechter dan ander zand, maar het argument dat het dier hier mag van eten is larie, want dit is natuurlijk niet de bedoeling dat ze het gaan opeten.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is er dan wel van waar dat organen verstopt zouden kunnen raken van 'gewoon' zand?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze voedsel opeten waar dan dat zand blijft aankleven. Het is dan beter dat ze zand binnenkrijgen dat fijner is dan grove bodembedekking, zoals schors.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat is er dan wel van waar dat organen verstopt zouden kunnen raken van 'gewoon' zand?

Verstoppingen kunnen aan verschillende oorzaken te wijten zijn en dat kan door de grondbedekking, slecht voedselpatroon.........

Wat zand betreft kan het inderdaad gebeuren dat ze hierdoor verstopt raken, maar bij calciumzand is het risico niet kleiner ik vind zelfs groter.

Calciumzand is eigenlijk een verkoopsargument en dit komt omdat baardagamen in de natuur ook grond binnen krijgen waar ze leven en deze bezit calcium.

In gevangenschap is het volgens mij niet de bedoeling dat ze hun bodembedekking gaan opeten om calcium op te nemen hiervoor hebben wij andere middelen ter beschikking.

Verstoppingen met zand heb ik hier nog niet meegemaakt omdat je dit risico heel goed kunt beperken door orde en netheid.

Hiermee bedoel ik bied het plantaardig voedsel steeds in propere schaaltjes aan en ververs dit op tijd, bij de meeste groenten en fruit kleeft het zand er aan als het in contact komt met elkaar en op deze manier kan je problemen krijgen.

Het beetje zand die men meegraait door het jagen achter voedseldieren is te verwaarlozen.

Wat je nooit mag gebruiken zijn houtsnippers of beter gekend als bark in de speciaalhandel (eigenlijk bedoeld voor tropische bakken).

Wil je volledig save spelen dan moet je kranten of papier gebruiken, maar natuurlijk is dit niet en is niet mooi, wordt meestal gebruikt voor quarantaine bakken of bij de opkweek.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke kleuren zand gebruiken jullie om het woestijngebied zo veel mogelijk na te bootsen?

 

Ik heb inmiddels Marc zijn webshop bestudeerd, en ja! Hij heeft er weer een klant bij ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb indertijd ook calciumzand gebruik

voor het zicht moet je het niet doen en zoals JO zegt

het is een verkoops praatje duur in aankoop als je om de zes maanden u bakken

vernieuwd met zand totaal zit er in mijn terrariums 75 kg zand

achter het calcium zand ben ik begonnen met speelzand van uit de hubo

goed koop tot

wanneer ik bij diamond dragond achter een leatherback baardagaam geweest ben

en die schelpenzand

maar deze moet je goed zeven voor je het gebruik en de geur ginder is veel minder dan als je gewoon zand gebruik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke kleuren zand moet ik kiezen om het leefgebied in Australi

Share this post


Link to post
Share on other sites

das een keuze die je zelf maakt

mijn zand is wit

je hebt daar verschillende kleuren in

rood geel oranje blauw wit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp dat een rode baardagame in zijn biotoop waarschijnlijk ook rood(achtig) zand zal hebben, die van mij zouden daar te veel opvallen, snap je? En blauw met glitters zal vast ook wel heel stoer staan (blingbling).

Wat ik eigenlijk wil weten is hoe ik, Marc zijn zand zo kan mengen, dat de lichtere zandkleurachtige soorten (zoals in mijn banner) zich op hun gemak voelen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niet wat voor zand marc allemaal verkoopt

dat hoeft niet het kleur zijn van je baardje

ik heb hier wit zand en daar zit een sanfdire red in en das wel heel

leuk om te zien dat contrast van kleuren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marc heeft de volgende kleuren in zijn webshop:

 

Terrariumzand

geeft niet af.

verkrijgbaar in de kleuren:

Zwart, Rood, Geel, Citrus Geel, Groen, Blauw, Grijs en Wit

Share this post


Link to post
Share on other sites

das een keus die je zelf maak

kan mij daar moeilijk mee bemoeien

je zal wel de juiste keuze maken

voor het zand van jou baardje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×