Jump to content
Sign in to follow this  
willeke

Winterrust

Recommended Posts

Wie kan mij vertellen hoe ik mijn baardjes uit hun winterrust kan halen?

Ik begin me erge zorgen te maken omdat ze erg afvallen, ze eten en drinken zo goed als niks als ze even wakker zijn, het is even onder de lamp en dan vlug weer terug.

Ik heb al een warmere lamp geprobeerd en ze steeds terug onder de lamp zetten maar toch blijven ze terug de grot in kruipen.

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Willeke,

 

Een baardagame mag in winterrust niet al teveel afvallen.

 

Hoelang zitten ze al in winterrust?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een baardje in rust eet of drinkt minder dan anders. Echter zoals Marc zegt mogen ze niet teveel afvallen, zeker niet dat het goed zichtbaar is...

Misschien is de temperatuur onder de warmtelamp niet warm genoeg meer?

Als dat in orde is en je baardje is al lang in rust zou ik toch even naar de reptielenarts gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een baardagaam in rust teert op zijn reserves, dus als de dieren in rust gaan moet je er op toen zien dat ze genoeg reserves hebben en gezond zijn.

Als dit niet zo is mogen ze niet in rust.

Nu wat jouw probleem betreft.

De dieren vallen erg af zeg je, wat moeten wij hier dan uit verstaan?

Ziet de staartbasis er nog goed gevuld uit of valt deze in? een reptiel slaat hier namelijk zijn reserves in op.

Normaal gezien zullen de dieren het zelf aangeven wanneer ze uit rust willen, maar als ze te erg afvallen dan zal je ze moeten helpen.

Dit doe je het best door de temperatuur wat op te schroeven en genoeg daglicht voorzien.

Als ze zich dan laten zien kan je hen een badje geven om wat vocht te laten opnemen.

Bij de rust ligt de spijvertering zo goed als stil, deze zal op zijn tempo terug op gang moeten komen, dus niks forceren of dwangvoederen dit zullen zij wel bepalen.

Succes en hou ons op de hoogte ;)

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjonge wat dom van mij, helemaal niet meer bij stil gestaan dat je bij baardjes naar de staartbasis moet kijken.

Maar het valt dus wel mee de staartbasis is bij allebei nog goed gevuld.

Heb ze wel weer in bad gedaan en ze net zo lang vastgehouden tot ze gingen drinken, de ene is nogal lui dus heb een tijdje op zijn bek staan druppelen haha.

Heb er ook een andere lamp bijgezet en ze beginnen nu wel wakkerder te worden, fijn om te zien dat er weer leven in zit.

Is voor mij de eerste keer dat ik winterrust mee maak dus vandaar misschien wat overbezorgd.

Wat kan ik nu het beste te eten geven lijkt me dat dit niet al te zware kost moet zijn?

In ieder geval bedankt voor de reacties en sorry voor het paniek zaaien.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×