Jump to content
Sign in to follow this  
Spriet

Baardje Zit Constant Te Hoesten

Recommended Posts

hoi iedereen,

wij lopen met spriet al bijna 4 weken naar de dierenarts en na evenveel weken medicatie is hij nog steeds niet echt beter. het begon met hoesten enkel 's avonds, na enkele dagen ook overdag en het leek of hij echt ademnood had. eten deed hij nog wel maar hij was toch lusteloos. hop, naar de dierenarts en die dacht een longontsteking, dus aan de antibiotica. eten ging al minder en minder en 5 dagen later ging het van kwaad naar erger en spriet begon precies te stikken......dus full speed naar het hospitaal.......vonden niet echt iets, dus nog een medicament erbij. ik had de indruk dat het dan wat beter was, begon terug wat te eten...........en dan terug naar af, terug verstikkingsverschijnselen, loom, niet eten....echt triestig om zien. stoelgang ook nog maar om de 3 dagen en enkel als ik hem wat hielp. (was ondertussen ook getest in de kliniek en parasietenvrij bevonden). na nog eens 5 dagen terug volle kracht naar het hospitaal want hij begon weer te stikken. foto's genomen en daar vonden ze niet veel op als alleen veel lucht in zijn darmen, daarvoor een spuit gekregen om dat af te drijven maar dat heeft niet geholpen, dan hebben ze de foto's doorgestuurd naar waalwijk waar we nog steeds op een uitslag zitten te wachten. spriet heeft ondertussen nog steeds veel last, is (vooral 's avonds) benauwd, baardje wordt dan helemaal zwart, hij zit dan volledig uitgestrekt met zijn hoofd helemaal naar boven gericht te hoesten. wil wel eten maar doet niet veel moeite, enkel als ik hem voer......help help, ik ben teneinde raad :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Hoesten is vaak een infectie op de luchtwegen.

Dit kan met antibiotica worden genezen.

Soms echter is het chronisch, en komt dit steeds terug.

 

Op wat voor bodembedekking zit het baardje?

 

Enkele drupples eycalyptus olie in het terrarium kan er voor zorgen dat

het baardje wat makkelijker kan ademen.

 

Hopelijk brengt de uitkomst van het lab duidelijkheid.

 

Een baardje dat zich niet lekker voelt en minder eet zal ook minder

vervellen.

 

Hou ons op de hoogte aub.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi marc,

spriet zit op mais zand (ken de naam niet juist) al vanaf dat hij klein was. hij is nu al bijna 20 dagen aan de antibiotica, zou ik daar nog mee verder doen?

de eucalyptus druppels die ik van bij jou heb helpen hem inderdaad (en het riekt zalig in zijn kot!)

nog even een rare vraag......kan dat zijn dat hij last heeft van de moriowormen, wij hebben de indruk dat hij na het eten van deze beestjes meer last heeft, of zie ik ze vliegen???

groetjes

monique : :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Monique ;)

 

Heb even je bericht hier toegevoegd, je had een nieuw topic geopend.

Hoesten duid inderdaad op een luchtweginfectie.

Is het echt hoesten of meer braken?

Braken kan duiden op moeilijk of onverteerd voedsel.

Morio's kunnen daar inderdaad een rol in spelen, sommige baardjes hebben hier moeite mee, als het kan geef dan enkel de vervelde (witte) deze zijn zachter.

Met maiszand heb ik geen ervaring en weet niet of dit veel stuift <_< maar een stoffige ondergrond doet geen goed aan de luchtwegen.

Je kan eens proberen en is nu in deze situatie zeker niet slecht om hem even op kranten,keukenpapier of kunstgras te houden.

Hou ons op de hoogte en succes.

 

Groeten, Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Monique ;)

 

Heb even je bericht hier toegevoegd, je had een nieuw topic geopend.

Hoesten duid inderdaad op een luchtweginfectie.

Is het echt hoesten of meer braken?

Braken kan duiden op moeilijk of onverteerd voedsel.

Morio's kunnen daar inderdaad een rol in spelen, sommige baardjes hebben hier moeite mee, als het kan geef dan enkel de vervelde (witte) deze zijn zachter.

Met maiszand heb ik geen ervaring en weet niet of dit veel stuift <_< maar een stoffige ondergrond doet geen goed aan de luchtwegen.

Je kan eens proberen en is nu in deze situatie zeker niet slecht om hem even op kranten,keukenpapier of kunstgras te houden.

Hou ons op de hoogte en succes.

 

Groeten, Jo

hoi jo,

 

dank voor de uitleg, ik ga zijn zand eruit scheppen en zien wat dat doet voor hem, de moriowormen laat ik ook even maar zou ik zijn antibiotica ondertussen verder geven?

en het is niet braken maar echt hoesten en enkel tegen de avond begint dat.

groetjes,

monique

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoelang moet je de antibiotica kuur nog geven?

Antibiotica moet je een volledige kuur toedienen wil je resultaat bereiken, ook werkt antibiotica enkel voor bacteriele infecties anders heeft het geen nut.

Is dit geconstateerd? (uitstrijkje van speeksel vocht of dergelijke)

Een breed spectrum antibiotica wordt gegeven in het geval de ziekteverwekker niet echt duidelijk is of als er meerdere ziekteverwekkers zijn.

Ook zal dit nadat de kuur afgelopen is verder met vertraagde werking zijn doel bereiken.

4 weken lijkt mij wel al lang, wat heeft de arts voorgeschreven en voor hoelang?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoelang moet je de antibiotica kuur nog geven?

Antibiotica moet je een volledige kuur toedienen wil je resultaat bereiken, ook werkt antibiotica enkel voor bacteriele infecties anders heeft het geen nut.

Is dit geconstateerd? (uitstrijkje van speeksel vocht of dergelijke)

Een breed spectrum antibiotica wordt gegeven in het geval de ziekteverwekker niet echt duidelijk is of als er meerdere ziekteverwekkers zijn.

Ook zal dit nadat de kuur afgelopen is verder met vertraagde werking zijn doel bereiken.

4 weken lijkt mij wel al lang, wat heeft de arts voorgeschreven en voor hoelang?

is vandaag de 20ste dag antibiotica, breed spectrum, denk er toch mee te stoppen, kan niet aannemen dat het goed is dit zo lang te geven. de arts heeft 10 dagen aangegeven met verlenging na laatste ziekenhuisbezoek. nog even ander vraagje, het feit dat hij lusteloos is en minder eet, heeft toch niets te maken met dat hij misschien in rust wil gaan? hij is tenslotte maar 7 maand oud...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lusteloosheid en de mindere eetlust heeft ook te maken hebben met de medicatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Monique,

 

Weet je de naam van het medicijn.

 

Ik neem aan dat de dierenarts weet wat hij of zij doet, dus zou ik

het advies toch opvolgen.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Monique,

 

Weet je de naam van het medicijn.

 

Ik neem aan dat de dierenarts weet wat hij of zij doet, dus zou ik

het advies toch opvolgen.

 

Groetjes Marc

hoi marc,

 

de antibiotica is 'enrofloxoral drops' 1xdaags 0.1 ml (eerst gedurende 7 dagen, dan verlengd naar 15dagen 0.12 ml en daarna naar 20dagen)

 

dan heeft hij ook carprofen drops gekregen 2xdaags 0.15ml

 

en cisaral drops 4xdaags 0.1 ml gedurende 5 dagen

 

Groetjes

monique

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Monique,

 

Zo dat is nogal wat.

 

Zijn deze 3 medicijnen tegelijk toegediend?

 

Komt voor dat een baardje tijdens een behandeling van de luchtwegen

tijdelijk meer hoest.

 

Hou ons op de hoogte aub?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×